Praha 9
České loděnice, a. s.
Voctářova 5
Základem firmy České loděnice byly dílny pro opravy člunů Vltavsko - labské společnosti. Nové haly byly postaveny roku 1949 podle projektu Jaroslava Fragnera. Vyráběly se zde celosvařované lodní konstrukce pro námořní dopravu. Výroba byla ukončena koncem 80. let 20. století a následně byly prostory využívány jako sklady a prodejní plochy. Dnes je celý areál zbourán a probíhá výstavba nových domů. Více o Českých loděnicích najdete v samostatné rubrice.
--------------------
ulice Sluncová
Železniční mosty Balabenka
Na Žertvách, Sokolovská
Libeňský přístav
Libeňský ostrov
Libeňský přístav postavila firma Vojtěcha Lanny podle projektu Antonína Smrčka z roku 1893. Přístav byl napojen vlečkou na nádraží na Rohanském ostrově. V letech 1927 až 1928 byla provedena modernizace J. Bartošem kvůli úpravám při stavbě Libeňskjého mostu. Nyní jsou prostory přístavu využívány jako sklady, strženy po povodni roku 2002 nebo opuštěny.
foto léto 2007 | |||
přístup z Libeňského mostu | tudy vedla vlečka | ||
bývalé objekty přístavu a sklady | |||
foto jaro 2010 - před likvidací | |||
Truhlárna a výroba nábytku
ulice Švábky
Industriální objekty Švábky
Vozovna Libeň
Švábky 4
Původně dal vozovnu postavit František Křižík roku 1896. Kromě haly pro odstavování tramvají - 5 kolejí, zde byla vybudována i kotelna s elektrárnou a železniční vlečkou na nádraží Libeň dolní. Roku 1907 vozovnu odkoupily Elektrické podniky královského hlavního města Prahy, které provozovaly v té době tramvajovou dopravu. Vozovna byla v provozu do roku 1951, potom byla přestavěna na dílny a garáže.
-------------------
ulice Na Žertvách
M. Wieder, továrna na klobouky
ulice U Balabenky
Projekt továrny z roku 1903 vypracoval Heinrich Zieger a stavbu provedla vídeňská firma Wayss a Freytag. Roku 1909 byla provedena rekonstrukce Podnikatelstvím staveb Pohl a Kutsche. Ve 30.letech 20. století část továrny začalo využívat strojní truhlářství Nalos a Mansfeld. Další stavební úpravy byly provedeny z důvodu zvýšení výroby textilního zboží v letech 1936 - 1938. Ve 40. letech 20. století zde sídlola továrna Textilco, pletené a stávkové zboží. Po znárodnění zde sídlila firma Interier. V roce 2003 byla zahájena přestavba továrny na byty odle projektu atelieru Masák a Partner.
--------------------
Turnovská ulice
Mostárna bratří Prášilů
Českomoravská 18
Mlýn a pekárna Odkolek
ulice Ke Klíčovu
Mlýn a pekárna ve Vysočanech byly založeny roku 1912 a stavba byla provedena podle projektu Huberta Gessnera. Roku 1919 byl po požáru celý areál značně rozšířen. Roku 1994 byl v restituci celý areál navrácen akciové společnosti Odkolek, která ale výrobu přenesla do Brandýsa nad Labem a zdejší pekárnu nevyužívá.
Freyův cukrovar
Ke Klíčovu 5
Cukrovar založil PhDr Bedřich Frey roku 1835 - byl to první průmyslový podnik ve Vysočanech. Ve 20. letech 20. století cukrovar ukončil provoz a byl využívám různými firmami. Po znárodnění byl přidružen k vedle stojícím mlýnům a pekárnám firmy Odkolek.
--------------------
ulice Pod pekárnami
Nádraží Praha Satalice
ulice Před tratí
foto podzim 2007 | |||
nádraží | |||
v kolejích | |||
sklady | |||
váha | |||
stavědlo 2 na čakovickém zhlaví | |||
zrcadlo, zrcadlo, ukaž kterou výměnu přestavit | aha, tuhle venku za oknem | ||
Aroma a.s. - Aroco s.r.o.
Spojovací 35
Továrna byla vystavěna v letech 1895 - 1897 a přestěhovala se sem z Karlína firma František Židlický,první lučební továrna ve Vysočanech s výrobním programem zaměřeným na výrobu likérových trestí, rumového éteru a rumových trestí, parfémových olejů a další drogistické chemie. Roku 1932 zde také vzniká firma Hynek Strnad - výroba likérů a octa studenou cestou. Po roce 1948 oba podniky přešly pod Spojené lihovary a octárny n.p. a následně pod národní podnik Aroma. Roku 1993 jsou závody v rámci privatizace navráceny původním majtelům, kteří se spojují do firmy Aroco s.r.o. a zároveň dochází ke kapitálovému propojení s a.s. Aroma. Výroba probíhá i v současnosti.
Výrobní a skladový areál
ulice K Žižkovu
DZP - Dřevozpracující podnik
ulice K Harfě
--------------------
ulice Jeřábová
--------------------
ulice Čerpadlová
Pila
Poděbradská 22
Dýhárna Orel
Poděbradská 26
Továrna Richarda Jiráta na překližkové desky byla postavena roku 1928 a vyráběla pod značkou Dýhárna Orel. Za váky byly objekty poničeny při náletech. Po válce výroba pokračovala. Roku 2000 byla provedena značně nešetrná přestavba na tiskárnu.
