Motory výbušné
Příznaky správného opracování jednotlivých součástek motorů výbušných a příčiny nahodilých poruch
Mezi neposlední příčiny proti zevšeobecnění motorů výbušných patří nedůvěra v bezvadnou výkonnost stroje a obava před poruchami, o nichž často rozšiřovány jsou mezi obecenstvem spousty pověstí, kterým za podklad slouží mnohdy nahodilé porušení chodu některé součásti, přivozené buď nezkušenou rukou nebo nesvědomitostí okolí.
Ku škodě, jež se jeví z nehybnosti motoru, druží se pravidelně obava před výlohami, jichž vyžaduje domnělá neb i skutečná správka ústrojí, takže vlastně každá porucha bývá spojena s dvojnásobným poškozením majitele motoru.
Jest pravda, že motory výbušné jsou opatřeny četným a jemným ústrojím, které by vyžadovalo zkušené ruky odborníka ku řízení a ovládání, ale zároveň jest také pravdou, že poslání motorů v malém průmyslu a v hospodářství nemůže vyžadovati obsluhy, jaké vyžadují parní stroje, jelikož by se tím zevšeobecnění těchto užitečných pomocníků pro drobnější potřeby zmíněných živností kladly v cestu nepřekonatelné obtíže. Okolností těch, rozšíření motorů se v cestu stavících, byly a jsou si strojírny výrobou výbušných motorů se zabývají, úplně vědomy a snaha jejich nesla se proto k tomu, aby konstruovaly modely, u nichž jednotlivé součástky motorů, třeba jemné a citlivé, byly podrobeny kontrole každému snadno pochopitelné a lehce proveditelné.
Než bez jakési znalosti zařízení motoru výbušného a jeho součástek není možno ani stroj obsluhovati, ani si ho opatřiti podle přání.
Pokud se prvého týče, podává každí strojírna, která motor prodává, bezplatně potřebná naučení a nutné pokyny, jichž jest třeba šetřiti při uvádění motoru v činnost i při jeho obsluze a čištění, třeba tato jevila se dosti nepatrnou.
Druhá část však vyžaduje na kupujícím jistou zásobu povšechných vědomostí a pokynů z oboru strojnického, pomocí nichž možno se přesvědčiti o jakosti součástek motoru a jejich provedení a sestavení.
Pro neodborníka mohou tyto pokyny týkati se pouze zjevů, které nepodmiňují hlubších znalostí řemesla strojnického.
Každá strojírna ručí za svůj stroj, ale jen v určitých případech a po jistou dobu.
Často však se stane, že koupený stroj vykazuje různé nedostatky, jež při nákupu objednateli ušly následkem nebedlivé prohlídky stroje.
Zevnějškem již se musí motor zamlouvati a činiti na kupujícího dojem spolehlivé práce.
Nižádný stroj nemá se kupovati bez náležité zkoušky chodu na prázdno i při zatížení. V této příčině jest třeba všimnouti si pravidelnosti ve funkci jednotlivých orgánů, věnovati pozornost tomu, zda-li nepracuje hlučně a s otřesy. Dosáhl-li jeho pohyb pravidelného a normálního chodu, nesmí na něm býti znáti naprosto žádných nárazů v době zážehu třaskavé směsi. V této příčině nebudiž spoléháno výhradně na sluch, i přiložením prstu na chráněné místo válce nebo rámu možno se o otřesech motoru přesvědčiti.
Podobně hmatem možno se přesvědčiti na setrvačníku, zda-li pociťuje otřesy výbuchem způsobené. Dotekem tím možno zároveň vystihnouti nedostatek ložisek.
Spotřeba paliva nesmí se odchylovati od normy strojírnou zaručené, při čemž dlužno dbáti toho, pokud a jak velice jest motor zatížen.
Zjištění skutečné výkonnosti stroje provádí se umělým zatížením pomocí brždění, při čemž současně může býti kontrolována spotřeba paliva a oleje k mazání. O zkoušce motoru bržděním podáno bude níže podrobnější poučení.
Pokud se jednotlivých součástí stroje týče, třeba věnovati všem a každé z nich zvláště pozornost.
Rám neb podstavec stroje nesmí vykazovati malou základnu, při větším zatížení se stroje s malou základnou otřásají a poškozují základ i stavení.
Ložiska ojnice mají být upravena k dodatečnému ustavení, což platí také o ložisku klikového hřídele.
Víko válce má přiléhati přesně kovem na kov bez užití jakékoliv jiného těsnidla, rovněž i ventily mají postrádati výpomocného utěsnění. V obou případech má pouze jemné zabroušení vzájemně dosedajících ploch poskytnouti prostředek k dokonalému těsnění.
Nemenší pozornosti vyžaduje při prohlídce ochlazování válce a ventilu výfukového. Ač na pohled zdá se toto zařízení velice jednoduché, přece při nedokonalé funkci může býti zdrojem ztrát na palivu, není-li dbáno pravidel, dle nichž byl model zařízen. Bedlivý zřetel má býti věnován teplotě vody z chladiče odcházející.
Ve příčině rozvodného mechanismu jest třeba přihlížeti k tomu, aby nevykazoval mnoho zakloubených částí, jakož i k tomu, aby čepy kloubové měly přiměřenou délku.
