Další důlní otřes na dole Lazy v OKR

38. sloj stále hrozí

Uplynuly 142 dny od ukončení havarijního stavu v 38. sloji, v 7. kře na Dole Lazy a nebezpečná oblast se opět ozvala. Dne 26. února 2003 v 15:40 h došlo v blízkosti nově ražené obtínce 38 708-5 nedávného požářiště opět k otřesu s energií 2,3.106 J, který si naštěstí nevyžádal oběti na životech. (Na schématu je nové dílo čárkovaně.)

Situace

Nová prorážka byla ražena v profilu ROV 3,9 m × 5,0 m (TH 29/0,5 m), razicím kombajnem SM 130 a větrána sacím lutnovým tahem s výkonem 280 m3.min-1 z průchodního větrního proudu 540 m3.min-1 na 38 803. V době nehody dosáhla čelba 67 m od základny.
V postižené oblasti byli prokazatelně čtyři zaměstnanci, z nichž tři se ihned po otřesu hlásili do dispečinku závodu Lazy. Uvedli, že čtvrtý pracovník z úseku degazace, byl sice před nehodou poblíž ražené čelby, ale nyní je pohřešován.

Zásah

Pohotovostní jednotky HBZS dojely na závod v 16:00 h a ihned sfáraly do podzemí. Také tentokrát byla připravena klec pro sjezd do dolu a k místu nehody byli jednotky dopraveny lokomotivní dopravou.

Do akce nastoupila i asanační četa ZBZS vybavená izolačními sebezáchrannými přístroji přivolaná inspekčním technikem ihned po vzniku nehody. Tato četa ukončila první průzkum v 16:39 h. Zjistila, že v celé délce raženého díla došlo k rozsáhlé devastaci a narušení lutnového větrání (spiroluten o průměru 800 mm). Od 35. metru délky raženého díla byl zavalen celý profil. Koncentrace metanu byla nad rozsah interferometru (tj. >10 %). Dvojice paralelně řazených ventilátorů APX-K 630 v chodbě 38 079-1 ve staničení 600 m však byla v provozu. V provozu byl rovněž úvodní ventilátor WLE 105_B.

První tři lehce poranění byli ihned vyšetřeni lékařem z výjezdu HBZS a vyfárali z dolu.
V raženém díle pokračovalo probírání zátarasů a závalu s použitím izolačních pracovních přístrojů při mírně zhoršených mikroklimatických podmínkách (27 °C, 90 % RV) v koncetracích 20 % metanu a 16,2 % kyslíku.

Souběžně bylo opravováno devastované a narušené separátní větrání.

Konečně kontakt

Teprve v 20:35 h byl navázán první kontakt s pohřešovaným a krátce poté byl vyproštěn s lehčím poraněním, ošetřen lékařem - záchranářem a dopraven na povrch.

Poté pokračovaly zmáhací práce v postiženém důlním díle. Pro zlepšení pracovních podmínek bylo v průchodním větrním proudu regulací zvýšeno množství větrů na 900 m3.min-1 na 38 803.

Havarijní stav byl ukončen 27. 2. 2003 v 14:20 h, tj. 22 hodiny a 39 minut po vzniku nehody. Akce se zúčastnilo celkem 13 záchranářských čet vč. tří lékařů - záchranářů (z toho dvou v podzemí.)

Ing. Z. Pavelek,
ZBZS Lazy