Parní stroje, parní turbíny, parní kotle
Kotle lokomobil
Kotle tyto na rozdíl od předchozích většinou ve zdivu, vyjímaje kotle stojaté, pevně uložených a stálých, nazývají se přenosnými, ač i těchto v některých případech může se užíti jako kotlů stálých. Obyčejně jsou spojeny přímo se strojem, či lépe řečeno stroj jest na nich zbudovám, ve kterémž případě nazývají se lokomobilami.
Kotle lokomobil (obr. 141 a 142.) staršího původu měly žárovky vesměs pevně spojené se zevním kotlem, novější druhy za příčinou snadnějšího čištění a po případě opravy žárovek provedeny jsou tak, že se trubky i s ohništěm dají z kotle vytáhnouti. Na připojeném obraze jest znázorněn kotel se žárovkami a ohništěm povytáhnutým. Ohništěm jest válec z kotlového plechu, opatřený dvojím dnem, z nichž do jednoho jsou zaváleny žárovky, v druhém, jež jest zároveň dnem zevnějšího kotle, upravena jsou dvířka k topeništi. adní konce žárovek zaváleny jsou v okrouhlé desce, která po zastrčení rovněž jako přední společné dno topeniště a zevního kotle pevně se zevním kotlem pomocí četných šroubů jest spojena a zatěsněna. Spojení toto musí vzdorovati tlaku páry a vody v kotli za dosti značného napjetí. Na zadní část zevního kotle přinýtovaná jest zvláštní komora pro dým, tak zvaná dýmnice, na jejíž temeně nachází se komín se zámyčkou, pomocí níž se reguluje tah v komíně. V topeništi nachází se rovinný rošt, kotel opatřen jest na temeni parojemem. Komínem odcházející dým nemá pro malou délku komínu dostatečného přirozeného tahu, který by kouř a plyny z topeniště žárovkami účelně odváděl a oheň na roštu oživoval. Z této příčiny podporuje se tah v komíně umělým způsobem výfukovou párou. Proud páry vyplňuje nejen celou vrchní část komína,ale proudem svým strhuje celý obsah roury do ovzduší a usnadňuje kouři a plynům ze žárovek a dýmnice cestu. Při dopravě lokomobil po cestách velmi často nerovných doznal by i velice pevně osazený komín poruchy a v mnohých případech porušil by i rovnováhu celé lokomobily. Z této příčiny upravuje se komín sklopný, jehož temeno, jmenovitě při užití lokomobily v sousedství stodol při mlácení obilí, nebo i na jiných místech, kde by okolí jiskrami z komína vyletujícími mohlo doznati škody, opatřuje se zvláštním košem či jiskrojemem. Zobrazený kotel působí na stroj na jiném místě se nacházející a postaven jest na zvláštním základě na čtyřech nohách, jest tudíž stálý, aniž by byl zazděn.