Nauka o stavebních hmotách

Chránidla na drahách brzdových a výtažných

Na zamezení nešťastných příhod na skloněných drahách brzdových nebo výtažných jsou nezbytná následující ochranná zařízení.

Kolejová závěra zřituje se vždy na horním konci nakloněné dráhy, aby zamezilo se předčasné sběhnutí vozíku pokud týž není připřažen k těžnému lanu.

Sestrojení a pohybování kolejové závěry jest jednoduché. Obě závěrné páky, v obr. 613. vztýčené, udržovány jsou protizávažím stále v poloze závěrné. Sklopí-li se z této polohy buď stupátkem nebo spojnou pákou ze stanoviště řidiče, mohou vozy sjeti. Puštěním stupátka nebo spojné páky vztýčí se závěrné páky působením protizávaží zpět do polohy závěrné, takže selhání závěry jest úplně vyloučeno.

Záchatná páka, obr. 614., umísťuje se na kolejových prazích nebo na zvláštním základu na spádové trati, aby od lana utržené, nebo vůbec sjeté vozíky byly zadrženy. Působení lapadla jest jednoduché, neboť udržuje se protizávažím stále v poloze vztýčené.

Lapadlo v podobě zpětběžné brzdy, kterou lze přidělati na každý vozík, jest bezpečným ochranným přístrojem proti sjetí vozíků následkem přetržení lana nebo utržení spřáhla. Uváží-li se, že samočinnou brzdou na př. Freystedtovou, chráněnou patentem, zachytí se jsíždějící vozík utržený vozík, aníž z koleje se vyšine, aniž se převrhne, takže jest také vyloučeno kutálení kamene po svahu, kterým by ohroženo bylo nejen dělnictvo pracující na úpatí skloněné dráhy, ale také samotna dráha, totiž koleje, prahy, vodící kladky i lano, jest taková brzda i při větším svém nákladu přece jen záhodna u každého vozíku.