Parní stroje, parní turbíny, parní kotle

Lokomobily s přehřátou parou

Lokomobily s přehřátou parou (obr. 151.) rozlišují se od lokomobil poháněných parou nasycenou tím, že v dýmnici jejich se nachází přehřívač páry. Vnitřní zařízení kotle dá se po uvolnění spojovacích šroubů vyjmouti, jak z připojeného obrazu patrno.

obr. 151

Přehřívač sestává ze železných spirálově vinutých trubic o silných stěnách, kterými prochází nasycená pára a kolem nichž proudí plyny ze žárovek unikající. Proud těchto plynů upraven jest deskou a zvláštní spirálou tak, že se přehřívači dostává stejnoměrného vyhřívání po celém povrchu. Při vytápění kotle otevírá se jeden z otvorů v desce, aby počátečný odtok plynů se ustálil. Po vyhřátí se zmíněný otvor uzavírá klapkou a zůstává průběhem činnosti přehřívače stále uzavřen. Pára v přehřívači zahřívá se až na 350 stupňů Celsiových, čímž vyčerpá se teplo plynů tou měrou, že do komína odcházející plyny mají teplotu jen málo větší než přehřátá pára. Vypnutí přehřívače z chodu dociluje se krátkým spojením páry z kotle unikající s parním potrubím pomocí spojovacího kolena, stroj pak v tomto případě uvádí se v pohyb párou nasycenou