Parní stroje, parní turbíny, parní kotle
Lokomobily
Lokomobila jest stroj s kotlem v jediný celek sloučený. Opatřuje se ku snadnější dopravě s místa na místo koly, jimiž však pára v kotli vyvozovaná nepohybuje, nebo se staví prostě bez zvláštních kol a doprava její na jiné místo provede se různým způsobem.
Pojízdná lokomobila znázorněna jest na obr. 143. a 144. Stroj parní jest místo na zvláštním rámu umístěn přímo a kotli. Parní válec zobrazený v řezu na obr. 145. má rozvod šoupátkový a opatřen jest na temeně komorou, vlastně parojemem, do něhož pára otvory z kotle proudí. S komorou a parním válcem souvisí šoupátková skříň a odváděcí kanál. pojišťovací ventil umístěn jest na temeně parojemu. Ostatní součásti stroje jsou patrny z obrazu a na základě podrobných popisů v přední části této knihy snadno srozumitelny.
Připojený obraz 146. znázorňuje řez válcem a šoupátkovou komorou stroje kompoundního.
Menší lokomobily mají jediný setrvačním upravený zároveň pro převod síly řemenem. Větší stroje mají dva setrvačníky. V obou případech mohou setrvačníky býti upraveny pro převod provazový. V každém případě však, vyžadují-li toho okolnosti, může na hřídel býti naklínována také řemenice.
Podrobné zařízení parního válce se šoupátkovou komorou spatřujeme v částečném řezu na obr. 147. Představuje rozvod Riderův ve spojení s těžkým, rychle a jistě účinkujícím Porterovým regulátorem, kterým se expansivní šoupátko samočinně ustavuje, v náležitém poměru ku spotřebě parní síly a větší nebo menší náplní parního válce. Převodu rotačního dostává se regulátoru hlavním hřídelem pomocí ozubených kol. uložení pák regulátoru a převod jeho na šoupátko jest z obrazu patrný. Pojišťovací ventil, u větších strojů dva ventily, umístěn jest na parojemu.
U lokomobil kompoundních (obr. 148.) opatřen jest válec vysokotlaký samočinným Riderovým rozvodem, válec nízkotlaký pak jednoduchým, rukou řiditelným, plochým šoupátkem pro expansi.
Na obr. 149. znázorněna úplná kompoundní lokomobila s receiverem, k níž vztahují se obrazy 146. a 147. Lokomobila nespočívá na kolech, nýbrž na nohách, jest tudíž od všeobecné představy, jakou o lokomobile chováme, poněkud odchylná. Pára vstupuje nejdříve do menšího, vysokotlakého válce (obr. 146.), odtud po vykonané práci do receiveru, uloženého kolem většího válce a konečně do válce nízkotlakého, z něhož uniká buď do výfuku, nebo za účelem opětného upotřebení, do kondensatoru. Kondensatoru užívá se u kompoundních strojů větších. kondensováním výfukové páry dociluje se většího pracovního efektu a úspory na palivu, v obou případech až 25 %. Zařízení tohoto dá se však užíti jen v tom případě, je-li zásoba chladící vody dosti hojná, při nejmenším asi 300 l na efektivní koňskou sílu a hodinu.
Kondensator jest připojen na výfukové potrubí válce nízkotlakého (obr. 150.) a opatřen přiváděcím kohoutem pro chladící vodu. Na obraze znázorněn jest zevnějšek kondensatoru vstřikového. Spojovací trubice mezi kondensatorem a vývěvou opatřena jest střídavým ventilem, kterým se kondensator vypíná z činnosti v případě, má-li stroj pracovati bez kondensace. Stojatá vývěva uvádí se v činnost výstředníkem a hlavním hřídelem, vyčerpaná směs vody chladící i kondensované odvádí se do připojeného vodojemu. S vývěvou spojuje se napáječka, která potřebnou vodu k napájení kotle čerpá z vodojemu vývěvy, avšak může býti také z činnosti vypnutá uvolněním kohoutu, umístěného na spojovací trubici. Vývěvou dociluje se vakua pro čerpání chladící vody z hloubky 5 až 6 m, při hloubce větší jest však třeba zvláštní výtlačné pumpy. Kondensovaná voda jest znečištěna olejem a nehodí se bez pročištění k napájení kotle. V tomto případě užívá se čisticího aparátu, který vodu oleje zbavuje a odvádí ji před napájením do vyhřívače. Vstřikového kondensatoru možno toliko v případech, kdy voda chladící jest velice čistá a pak ještě po náležitém odstranění oleje, užíti k opětnému napájení. Kondensuje-li pára vodou nečistou nebo porušenou roztoky solí, užívá se kondensace povrchové. Lokomobily, opatřené povrchovým kondensatorem, opatřují si samy vodu destilovanou, jež po odstranění oleje nezanechává v kotli nižádných stop. Za tím účelem opatřuje se kondensator četnými, tenkými, mosaznými trubicemi, kterými proudí pára výfuková. Trubice nacházejí se ve vodě chladící, jejíž množství se stále obnovuje způsobem, který byl u kondensatorů podrobně vylíčen.