Ukončete výstup a nástup, dveře se zavírají. |
příští stanice - něco málo o pražském metru |
Stručná historie pražského metra
1926 | byla vypracována souhrnná studie ing. Bohumila Belady a ing. Vladimíra Lista "Podzemní rychlá dráha pro Prahu" | |
1941 | byly ukončeny práce na souhrnném projektu tří tras podzemní dráhy, k trase A byla vypracována stavební dokumentace | |
1966 | 7.1. | byly zahájeny přípravné práce k výstavbě podpovrchové tramvaje, kterou mělo nahradit později metro |
1966 | 15. 3. | byla zahájena výstavba stanice Hlavní nádraží společně s novou odbavovací halou ČSD |
1967 | 9. 8. | rozhodnuto o stavbě metra bez mezietapy podpovrchové tramvaje. Již rozestavěná část linky mezi Bulharem a Muzeem (se stanicí Hlavní nádraží) byla včleněna do stavby metra linky C |
1968 | 9. 8. | zahájeny přípravné práce pro ražení prvního tunelu metra u Pankráckého náměstí |
1968 | Ve výběrovém řízení na dodavatele vozů pro pražské metro zvítězila Tatra Smíchov koncernu ČKD Praha | |
1969 | 20. 1. | započato ražení prvního tunelu metra od Nuselského mostu k náměstí Hrdinů (Pražského povstání) |
1971 | 1. 1. | rozhodnuto o zrušení dodávky vozů metra z Tatry Smíchov, místo nich mají pražským podzemím jezdit zastaralé a těžké sovětské vozy |
1973 | zahájena stavba linky A v úseku Náměstí Míru - Leninova (Dejvická) | |
1973 | 22. 2. | otevřen most Klementa Gottwalda (Nuselský), jehož tubusem vede část linky C |
1973 | 16. 10. | dorazila z Mytiščinského závodu v SSSR na nádraží Praha-Krč dodávka prvních šesti vozů metra |
1973 | 24. 11. | listopadu proběhl v první dokončené stanici nazvané Gottwaldova (Vyšehrad) den otevřených dveří |
1974 | 2. 1. | zahájen zkušební provoz metra C v celém úseku Kačerov - Sokolovská (Florenc) |
1974 | 9. 5. | v 9.30 slavnostně zahájen provoz pražského metra otevřením linky C. Zprovozněn úsek I.C z Kačerova na Sokolovskou (Florenc). Na lince nasazeny ruské třívozové soupravy |
1974 | 10. 5. | otevřen úsek Kačerov - Sokolovská (Florenc) pro veřejnost. Interval ve špičce 3 minuty |
1975 | 25. 8. | na dosud jediné lince C nasazeny čtyřvozové soupravy metra |
1975 | zahájena stavba druhého provozního úseku linky C z Kačerova na Kosmonautů (Háje) | |
1976 | zahájena stavba druhého provozního úseku linky A z Náměstí Míru na Želivského | |
1977 | v srpnu začaly ve stanici Muzeum práce na přestupu mezi linkami C a A | |
1978 | 1. 7. | zahájen zkušební provoz na lince A |
1978 | 12. 8. | otevřen první provozní úsek linky A (I.A) z Náměstí Míru na Leninovu (Dejvická). Na lince nasazeny čtyřvozové soupravy, interval ve špičce 3 minuty |
1978 | na podzim zahájena stavba třetího provozního úseku linky C ze Sokolovské (Florenc) na Fučíkovu (Nádraží Holešovice) | |
1979 | 26. 2. | na lince C nasazeny pětivozové soupravy metra, interval ve špičce zkrácen na 2 min 40 s |
1979 | 2. 7. | na lince A zavedena jednočlenná obsluha souprav metra (strojvedoucí bez pomocníka) |
1979 | zahájena stavba linky B ze Smíchovského nádraží na Sokolovskou (Florenc) | |
