Parní stroje, parní turbíny, parní kotle

Druhy parních strojů

Parní stroje ležaté

Výhody i stinné stránky jejich byly uvedeny na jiném místě této knihy, zde uvedeme pouze význačné druhy těchto strojů. Drobnější stroje ležaté pro malé závody opatřují se jednoduchým šoupátkovým rozvodem, větší stroje, na něž se klade, pokud se výkonnosti a spotřeby páry týče, větší požadavek, mívají rozvod Riderův s expansí regulátorem měnitelnou. U menších strojů neužívá se kliky, zastupuje ji až do 40 HP zalomený hřídel. Stroj jest montován na litinovém bajonetovém rámu (obr. 90.). Válec jest podepřen a píst má pístnici dozadu prodlouženou. Rozvádění páry děje se rozvodem Reimannovým. Stroje tohoto typu hotoví se pro výkonnost 60 až 250 HP. Stroje tyto provádí H. Paucksch a sp. v Landsbergu n. W.

obr. 90

Velice rozšířené jsou stroje (obr. 91.) s bajonetovým, jen na dvou místech na úzkém základě spočívajícím rámem. Parní válec nebývá podepřen, nepodléhá tudíž jednostrannému účinku teploty, jelikož chladne stejnoměrně. U strojů s větším a těžším válcem podkládá se tento, aby nenastalo vzpříčení a prohnutí rámu. Ve příčině úpravy rámu uplatňuje každý konstruktér svůj model z ohledů praktických i esthetických.

obr. 91

Setrvačník zobrazeného stroje jest dvojdílný a jest uložen uprostřed hřídele, stroj jest opatřen klikou, za níž jsou naklínovány výstředníky. Pístnice prochází oběma víky parního válce, vybíhající její konec opatřuje se někdy ochranným pouzdrem, rovněž klika a ojnice, ohraženy jsou zábradlím. Prodloužená pístnice pohání často vývěvu. Stroje tyto provádí Richard Raupach, strojírna ve Zhořelci.