Parní stroje, parní turbíny, parní kotle
Parní stroje dvojválcové
Dosud uvedené parní stroje měly jediný parní válec, který byl zdrojem veškeré síly. Z různých příčin, jmenovitě za příčinou překonávání mrtvé polohy, hlavně u lokomotiv, stavívají se stroje o dvou válcích, z nichž každý zvláště bývá napájen čerstvou parou, která z něho po vykonání práce uniká. Kliky takových strojů bývají naklínovány s odchylkou 90 stupňů, nachází-li se pak jedna z nich v mrtvé poloze, jest píst druhé kliky uprostřed parního válce. Jsou to v podstatě dva stroje, které účinkují na společný hřídel a z této příčiny nazývají se stroji spřaženými. Nejvýznačnější typ strojů těch jsou lokomotivy, jinak užívá se jich hlavně u strojů těžících, čerpacích aj., jmenovitě všude tam, kde se stroj častěji na krátkou dobu zastavuje a bez zvláštního jiného opatření má pak rychle býti uveden do pohybu. V továrních závodech se jich užívá zřídka. Každý z obou strojů má vlastní rozvod, setrvačník se vkládá mezi oba stroje. Vzájemné působení provádí se přiměřeným rozvedením klik takže, je-li píst jednoho v úvrati a účinek jeho na příslušnou kliku tedy nejmenší, jest účinek druhého pístu na kliku největší. Z této příčiny mají spřažené stroje také stejnoměrnější chod a mohou někdy postrádati i setrvačníku. U některých z těchto strojů bývá setrvačník nahrazen jiným způsobem, jimž se odchylky v chodu vyrovnávají, u lokomotiv bývá to váha lokomotivy a váha vlaku, u strojů těžných hmota nahromaděná v lanovém bubnu. Oba stroje, spřažené v jediný stroj, mají rozměry jednotlivých součástek stejné, jsou tudíž oba válce stejného průměru.