1980 | 7. 11. | otevřen druhý provozní úsek na lince C (II.C) z Kačerova na Kosmonautů (Háje). Současně zkrácen interval na obou linkách na 2 min 30 s |
1980 | 19. 12. | zahájen provoz na druhém provozním úseku linky A (II.A) z Náměstí Míru na Želivského |
1982 | 28. 2. | na lince A nasazeny pětivozové soupravy metra |
1982 | 1. 10. | zkrácen interval na lince C ve špičce na 2 min 20 s |
1982 | 25. 11. | na lince C zavedena jednočlenná obsluha souprav metra |
1982 | zahájena stavba stanice Strašnická na lince A | |
1983 | na lince C zahájena rekonstrukce zabezpečovacího zařízení, které má umožnit provoz souprav v intervalu kratším než 2 minuty | |
1984 | 1. 4. | zkrácen interval na lince C ve špičce na 2 min 10 s |
1984 | 3. 11. | otevřen třetí provozní úsek linky C (III.C) ze Sokolovské (Florenc) na Fučíkovu (Nádraží Holešovice) |
1984 | zahájena stavba třetího provozního úseku linky B ze Smíchovského nádraží na Dukelskou (Nové Butovice) | |
1985 | 2. 11. | otevřen první provozní úsek na lince B (I.B) ze Smíchovského nádraží na Sokolovskou (Florenc) |
1985 | zavedeno bezpeněžní odbavování cestujících. Kasičky pro platbu dovozného byly nahrazeny označovači jízdenek Merona | |
1985 | dostavěna spojka z linky A do depa Hostivař. Současně zahájena stavba stanice Skalka | |
1986 | zahájena stavba druhého provozního úseku linky B ze Sokolovské (Florenc) na Zápotockého (Českomoravská) | |
1987 | 11. 7. | na lince A uvedena do provozu stanice Strašnická |
1987 | zahájena rekonstrukce zabezpečovacího zařízení na lince A | |
1988 | 26. 10. | otevřen třetí provozní úsek linky B (III.B) ze Smíchovského nádraží na Dukelskou (Nové Butovice) |
1989 | 1. 5. | zahájen dvojkolejný provoz spojky z linky A do depa Hostivař |
1989 | do konce roku neustále klesaly intervaly: na linkách A a B n 2 min 10 s; na lince C dokonce na 1 min 45 s | |
1990 | 22. 2. | přejmenovány některé stanice metra . Od tohoto roku nás již pražské metro nezaveze na Mládežnickou, Leninovu, Budovatelů, Družby či Dukelskou. Stanice jsou do budoucna pojmenovány výhradně podle své polohy |
1990 | 4. 7. | na lince A uvedena do provozu stanice Skalka |
1990 | 22. 11. | otevřen druhý provozní úsek linky B (II.B) z Florence na Českomoravskou |
1990 | v tomto roce též nakoupeny poslední sovětské vozy metra | |
1991 | zahájena stavba čtvrtého provozního úseku linky B z Českomoravské na Černý Most | |
1991 | zahájení postupné rekonstrukce a modernizace technologického vybavení (zavádění nové výpočetní techniky, rekonstrukce stropních konstrukcí, výměna kamer atd.) | |
1994 | 11. 11. | zahájen provoz na pátém provozním úseku linky B (V.B) z Nových Butovic na Zličín |
1995 | 3. 11. | zahájena rekonstrukce stanice Hradčanská včetně výměny eskalátorů (vyloučení stanice z provozu) |
1995 | ve výběrovém řízení na dodávku 110 nových vozů metra zvítězilo konsorcium firem ČKD - Siemens - ADtranz (podle původních předpokladů měla první souprava začít sloužit cestujícím již v roce 1998) | |
