Nauka o stavebních hmotách

Flottmannova vrtací kladiva

Vlastním vrtacím strojkem jest tak zvané vzduchotlačné vrtací kladivo, do jehož dutého válečku nasadí se některý z úderných vrtáků.

Vrtací kladiva jsou v nynější době vyráběna v různých soustavách, které co do tvaru jsou si velmi podobny, a v podstatě se liší jen v maličkostech, laiku sotva nápadných. Nejvíce rozlišují se v rozvodu, kterým se vhání zhuštěný vzduch do stroječku.

Flottmannovo vzduchotlačné vrtací kladivo

Flottmannovo vrtací kladivo s rozvodem kuličkovým, vyznačené v obr. 462., jest ocelový dutý váleček sešroubovaný z několika kusů:

Vrchní díl jest držadlo D, kterýmž vrtař strojek při vrtání drží a mírně přitlačuje. Držadlo vloženo jest nálitkem do pístového válce C k němuž jest spolu se dvěma dalšími kusy pevně svíráno dvěma upínacími svorníky S pérovitě utaženými. V pístovém válci pohybuje se semo-tamopíst P, prodloužený ve válečkové kladivo K, které jest opatřeno stočenými rýhami, jimiž uváděno jest válečkové kladivo v kolísavý otočný pohyb. K pístovému válci našroubován jest třetí díl: závěrní bubínekB a k tomuto válcovitá, kladivová stránka V, která jsouc uvnitř vyložena z části vrtákovou objímkou j, z části rohatkou r, slouží za vedení válečkovému kladivu K a ve své spodní části osazné hlavě vrtáku. Kladivová schránka jest svými dvěma nálitkovými uchy sevřena upínacími svorníky s držadlem, pístovým válcem a bubínkem v pevný celek.

Na spodní konec kladivové schránky našroubována bývá buď vrtáková objímka O – jak v průřezném obr. 462. jest vyznačeno – pomocí níž přidržuje se volně kladina osazné hlavy vrtáku v její dutině, aby vrták nevypadl a přece aby se mohl pohybovati (sekati); anebo zakončuje kladivová schránka v celosti objemkou M – jak v pohledovém obr. 462. jest vyznačeno – do jejíž závitových drážek zapadá silné připojovací vrtákové pero.

Do pístového válce C přivádí se postranním nátrubkem H a gumovou hadicí zhuštěný vzduch, který se dříve v rozvodné komůrce kuličkou k samočinně rozvádí střídavě do vzduchovodného kanálku před píst a za píst, a tím uvádí se do rychlého pohybu semo-tamo v pracovním válci, při čemž kladivo spojené s pístem naráží rychle na hlavu vrtáku. Při skrovném zdvihu pístu 55 až 66 mm vykonává kladivo několik set nárazů v minutě (čím větší jest zdvih pístu, tím větší jest ovšem úder s ním spojeného kladiva na vrták, ale tím menší jest počet úderů) a tím vysvětluje se, že tak četnými seky vrtáku do skály, byť i jednotlivě slabými – jeví pneumaticky poháněný vrták velikou výkonnost.

Podle typu v obr. 462. vyrábí firma Flottmann a Co. několi, veliostí vrtacího kladiva – jak uvedeny jsou v seřadě pod týmž obrazcem -, které se liší hlavně délkou spodní části kladivové schránky, určené pro zastrčení či vložení osazné hlavy vrtáku.

Krátkých kladiv, tedy s kratším zástrčným koncem pro osazné hlavy vrtáků, používá se k vrtání skalin, u nichž nevniká mnoho vrtného prachu. Taková kladiva vyznačují se skrovnou vahou 13,4 kg (viz seřada pod obr. 462.)

Kladiv s dlouhým zástrčným koncem používá se tehdy, když ve vrtné díře vzniká mnoho prachu, který se odstraňuje vzduchovým výfukem, a to tak, že píst i s ním spojené kladivo jest po délce provrtáno jemnou dírkou, kterou uniká velmi malá část zhuštěného vzduchu a dostává se dutým vrtákem bezprostředně až ke dnu vrtné díry, odkudž vyfukuje vznikající tu prach z díry ven.

Flottmannovo vrtací kladivo typu A III nebo B (viz seřada pod obr. 462.) používáno jest výhodně k vrtání v měkkých horninách (v pískovcích, vápencích, mramorech, tufech, v uhlí, soli a j.), kdežto těžší kladiva typu C, D a D II jsou příhodná zvláště k vrtání v tvrdých horninách; vrták D jest specielně příhodný k hloubení šachet.

Výkonnost vrtacích kladiv Flottmannových jeví se v různých horninách vývrtem za jednu minutu:

Dlouhými vrtáky lze vyvrtati bez všelikých obtíží díry 4 až 5 m hluboké i v pevných horninách. Vrtákem D vrtati lze díry až 6 m hluboké. V pevném magnesitu vyvrtá se díra až 6 m hluboká při šířce dovrtávajícího břitu 50 mm se všelikým zdržením a výmenou vrtáků za 60 až 70 minut.

Jiná vrtací kladiva dodává vídeňská firma Schuchard a Schütte zastoupená také v Praze, a to kladiva soustavy Kellerovy a Boyerovy.