Za chodu motoru nemá se vyskytnouti na pákách, kotoučích a táhlech rozvodového zařízení nijaká nesrovnalost, z níž by se dalo souditi na nespolehlivost činku jednotlivých orgánů, nýbrž má býti na jejich pohybu znáti rhytmus bez chvatu a váznutí.
Každé zakloubení na motoru má býti provedeno s přesným dosednutím vzájemných ploch, které jsou podrobeny vzájemnému tření. U některých z těchto ploch nemělo by zatvrzení povrchu účele, týká se to ploch, jež podléhají snadnému vyhřátí. U ploch však, kde této příčiny není, dlužno přihlížeti k tomu, aby se jim dostalo přiměřeného zatvrzení, třeba jen do mírné hloubky. Zatvrzením jich zmenší se jejich rychlé opotřebení a účinkují pak v bezvadném stavu po dlouhou dobu.
Při rozebírání zakloubených součástí nesmí čep kloubu vzdorovati vyšinutí, aniž smí pouze při malém dotyku vyšinouti se z lůžka. O správném zakloubení svědčí, povolí-li čep mírnému tlaku prstem.
Než i šroubové spojení může býti jednou známek dobrého provedení konstrukce motorové. Přesně opracovaný závit, neobtížný ani neklepotný chod šroubových matek jsou příznakem dokonalého provedení šroubového spojení.
Důležitým činitelem pro správný chod motoru jest mazání olejem. Ve příčině oleje k mazání bude podáno níže bližší vysvětlení, zde však stůjž přehledné poučení o ústrojí mazacím.
Konstrukce aparátů mazacích závisí od okolností, nachází-li se motor v místnosti chráněné pžed mrazem, nebo je-li umístěn pouze pod krytem, který motor chrání pouze před deštěm a sněhem, nikoli však před účinky zimy.
K hospodářským účelům užívá se často motorů před mrazem nechráněných, ve kterémž případě olej v zásobních nádobách přístrojů mazacích zatuhne. Z této příčiny jest při zakupování motorů tuto okolnost míti na paměti a přihlížeti k tomu, aby dostalo se stroji mazacích přístrojů, na něž mráz nemá přílišného rušivého účinku. Přístrojů podobných jest slušná řada a při prohlídce motoru dostačí dotaz a ujištění ve smyslu výše uvedeného požadavku.
Avšak i u motorů umístěných v prostoře před mrazem chráněné jest třeba činiti rozdílu mezi různými druhy mazniček.
Dnes stává množství dokonalých přístrojů mazacích, jež účinkují spolehlivě a úplně automaticky, a sice vždy v době, kdy jest mazání třeba, tedy v době, kdy stroj jest v běhu. Pohybováním ústrojím mazacím obstarává v těchto případech motor sám a přivádí svému ústrojí vždy tolik oleje, kolik jest ho poměrně v každém okamžiku třeba.
Nejméně spolehlivé a ekonomické jsou mazničky, u nichž olej kape v kapkách viditelných pouze účinkem vlastního sloupce ze zásobní nádoby. Mazničky tyto vyžadují stálého dohledu, aby dodávaly ústrojí, pro něž jsou určeny, vláhy olejové v náležitém množství. Změnou výšky sloupce oleje v zásobní nádobě nastává pravidlem větší neb menší výron oleje, třeba původně začátkem chodu maznička byla náležitě ustavena. Zvýšená činnost mazničky nastupuje později mezi chodem, kdy mazací zařízení i se zásobou oleje se prohřálo a olej se stal tekutějším. V tomto případě jest třeba mazničku znovu ustaviti, s čímž jest spojena práce, na níž se často zapomíná.
Je-li motor uložen na zděném základu, škodí z ložisek kapající olej maltě, na níž stéká. V této příčině čistota a bedlivá obsluha může zděný základ zachrániti před rozkladem vaziva poutajícího jednotlivé cihly neb kameny. Pravidlem ta místa, z nichž by mohl olej v kapkách unikati na podstavec nebo na základ, opatřují se jímkami na opotřebený neb přebytečný olej.
Složité ústrojí motoru časem také uvázne a způsobí, že v chodu stroje nastanou nepravidelnosti nebo také, že se stroj úplně zastaví.
Je-li na blízku odborník, bývá obyčejně snadná pomoc, ale hůře je v místech, kde odborníka není.
Jsou poruchy na motoru, u nichž k nápravě není třeba nižádné řemeslné práce a které každý může snadno uvésti do pořádku, podaří-li se mu najíti příčinu porušení chodu, zastavení motoru nebo nemohoucnosti uvedení motoru v chod vůbec.
Příčina tato může mít původ v nedostatku paliva neb oleje, nebo v poruše některé neb některých součástí motoru.
Při obtížném nebo nemožném spuštění stroje může spočívati příčina v netěsném pístu, nebo v netěsném neb porouchaném výfukovém ventilu, v netěsném napájecím ventilu, v nepravidelnostech v ústrojí žíhací lmpy nebo porušeném elektromagnetickém zaněcovadle, v nedokonalém upravení směsi třaskavé. K těmto příčinám se druží výhradně u motorů vytápěných svítiplynem i změna v tlaku potrubním, při porouchání plynoměru, při vniknutí vzduchu do plynového potrubí, jakož i při přeplnění nádoby odvádějící sraženou vodu.