Praha 9


České loděnice, a. s.

Voctářova 5

Základem firmy České loděnice byly dílny pro opravy člunů Vltavsko - labské společnosti. Nové haly byly postaveny roku 1949 podle projektu Jaroslava Fragnera. Vyráběly se zde celosvařované lodní konstrukce pro námořní dopravu. Výroba byla ukončena koncem 80. let 20. století a následně byly prostory využívány jako sklady a prodejní plochy. Dnes je celý areál zbourán a probíhá výstavba nových domů. Více o Českých loděnicích najdete v samostatné rubrice.

foto léto 2007

--------------------

ulice Sluncová

foto léto 2007

Železniční mosty Balabenka

Na Žertvách, Sokolovská

foto léto 2007

Libeňský přístav

Libeňský ostrov

Libeňský přístav postavila firma Vojtěcha Lanny podle projektu Antonína Smrčka z roku 1893. Přístav byl napojen vlečkou na nádraží na Rohanském ostrově. V letech 1927 až 1928 byla provedena modernizace J. Bartošem kvůli úpravám při stavbě Libeňskjého mostu. Nyní jsou prostory přístavu využívány jako sklady, strženy po povodni roku 2002 nebo opuštěny.

foto léto 2007
přístup z Libeňského mostu tudy vedla vlečka
bývalé objekty přístavu a sklady
foto jaro 2010 - před likvidací

Truhlárna a výroba nábytku

ulice Švábky

foto léto 2006
foto jaro 2010

Industriální objekty Švábky

foto léto 2006

Vozovna Libeň

Švábky 4

Původně dal vozovnu postavit František Křižík roku 1896. Kromě haly pro odstavování tramvají - 5 kolejí, zde byla vybudována i kotelna s elektrárnou a železniční vlečkou na nádraží Libeň dolní. Roku 1907 vozovnu odkoupily Elektrické podniky královského hlavního města Prahy, které provozovaly v té době tramvajovou dopravu. Vozovna byla v provozu do roku 1951, potom byla přestavěna na dílny a garáže.

foto léto 2006
foto jaro 2010
foto jaro 2011 - od bývalé Belgické plynárny

-------------------

ulice Na Žertvách

foto jaro 2008
foto jaro 2010 - z objektu nic nezbylo

M. Wieder, továrna na klobouky

ulice U Balabenky

Projekt továrny z roku 1903 vypracoval Heinrich Zieger a stavbu provedla vídeňská firma Wayss a Freytag. Roku 1909 byla provedena rekonstrukce Podnikatelstvím staveb Pohl a Kutsche. Ve 30.letech 20. století část továrny začalo využívat strojní truhlářství Nalos a Mansfeld. Další stavební úpravy byly provedeny z důvodu zvýšení výroby textilního zboží v letech 1936 - 1938. Ve 40. letech 20. století zde sídlola továrna Textilco, pletené a stávkové zboží. Po znárodnění zde sídlila firma Interier. V roce 2003 byla zahájena přestavba továrny na byty odle projektu atelieru Masák a Partner.

foto jaro 2008

--------------------

Turnovská ulice

foto jaro 2008

Mostárna bratří Prášilů

Českomoravská 18

foto léto 2007

Mlýn a pekárna Odkolek

ulice Ke Klíčovu

Mlýn a pekárna ve Vysočanech byly založeny roku 1912 a stavba byla provedena podle projektu Huberta Gessnera. Roku 1919 byl po požáru celý areál značně rozšířen. Roku 1994 byl v restituci celý areál navrácen akciové společnosti Odkolek, která ale výrobu přenesla do Brandýsa nad Labem a zdejší pekárnu nevyužívá.

fotogalerie z léta 2006
fotogalerie z léta 2008
fotogalerie z jara 2010

Freyův cukrovar

Ke Klíčovu 5

Cukrovar založil PhDr Bedřich Frey roku 1835 - byl to první průmyslový podnik ve Vysočanech. Ve 20. letech 20. století cukrovar ukončil provoz a byl využívám různými firmami. Po znárodnění byl přidružen k vedle stojícím mlýnům a pekárnám firmy Odkolek.

foto jaro 2010

--------------------

ulice Pod pekárnami

foto léto 2007
foto jaro 2010

Nádraží Praha Satalice

ulice Před tratí

foto podzim 2007
nádraží
v kolejích
sklady
váha
stavědlo 2 na čakovickém zhlaví
zrcadlo, zrcadlo, ukaž kterou výměnu přestavit aha, tuhle venku za oknem

Aroma a.s. - Aroco s.r.o.

