Dějiny dolování uhlí na Kladensku
Důl František Josef - Prago III- Zápotocký
Důl Tragy - Prago I
Dubí
Šachta František Josef byla hloubena v letech 1867 - 1872 společností Buštěhradských kamenouhelných dolů. Sousední šachta Tragy byla hloubena v letech 1897 - 1899.
V roce 1882 koupila důl František Josef Společnost Buštěhradské dráhy a po roce 1918 se majitelem obou dolů stala Pražská úvěrová banka - Buštěhradské doly Prago. Patřil k nim ještě důl Prago II ve Cvrčovicích. Roku 1946 byly doly pojmenovány po předsedovi Ústřední rady odborů Antonínu Zápotockém a jámy byly označeny Antonín I - Antonín IV.
Hlavní těžní oddělení jámy Tragy bylo vybaveno parním strojem Pražské akciové společnosti (dříve Ruston a spol. Karlín) z roku 1897 s ventilovým rozvodem Radovanovič a samostatným brzdovým kotoučem vedle bubnů. Po převedení většiny těžby na vedlejší jámu František Josef byl stroj roku 1970 zlikvidován. Malé těžní oddělení bylo vybaveno parním těžním strojem Českomoravské strojírny Praha se šoupátkovým rozvodem a Stephensonovou kulisou z roku 1898. Stroj byl roku 1966 nahrazen elektrickým vrátkem.
Do strojovny jámy František Josef byl instalovám parní těžní stroj ze zrušeného dolu Ferdinand. Jednalo se o výrobek Pražské akciové společnosti z roku 1898. Po rekonstrukci a usazení stroje byl uveden do provozu pouze jeden buben, ale vlastní těžba zůstala dvoučinná. V roce 1980 byl stroj nahrazen novým elektrickým těžním strojem. Malé těžní oddělení bylo vybaveno také parním těžním strojem Pražské akciové společnosti z roku 1914. Technickou zvláštností byla příhradová těžní věž s lanovnicemi umístěnými sestupně pod sebou.
Těžba na dole byla ukončena koncem 80. let 20. století.
Stav v roce 2006
|
||||
Kotelna | ||||
Technologie | ||||
Strojovna těžního stroje a generátorů | ||||
Kompresorovna a dílny | ||||
Pozůstatky technologie | ||||
x | ||||
Založeno 1867... | Konstrukce | Vodojem | ||
Stav v roce 2010
Stav v roce 2012