Motory výbušné

Firma F. & J. Kovařík v Prostějově

Firma F. & J. Kovařík v Prostějově hotoví ležaté motory i lokomobily pro pohon benzinový, petrolinový neb líhový.

Celkové zařízená zakládá se na stávajících již soustavách, ale s novým propracováním jednotlivostí se zřetelem k největší úspoře paliva, bezpečnosti provozu, spolehlivosti výkonu a jedoduchosti obsluhy.

Regulace přívodu paliva provedena soustředěně pomocí zvláštního rozprašovače, takže není třeba hledati směs z paliva a vzduchu, jelikož rozprašovač jest zařízen jednou pro vždy bez potřeby dodatečné regulace.

Opatření toto stalo se za účelem zjednodušení obsluhy a uvádění motoru v činnost.

Pokud se ovládání ventilů týče, volena cesta, která vylučuje veškeré selhávání jich činnosti, jaké často nastává, účinkují-li ventily samočinně. Veškerým ventilům dostává se nuceného řízení a ovládání.

Ochlazování provádí se pomocí odpařovacího chladiče, který může býti zařízen na samočinné doplňování odpařené vody.

Zaněcování děje se magneticko-elektrickým zaněcovačem.

Každý stroj jest opatřen dvěma setrvačníky.

Ovládání ventilů děje se rozvodným hřídelem uváděným v pohyb šroubový soukolím.

obr. 36

Motory konají nejvýše 245 obrátek za minutu, čímž ušetří se za příznivých jiných okolností značně válec i píst.

Válec není exponován, nýbrž celou délkou spočívá na železném rámu.

Obtížné vždy čištění chladiče, v němž se po čase usazuje kal z vody užitkové, usnadňuje se pohodlným přístupem.

Zevnějškem poněkud odchylné uspořádání motoru vykazuje lokomobila.

Odchylky této jest třeba pokud zásoby paliva a vody chladící se týče. Nádržka s palivem ukládá se do výše nad válec, zásoba vody na zadní část lokomobily, odkud samočinně doplňuje vodu v chladiči odpařením unikající.

obr. 37

Celkový pohled na motor ležatý poskytuje obr. 36., schématické znázornění ležatého motoru podává obr. 37., na němž značí C válec s chladičem, R regulator kulový, O přístroj k vytlačování oleje pomocí nádoby S k mazání válce, K potrubí, jímž se přivádí chladící voda k plášti, V potrubí výfukové, E železný rám, GG zděný nebo kamenný základ s kotevními šrouby, T rozpěru.

obr. 38

Úplnou lokomobilu znázorňuje obr. 38. v celkovém pohledu, Válec i klikový hřídel jsou uloženy přímo na vozovém rámu.

obr. 39

Tutéž lokomobilu v částečném řezu ukazuje obr. 39., na němž značí C válec, R regulator, B nádržku na palivo, OS ústrojí mazací, V výfuk, T rozpěru, nádržku na vodu, M automatické ústrojí k nahrazování vody v odpařovači, K setrvačník, c brzdu.