Parní stroje, parní turbíny, parní kotle

Zařízení ku zmírnění rychlosti otáčecí

Přímému užití parní turbíny nedovoluje nesmírná rychlost otáčecí, jaká se nedá užíti dosud v nižádném případě v praktickém životě. Snaha o sestrojení parní turbíny s menším počtem obrátek nevedla u tohoto systému dosud k cíli, bylo tudíž nutno přikročiti k umělému zmenšení původní rychlosti zvláštním převodem, jehož součásti jsou zobrazeny na předchozím obraze. Převod proveden šípově ozubenými koly C a M, z nichž malé ozubené kolo C přenáší původní rychlost na veliké ozubené kolo M a tím ji mírní v poměru poloměrů nebo průměrů obou kol. U velikých parních turbín jsou dvě stejná šípově ozubená veliká kola, každé na zvláštním pomocném hřídeli, jemuž se dostává v tomto případě polovice síly, na původní hřídel A turbínovým kolem B přenesené. Mezi oběma velikými koly 1, 2 a 3, 4 obr. 106. umístěno jest společné ozubené malé kolo 5, 6, jehož ozubí zabírá vzájemně do ozubí kol velikých tou měrou přesně, že jest slyšeti pouze malý hukot, který však z místnosti, v níž turbína se otáčí, dále se nerozšiřuje.

obr. 106

Soukolí toto jest uzavřeno ve zvláštním pouzdře a mazání jednotlivých součástí obstarává samočinně účinkující maznička. Tímto převodem zmenšuje se původní rychlost u menších turbín od 8 do 30 HP na 3000 až 2000 obrátek v minutě, u strojů od 50 do 300 HP na 1500 až 750 obrátek. Ozubená kola hotoví se ze zvláštní celistvé ocelové slitiny, jež vyniká neobyčejnou houževnatostí. Ozubí provádí se na kroužících strojích, při čemž hroty šípů za příčinou snadnějšího obrábění a udržování v čistotě se vynechávají a místo nich upraví se do malé hloubky zvláště k tomu cíli vybraná obvodová drážka. Zkušenost ukázala, že po dlouholetém užívání nebylo na kolech ani na ozubí znáti ani nejmenšího poškození nebo vychození.