Motory výbušné

 

Původní Ottovy motory svítiplynové, benzínové, benzolové nebo líhové, modelu D3 a D4

Motory tyto jsou stojaté a vyvinují sílu 1 až 5 HP. Jsou to nejmenší druhy motorů, u nichž válec se nachází na spodu. Nezabírají mnoho místa a mohou býti umístěny téměř ve všech pracovních místnostech, jaké se při drobném průmyslu vyskytují.

Pracují ve čtyřdobí způsobem u jiných motorů Ottových podrobně popsaném. Modelu D3 užívá se výhradně pro svítiplyn a modelu D4 jen pro tekutá paliva.

obr. 12

Na obr. 12. znázorněn celkový pohled na motor a na obr. 13. znázorněn pohled ze strany na benzinový motor modelu D4.

obr. 13

Napájení u motorů svítiplynových modelu D3 děje se ssací periodou, za níž se samočinně otevřeným ventilem napájecím nassává svítiplyn a vzduch do zvláštní komory, v níž se před vniknutím do válce dokonale směšují.

Vzduch přivádí se do mísicí komory z prostoru v podstavci stroje se nacházejícím pomocí svislé trubice, která jest na vrcholi samočinně se uzavírajícím ventilem opatřena.

Přívod plynu děje se vodorovným ventilem, na nějž účinkuje kývadlový srovnatel a dle potřeby ho více nebo méně otevírá nebo uzavírá. Plyn vniká pod mísicí ventil a vystupuje v jemných paprscích do mísicí komory.

Neotevře-li se působením kývadlového srovnatele plynový ventil, vniká mísicím a napájecím ventilem pouze vzduch, který v pozdější výfukové periodě vypuzuje neodstraněné snad zbytky spálených plynů z válce.

U modelů D4, napájených tekutým palivem, prochází vzduch trubicí, protaženou výfukovou rourou, čímž se účinkem žhavých výfukových plynů zahřívá. vyhřátý vzduch prochází kolem cívky naplněné tekutým palivem, z níž jemnými spárami uniká palivo toto v podobě mlhy, jež smíšena se vzduchem jest vlastním zdrojem síly v motoru.

Zmíněná směs vniká podobně jako u motorů plynových ventilem plynovým a samočinným ventilem napájecím do válce.

Účinek rozvodového zařízení dochází uplatnění vačkou, působící na lomenou páku, která pohybuje tyčí na jejím konci zakloubenou, čímž dostává se kuželovému ventilu uvolnění.

Vačka otáčí se poloviční rychlostí, jakou vykazuje motor. Na témže kotouči nachází se proti uvedené vačce diametrálně menší vačka, která při spouštění stroje pomáhá překonati odpor kompresní periody. K témuž účeli pošine se kotouč lomené páky tak, aby dosedal na obě vačky.

Na ploché straně kotouče s vačkou nachází se ještě malý čep, jímž dostává se pohybu řídící tyči a zároveň uvádí se v činnost magneto-elektrický aparát.

Zaněcování třaskavé směsi provádí se u motorů plynových žíhací lampou, u motorů napájených tekutým palivem pak elektrickým zaněcovačem, jehož popis byl podán při jiné příležitosti.