Parní stroje, parní turbíny, parní kotle
Pojišťovací ventil
Pojišťovací ventil vyrovnává nadbytečný tlak, který by se mohl státi kotli nebezpečným, samočinným uvolněním parního napjetí. Odpor napjetí přemáhá ventil zatížením buď pomocí závaží nebo tlakem spirálového péra. Pojišťovacích ventilů zatížených závažím užívá se výhradně u strojů stabilních. Zatížení může býti přímé, klade-li se závaží přímo na ventil, nebo nepřímé, působí-li závaží na ventil prostřednictvím páky. Ventil i se skříní přišroubuje se na zvláštní hrdlo parního kotle. Ventil dosedá na rovnou desku sedliště, vedení dostává se mu ve skříni žebry. Páka ventilu opírá se o rameno na hrdle skříně nebo její víka umístěné, buď pomocí kloubu neb ostré hrany s ní spojené a tiskne ostrou spojkou, přímo v ose ventilu dosedající, ventil ba dosedací plochu. Vyšinutí páky směrem postranním zabraňuje se vidlicí umístěnou diametrálně od bodu opěrného. Zatížení páky řídí se dle napjetí páry v kotli a dle průměru ventilu, v každém případě však musí býti vnitřní dovolené napjetí páry tak veliké, aby přemohlo váhu ventilu, váhu páky se závažím a i velikost tření, vznikajícího pohybem súčastněných součástek při nastalém odklopování ventilu parním tlakem. Z řečeného patrno, že napjetí páry v kotli a zatížení ventilu musí býti voleno v přiměřeném poměru, jinak by se při malém zatížení nedocílilo žádoucího tlaku v kotli a při zatížení velikém byly by stěny kotle nebezpečně napjaty. Aby se tření páky, jak v bodu závěsu závaží, tak i na místech, které zdvíháním ventilu se octnou v pohybu, omezilo na míru nejmenší, provádí e styk řečených součástek ventilu pojišťovacího, pokud toho konstrukce připouští, v ostrých klínech nebo hrotech. Má-li uvolněným ventilem nastati v parním kotli skutečné ulevení nadbytečného tlaku, dlužno dbáti toho, aby ventil měl přiměřený průměr v souhlase s velikostí parního prostoru a a by i zdvih jeho nekladl unikající páře zbytečného odporu. Pokud se posledního požadavku týče, brává se velikost zdvihu 3 mm. Střední průměr ventilu brává se obyčejně tak veliký, jako má přiváděcí parní potrubí, jinak velikost průměru ponechává se konstruktéru, při čemž v úvahu béře se výhřevná plocha kotle a žádané parní napjetí v kotli. Místo velikého pojišťovacího ventilu volívají se výhodně dva menší ventily, čímž se obejde nesnadná manipulace s jediným příliš těžkým závažím. V této příčině rozkládá se veliké závaží na větší počet menších kotoučů, jež se zasouvají na společný hřídel, při čemž se kladou na sebe. K tomu cíli jsou kotouče opatřeny radiálními řezy o světlosti tyče závěsné. V některých případech volívá se zatížení přímé, jehož závaží musí býti pak značně větší. I v tomto případě užívá se kotoučů, avšak s otvorem uprostřed, kterým se navlékají na hřídel. Aby se zmenšilo tření vznikající prouděním páry kolem žeber ventilu, volí se konstrukce, při níž žebrové vedení ventilu klade se vzhůru a ventil uzavírá otvor plochou obrácenou. Obrácený ventil utěsněn jest nahoře víkem, jehož středem prochází hřídelík, který ventil do sedla zatlačuje. Pára v tomto případě neuniká vzhůru, nýbrž postranní trubicí, jež tvoří kolem ventilu zároveň dutý obojek. Při jiné úpravě opatřuje se ventil na svrchní části širším hrdlem, jež se kryje volnou deskou těsněnou pouze širším okrajem hřídelíku, který tlačí ventil do sedla. Překonává-li tlak páry zatížení páky, zdvihá se ventil jako u každého jiného pojišťovacího ventilu zatíženého pákou a pára uniká kolem dosedací plochy ventilu a kolem uvolněné vrchní desky. Za většího parního tlaku pozdvihuje mocně unikající pára i volnou desku více, čímž se zároveň i s deskou pomocí hřídele spojený ventil více pozdvihuje a tlak v kotli snadněji vyrovnává. Ventil tento jest opatřen pákou se závažím v provedení běžném. Podstatnou předností těchto ventilů jest větší zdvih, který dopouští i užití menšího průměru ventilu. Lodní kotle a lokomotivy mají pojišťovací ventily zatížené spirálovým pérem. Převod tlaku parního napjetí z ventilu na péro provádí se pákou. Péro spirálové ukládá se do kovového pouzdra, z něhož u spodu vyčnívající hřídelík, na němž jest konec péra upevněn, opatřen jest přiměřeně rozdělenou stupnicí, ukazující napjetí péra a tím i velikost tlaku páry na ventil.