1996 | zaveden v pražské MHD přestupný tarif a dosavadní mechanické označovače jízdenek Merona nahrazeny elektronickými označovači Mypol | |
1996 | 12. 7. | obnoven provoz ve stanici Hradčanská |
1997 | zahájena výroba první nové pětivozové soupravy metra M1 | |
1997 | 28. 6. | zahájena rekonstrukce stanice Staroměstská včetně výměny eskalátorů (vyloučení stanice z provozu) |
1998 | 2. 3. | obnoven provoz ve stanici Staroměstská |
1998 | 1. 7. | zahájena rekonstrukce stanice Náměstí Míru včetně výměny eskalátorů (vyloučení stanice z provozu) |
1998 | 8. 11. | zahájen provoz na čtvrtém provozním úseku linky B (IV.B) z Českomoravské na Černý Most (zatím nezprovozněny stanice Hloubětín a Kolbenova) |
1999 | 23. 4. | obnoven provoz ve stanici Náměstí Míru |
1999 | 25. 4. | započato s dostavbou stanice Hloubětín (součást IV. úseku linky B) |
1999 | 1. 7. | zahájena rekonstrukce stanice Malostranská včetně výměny eskalátorů (vyloučení stanice z provozu) |
1999 | 17. 10. | na lince B otevřena stanice Hloubětín |
2000 | 27. 1. | na lince C poprvé vyjela s cestujícími moderní souprava metra typu M1 |
2000 | 29. 3. | obnoven provoz ve stanici Malostranská |
2000 | 29. 6. | otevřen druhý vestibul stanice Vysočanská |
2000 | na podzim zahájena výstavba čtvrtého provozního úseku linky C z Nádraží Holešovice na Ládví | |
2001 | 8. 7. | na lince B otevřena stanice Kolbenova |
2002 | 13. 8. | přes Prahu se převalila stoletá voda. Celkem bylo
zatopeno 19 stanic. Na lince A Malostranská, Staroměstská, Můstek a Muzeum. Na lince B všechny stanice v úseku Smíchovské nádraží - Vysočanská. Na lince C Nádraží Holešovice, Vltavská a Florenc |
2002 | 15. 8. | zůstaly v provozu jen úseky: Linka A Náměstí Míru - Skalka; Linka C Háje - Muzeum |
2002 | 16. 8. | zprovozněny úseky Zličín - Nové Butovice a Hloubětín - Černý Most |
2002 | 26. 8. | zprovozněn úsek Nové Butovice - Smíchovské nádraží |
2002 | 12. 10. | zprovozněn úsek Muzeum - Florenc (stanice Florenc otevřena až 19. října) |
2002 | 26. 10. | zprovozněna stanice Muzeum A |
2002 | 16. 11. | zprovozněn úsek Florenc - Nádraží Holešovice (bez stanice Vltavská) |
2002 | 9. 12. | zprovozněny stanice Anděl a Karlovo náměstí |
2002 | 21. 12. | zprovozněn úsek Dejvická - Muzeum (bez stanic Staroměstská a Malostranská), otevřena stanice Vltavská |
2003 | 16. 1. | otevřeny stanice Staroměstská a Malostranská |
2003 | 31. 1. | otevřen druhý vestibul stanice Florenc (u tramvajové zastávky) |
2003 | 17. 2. | zprovozněn úsek Karlovo náměstí - Palmovka (bez stanic Národní třída, Náměstí Republiky, Křižíkova a Invalidovna) |
2003 | 1. 3. | otevřeny stanice Národní třída a Náměstí Republiky, otevřen druhý vestibul stanice Vysočanská (Nádraží Vysočany) |
2003 | 1. 3. | otevřen druhý vestibul stanice Můstek (v dolní části Václavského náměstí) |
2003 | 15. 3. | otevřen druhý vestibul stanice Karlovo náměstí (Palackého náměstí) |
2003 | 22. 3. | otevřeny stanice Křižíkova a Invalidovna |
2003 | 29. 3. | otevřeny druhé vestibuly stanice Anděl (Na Knížecí) a Náměstí Republiky (Masarykovo nádraží) |