Štolový vodovodní přivaděč z vodní nádrže Želivka do Prahy
Shybka Sázava
Pro ražbu štolového podchodu Sázavy byla nejprve vyhloubena těžní jáma o průměru 3,3 m, hluboká celkem 54 m. Z toho volná hloubka, která sloužila v začátku jako čerpací stanice, měla 11 m. Z jámy pak byla ražena štola na obě strany směrem k portálům přivaděče. Na konci obou větví byly vyraženy komíny ústící na povrchu u portálů štol.
Směrem k levém břehu procházela štolová část celkem soudržnou horninou v délce 241,9 m. Výška komína u portálu činila 74 m.
Nejobtížnější částí celé shybky byla její druhá větev, dlouhá 233,5 m, kterám podchází údolní nivu vlastního řečiště v délce 120 m.
Z výsledku geologického průzkumu, který byl upřesněn dvěma vrty ZL 1 a ZL 3 a doplněn několika mělkými vrty a kopanými sondami, vyplývá, že oblast, v níž měla být shybka ražena, je budována metamorfovanými horninami a granodioritem sázavského typu s žilnými horninami. Rozhraní mezi touto geologickou strukturou a plutonem s jeho žilnými diferenciály probíhá převážně v místech pravého břehu přibližně rovnoběžně s řekou. Podle zjištění vrtnými pracemi se právě tato oblast jevila nejsilněni exponována, komplikovaná soustavou severojižních zlomů. Výplň zlomů o mocnosti kolem 1 m byla tvořena tufogenními horninami s vložkami metabazitů, kvarcitů, hybridních hornin, lampofýrů, pegmatitů a aplitů. Horniny se charakterově jevily značně narušené rozpukáním a rozdrcením. zastižené vodonosné úseky byly reprezentovány převážně jemně až středně zrnitými, silně kavernózními granodiority a horninami s brekciovou strukturou a tufovým tmelem. Ohlazy zlomů byly vyplněny jílovitými vložkami. Propustnost jílů nemohla být v tomto stadiu průzkumu ověřena, právě tak jako velikost a četnost kaveren. Později při předvrtávání čelby horizontálním jádrovým vrtem byl například zastižen vodonosný úsek, kde výron z vrtu stoupl o 420 minutových litrů na dva metry vrtu.
Bylo rozhodnuto upřesňovat tři hlavní zlomová pásma, u nichž nebylo možno vyloučit předpoklad eventuální vodní komunikace s řečištěm, s postupem ražby doplňkovým geol. průzkumem horizontálními jádrovými vrty. Průzkumem měl být zárověň ověřován průběh a sled narušení zlomové oblasti pod řečištěm, kde celá zóna byla tvořena horninami silně náchylnými k vývalům.
Stanovený postup ražby a doplňkového průzkumu byl orientován tak, aby v každém případě bylo zabráněno třeba jen náznaku vývalu. Vzhledem k malé mocnosti zdravého, exogenními vlivy nepostiženého nadloží štoly pod řečištěm mohlo by narušení stropu způsobit přímou vodní komunikaci mezi štolou a řečištěm.
Ražba shybky
S přihlédnutím k uvedeným skutečnostem byla ražba horizontální části štolové shybky rozdělena do několika etap.
- před každým odpalem byla čelba předvrtána dvěma pětimetrovými vrty v rozích šelby do stropu pod úhlem 45 st.
- každá porucha zjištěná GP vrtem byla převrtána pěti 3 – 5 m dlouhými vrty, rozmístěnými ve stropu a v bocích čelby přivaděče.
- vodonosné části byly předem proinjektovány tlakem 3 at.
- množství a tlak vody, vytékající z vrtu GP 2 byly měřeny jednou za 24 hodin
- maximální zabírka byla stanovena na 1 m, množství trhavin na odpal maximálně 18 kg
- při trhacích pracech museli všichni bezpodmínečně opustit podzemí
- TH výztuž, která byla stavěna v rozteči 0,4 – 0,5 m, byla v průběhu ražby stavěna v některých místech ve vzdálenosti 0,25 m od sebea ve zvlášť nesoudržných úsecích srubově. Podkovovitý tvar výztuže byl nahrazen uzavřeným kruhovým profilem. Pažnice byly ukládány po celém obvodu štoly a prostor za nimi byl vyplňován horninou a po zatorkretování byl povný prostor za pažnicemi zamaltován.
- aby se zvýšil modul pružnosti a snížil přítok vody, byla celá shybka proinjektována obvyklým způsobem, tlakem 2,5 at do stropu a počvy.
Ve vzdálenosti 150 m od jámy byla čelba znovu zastavena, aby mohl být provrden poslední vrt GP 4. vyhodnodcení vrtu upřesnilo linii zlomových pásem, zvláště zlomu č. 3. Hybridní horniny i nadále vykazovaly značně vysoký stupeň rozpukanosti a rozdrcenosti. Jílovité plochy jejich nesoudržnost ještě zvyšovaly.
Ražba tohoto úseku až do 190 m od těžní jámy probíhala za podmínek přibližně stejných, jako je popsáno v předcházející části, jen s tím rozdílem, že injektážní vrty byly prodlouženy tak, aby zapažení perforovanými pažnicemi zasáhlo celou plochu nejrozsáhlejšího zlomu č. 3.
Od 190 m, kdy se čelba dostala již mimo ohroženou oblast, byla čtyřdílná výztuž změněna opět na třídílnou s roztečí 1 m a horizontální část shybky byla vylomena až po komín pod čelbu č.8.
Rozhodující úlohu v úspěšném projití štoly zvodnělými, drcenými zlomy sehrála injektáž prováděná v předstihu před ražbou. Navrtávání vrtů pro injektáž bylo prováděno vrtnou soupravou GP 1 korunkami průměru 55 ms ohledem na obrutátory a injektážní soupravy, které byly k dispozici.
Základní snahou při injektáži bylo přetnout zlomová pásma, tím zabránit přítoku vody a současně zpevnit nesoudržné drcené horniny. Nepříznivý odklon zlomů od čelby práci velmi ztěžoval a bylo nutno vrty při injektáži těchto zlomů podstatně prodloužit a injektáž provádět etapovitě. Injektovalo se cementovou směsí.
Pro případ neúspěchu injektáže byla připravena druhá alternativa odovodnění zlomového pásma – částečné převedení toku Sázavy pomocí pilotové hráze. Projekt předpokládal místní odvedení řeky z výchozu zlomu č. 3. Délka larsenové stěny měla činit cca 70 m při průměrné výšce 8 m. Po odčerpáníé vody ze zajímkovaného prostoru se předpokládalo navrtnání 6 vrtů délky 35 m po obou stranách štoly pod úklonem 35 – 45 st. ve směru zlomu. Injektáž měla být provedena perforovanými pažnicemi. Po odvodnění zlomu v okolí shybky se počítalo s další ražbou za předpokladu, že ke zpevnění volného jádra bude za postupující čelbou vrtána soustava vějířovitě rozmístěných vrtů, ze vzdálenosti 1 – 1,5 m od sebe, která se za postupující čelbou bude injektovat do vzdálenosti 2,5 – 3 m.
Díky svědomitě provedeným pracem ale tato varianta nemusela být využita.