Spojovací 35

Továrna byla vystavěna v letech 1895 - 1897 a přestěhovala se sem z Karlína firma František Židlický,první lučební továrna ve Vysočanech s výrobním programem zaměřeným na výrobu likérových trestí, rumového éteru a rumových trestí, parfémových olejů a další drogistické chemie. Roku 1932 zde také vzniká firma Hynek Strnad - výroba likérů a octa studenou cestou. Po roce 1948 oba podniky přešly pod Spojené lihovary a octárny n.p. a následně pod národní podnik Aroma. Roku 1993 jsou závody v rámci privatizace navráceny původním majtelům, kteří se spojují do firmy Aroco s.r.o. a zároveň dochází ke kapitálovému propojení s a.s. Aroma. Výroba probíhá i v současnosti.

foto podzim 2007

Výrobní a skladový areál

ulice K Žižkovu

foto podzim 2007

DZP - Dřevozpracující podnik

ulice K Harfě

foto podzim 2007
foto jaro 2010

--------------------

ulice Jeřábová

foto podzim 2007

--------------------

ulice Čerpadlová

foto jaro 2008

Pila

Poděbradská 22

foto jaro 2008

Dýhárna Orel

Poděbradská 26

Továrna Richarda Jiráta na překližkové desky byla postavena roku 1928 a vyráběla pod značkou Dýhárna Orel. Za váky byly objekty poničeny při náletech. Po válce výroba pokračovala. Roku 2000 byla provedena značně nešetrná přestavba na tiskárnu.

foto jaro 2008
foto jaro 2010

Železniční zastávka Hloubětín

ulice Pod železniční zastávkou

Dnes už mimo provoz

foto jaro 2008

Závody elektrotepelných zařízení

ulice U Elektry

foto jaro 2008

--------------------

ulice U Elektry

foto jaro 2008

Tesla Hloubětín

Poděbradská ulice

foto jaro 2008
foto podzim 2009

--------------------

Poděbradská ulice

foto jaro 2008

Ruiny objektů

Poděbradská ulice

foto jaro 2008
foto jaro 2010

-------------------

Freyova ulice

foto léto 2008

Masokombinát Kliment

Sokolovská ulice

foto jaro 2010
stav v létě 2010

Areál výzkumných ústavů Běchovice - Mezinárodní technologický park

Praha Běchovice

Původně areál výzkumných ústavů je dnes částečně využíván pro jiné účely, některé objekty jsou opuštěné.

foto podzim 2008
areál byl napojen na běchovické nádraží vlečkou

Teplárna a elektrárna Výzkumných ústavů Běchovice

ulice Podnikatelská

foto podzim 2008
zauhlování
chladiče
pozůstatek vlečkového napojení na nádraží Běchovice

Nádraží Praha - Běchovice

Českobrodská ulice

Železniční stanice v Běchovicích byla uvedena do provozu spolu s tratí z Olomouce do Prahy 1. září 1845.

foto podzim 2008
nádraží elektrifikace opuštěné
vodojem

Cukrovar Schoeller a spol., a.s.

Cukrovarská 9

Cukrovar nechal postavit roku 1849 Alexander Schoeller na místě čakovického statku. S tratí České severní dráhy byl od roku 1872 spojen soustavou vleček. Roku 1889 cukrovar vyhořel a následně při rekonstrukci byl přestavěn do dnešní podoby. V provozu byl do roku 1990, nyní zde sídlí různé firmy.

foto podzim 2008
cukrovar od Cukrovarské ulice
cukrovar od rybníka
v areálu
torzo potrubních mostů
vlečka od nádraží Praha - Čakovice
vodní hospodářství
imprese

Nádraží Praha - Čakovice

Jizerská ulice

Stanice Čakovice byla zprovozněna roku 1872 spolu s tratí Turnovsko-kralupsko-pražské dráhy.

