Parní stroje, parní turbíny, parní kotle
Kondensace povrchová
U velikých závodů s mnoha prostorně oddělenými parními stroji, jakož i u strojů, kde jest o čistou vodu k napájení kotle nouze, jako u námořních parních lodí, užívá se kondensace povrchové ku opětnému získání vody již jednou v páru proměněné a zkapalněné, tedy naprosto čisté a na vnitro kotle škodlivě neúčinkující. Chladící voda nestýká se u povrchové kondensace s parou výfukovou, takže kondensovaná voda jest vlastně destilát, který na kotelní stěně netvoří kamenný povlak a na dně nezanechává kal a bahno, u mořské vody pak různé soli. Výhoda tato porušena jest jedině olejem a jemnými částečkami otřeného kovu. V tomto stavu nemohla by býti také upotřebena k napájení kotle, protože přimísený olej způsobil by značné pěnění při varu v kotli a kovové částečky pak na dně kal a bahno. Z těchto příčin se buď hned pára, nebo později voda kondensovaná před opětným upotřebením ve zvláštních přístrojích čistí. Ztráta původního množství v páru proměněné vody unikáním páry, kondensací a přečišťováním obnáší asi 2 % a dá se snadno u strojů stálých nahraditi, u strojů lodních pak poskytuje náhradu destilovaná voda mořská. Z kondensatoru čerpá se vzduch i voda kondensovaná buď vespolek mokrou vývěvou, nebo pro každou z řečených částí volí se vývěva zvláštní. Celkové zařízení povrchového kondensatoru znázorněno na obr. 18. Válcovitý kondensator opatřen jest uvnitř velikým počtem trubic, kterými prochází chladící voda, jež nahoře ohřátá vystupuje. Prostorem mezi trubicemi prostupuje výfuková pára, sráží se na nich a stéká do čerpadla v levo dole umístěného. Zvláštní zařízení vybavuje přimísený olej. S výhodnou obměnou jsou zařízeny kondensatory po způsobu americkém. Pára zde také vniká do kondensatoru vrchem na konci, ale naráží hned při vstupu na soustavu malých otvorů v plechu, kterými se prodírá na plech v malé vzdálenosti podložený, na němž zanechává přimísený olej. Podložený plech prostírá se s malým sklonem k protějšímu konci celou délkou kondensatoru a tvoří jaksi patro, které na straně sklonu nepřiléhá k čelu kondensatoru a uvolňuje stékajícímu oleji, smísenému s malou částí kondensované vody, cestu k čerpadlu u dna umístěnému. Oleje zbavená pára prochází třikráte celou délku v patra rozděleného kondensatoru a kondensovaná ve vodu čerpá se mokrou vývěvou do zvláštní komory v kondensatoru, v níž stoupá do nejvyšší polohy a prochází zvláštními trubicemi, zahřívanými nově přicházející parou výfukovou, v níž se pro přímý vstup do parního kotle přiměřeně vyhřívá. Opačným pochodem ubírá se v trubicích chladící voda, která také vykonává několikanásobnou cestu celým kondensatorem až konečně oteplená vrchním otrokem uniká. Délka vodních trubic musí býti tak volena, aby způsobila i při vodě méně studené, ku př. mořské v teplém pásmu, dokonalou kondensaci. Trubky jsou mosazné, zvenčí i uvnitř pozinkované, plášť kondensatoru jest buď z pozinkovaného plechu ocelového, nebo pocínovaného měděného. Průměr trubic bývá 15 až 25 mm. Tvar kondensatoru bývá také podélný o řezu čtvercovém nebo elipčitém. Zastoupení má Rudolf Schwarz, zástupce Lavalovy parní turbiny ve Vídni.