Železniční zastávka Hloubětín
ulice Pod železniční zastávkou
Dnes už mimo provoz
Závody elektrotepelných zařízení
ulice U Elektry
--------------------
ulice U Elektry
Tesla Hloubětín
Poděbradská ulice
--------------------
Poděbradská ulice
Ruiny objektů
Poděbradská ulice
-------------------
Freyova ulice
Masokombinát Kliment
Sokolovská ulice
Areál výzkumných ústavů Běchovice - Mezinárodní technologický park
Praha Běchovice
Původně areál výzkumných ústavů je dnes částečně využíván pro jiné účely, některé objekty jsou opuštěné.
Teplárna a elektrárna Výzkumných ústavů Běchovice
ulice Podnikatelská
Nádraží Praha - Běchovice
Českobrodská ulice
Železniční stanice v Běchovicích byla uvedena do provozu spolu s tratí z Olomouce do Prahy 1. září 1845.
Cukrovar Schoeller a spol., a.s.
Cukrovarská 9
Cukrovar nechal postavit roku 1849 Alexander Schoeller na místě čakovického statku. S tratí České severní dráhy byl od roku 1872 spojen soustavou vleček. Roku 1889 cukrovar vyhořel a následně při rekonstrukci byl přestavěn do dnešní podoby. V provozu byl do roku 1990, nyní zde sídlí různé firmy.
foto podzim 2008 | |||
cukrovar od Cukrovarské ulice | |||
cukrovar od rybníka | |||
v areálu | |||
torzo potrubních mostů | |||
vlečka od nádraží Praha - Čakovice | |||
vodní hospodářství | |||
imprese | |||
Nádraží Praha - Čakovice
Jizerská ulice
Stanice Čakovice byla zprovozněna roku 1872 spolu s tratí Turnovsko-kralupsko-pražské dráhy.
foto podzim 2008 | |||
nádraží Praha - Čakovice | |||
sklady | |||
kolejová váha | |||
vlečka cukrovaru | |||
vlečka Avia a Letov | |||
ruiny | |||
foto podzim 2010 | |||
Trafostanice
areál za cukrovarem v Cukrovarské ulici
Betonárna Baumit
areál za cukrovarem v Cukrovarské ulici
Opuštěné garáže
ulice K Hutím
Barvy - Laky / Barvy Tebas
Poděbradská 7
----------
ulice Pod Harfou
Nový pivovar v Libni
Náměstí dr. Holého
Pivovar nechal postavit na místě bývalé Gottlasovy kartounky v letech 1872 - 1874 Albert Goldfinger. Projekt zhotovil Jan Jelínek. V roce 1889 byl pivovar odkoupen společností The Bohemian Breweries Ltd. Následně bylo na pivovaru provedeno několik stavebních úprav. V provozu byl do roku 1927, kdy ho odkoupila firma Václava Jiráska, která ho přebudovala na truhlářskou výrobu. Dnes v pozůstatcích pivovaru sídlí prodejna potravin.
Libeňský plynojem
V Mezihoří 2a
Tlakový plynojem byl postaven roku 1932 Vítkovickým horním a hutním težířstvem. Sloužil k vyrovnávání spotřeby svítiplynu, vyráběného v michelské plynárně. V provozu byl do roku 1945, kdy byl poškozen na konci války průstřely. Dnes je upraven pro Výzkumný a zkušební letecký ústav.
----------
Pod hloubětínskou zastávkou
----------
V Předním Hloubětíně
----------
křižovatka ulic Poděbradská x Podkovářská
----------
Konzumní ulice
----------
Sokolovská č.p. 961
Pražská spalovací stanice odpadků, teplárna a elektrárna
Poděbradská ulice
Spalovna byla dána do provozu roku 1934. Projekt budov vypracoval František Roith, ocelové konstrukce navrhl profesor František Faltus, stavbu provedla firma Kapsa a Müller, zařízení dodaly Škodovy závody z Plzně. V provozu byla spalovna do roku 1997, zbourána pak roku 2003. Dnes na jejím místě stojí hypemoderní obytná a komerční zóna. Z původní spalovny dodnes zbyla pouze rampa na vykládku uhlí ze železničních vagonů.
v době výstavby | |||||
před ukončením provozu v roce 1996 | |||||
poslední pozůstatky na podzim 2009 | |||||
zauhlovací rampa | |||||
na místě unikátní stavby spalovny stojí "unikátní" domy | |||||
Teslova rozvodna a měnírna
Kurta Konráda 1
Velká část rozvodny byla zničena při náletu v březnu 1945, v 60. letech 20. století byl ukončen i provoz měnírny. Dodnes se zachoalo značně zničené opouštěné torzu obslužné budovy.
Vinařské závody Vysočany
U vinných sklepů
----------
ulice Voctářova
Pobočka továrny barev Auerbach, Weisberger & spol.
Poděbradská 11
Pražské objekty skladu a prodejního zastoupení továrny na barvy v Kozolupech byly postaveny roku 1936. Dnes je hlavní objekt upraven na prodejnu a proti původnímu stavu má nově probouraný vchod.
Česká společnost průmyslové chemie a.s. - Spofa
Poděbradská 5
--------------------
Vinopalnická ulice
Libeňský vodojem
křižovatka ulic Davídkova a Na Mazance
Vodojem pro zásobování Libně byl postaven podle projektu Františka Schlaffera roku 1904. Připojen byl na káranský vodovod. V provozu se udržel do 60. let 20. století. Dnes je vodojem opraven a zapsán jako technická památka.
Vodojem Avia
areál Avia Letňany
Industriální zátiší
Poděbradská ulice
ulice K Hutím
ulice Za Černým mostem