foto podzim 2008
nádraží Praha - Čakovice
sklady
kolejová váha
vlečka cukrovaru
vlečka Avia a Letov
ruiny
foto podzim 2010

Trafostanice

areál za cukrovarem v Cukrovarské ulici

foto podzim 2008

Betonárna Baumit

areál za cukrovarem v Cukrovarské ulici

foto podzim 2008

Opuštěné garáže

ulice K Hutím


Barvy - Laky / Barvy Tebas

Poděbradská 7

foto jaro 2010

----------

ulice Pod Harfou

foto podtim 2009

Nový pivovar v Libni

Náměstí dr. Holého

Pivovar nechal postavit na místě bývalé Gottlasovy kartounky v letech 1872 - 1874 Albert Goldfinger. Projekt zhotovil Jan Jelínek. V roce 1889 byl pivovar odkoupen společností The Bohemian Breweries Ltd. Následně bylo na pivovaru provedeno několik stavebních úprav. V provozu byl do roku 1927, kdy ho odkoupila firma Václava Jiráska, která ho přebudovala na truhlářskou výrobu. Dnes v pozůstatcích pivovaru sídlí prodejna potravin.

foto podzim 2009

Libeňský plynojem

V Mezihoří 2a

Tlakový plynojem byl postaven roku 1932 Vítkovickým horním a hutním težířstvem. Sloužil k vyrovnávání spotřeby svítiplynu, vyráběného v michelské plynárně. V provozu byl do roku 1945, kdy byl poškozen na konci války průstřely. Dnes je upraven pro Výzkumný a zkušební letecký ústav.

foto jaro 2010
foto léto 2011

----------

Pod hloubětínskou zastávkou

foto jaro 2010

----------

V Předním Hloubětíně

foto jaro 2010

----------

křižovatka ulic Poděbradská x Podkovářská

foto jaro 2010

----------

Konzumní ulice

foto podzim 2009

----------

Sokolovská č.p. 961

foto jaro 2010

Pražská spalovací stanice odpadků, teplárna a elektrárna

Poděbradská ulice

Spalovna byla dána do provozu roku 1934. Projekt budov vypracoval František Roith, ocelové konstrukce navrhl profesor František Faltus, stavbu provedla firma Kapsa a Müller, zařízení dodaly Škodovy závody z Plzně. V provozu byla spalovna do roku 1997, zbourána pak roku 2003. Dnes na jejím místě stojí hypemoderní obytná a komerční zóna. Z původní spalovny dodnes zbyla pouze rampa na vykládku uhlí ze železničních vagonů.

 

v době výstavby
před ukončením provozu v roce 1996
poslední pozůstatky na podzim 2009
zauhlovací rampa
na místě unikátní stavby spalovny stojí "unikátní" domy

Teslova rozvodna a měnírna

Kurta Konráda 1

Velká část rozvodny byla zničena při náletu v březnu 1945, v 60. letech 20. století byl ukončen i provoz měnírny. Dodnes se zachoalo značně zničené opouštěné torzu obslužné budovy.

foto podzim 2009

Vinařské závody Vysočany

U vinných sklepů

foto jaro 2010

----------

ulice Voctářova

foto jaro 2010

Pobočka továrny barev Auerbach, Weisberger & spol.

Poděbradská 11

Pražské objekty skladu a prodejního zastoupení továrny na barvy v Kozolupech byly postaveny roku 1936. Dnes je hlavní objekt upraven na prodejnu a proti původnímu stavu má nově probouraný vchod.

stav v létě 2010

Česká společnost průmyslové chemie a.s. - Spofa

Poděbradská 5

stav v létě 2010

--------------------

Vinopalnická ulice

foto podzim 2011

Libeňský vodojem

křižovatka ulic Davídkova a Na Mazance

Vodojem pro zásobování Libně byl postaven podle projektu Františka Schlaffera roku 1904. Připojen byl na káranský vodovod. V provozu se udržel do 60. let 20. století. Dnes je vodojem opraven a zapsán jako technická památka.

foto podzim 2011

Vodojem Avia

areál Avia Letňany

foto podzim 2010

Industriální zátiší

Poděbradská ulice

ulice K Hutím

ulice Za Černým mostem