STÁTNÍ DOLY NA STŘÍBRO A OLOVO V PŘÍBRAMI
Odbor stavební a strojní
Odbor spravuje mechanickou dílnu s kovárnou, truhlárnu s tesárnou, továrnu na drátěná lana a lázskou pilu. Provádí, udržuje a opravuje veškerá strojní zařízení a všechny stavby. Následující data týkají se roku 1922.
Kotlů bylo u závodu 36, s výhřevnou plochou 3360 m2, parních strojů 96 o 4578 koňských silách, a to: 8 těžných s 2325 k. s., 4 odvodňovací s 320 k. s., 10 kompressorů s 510 k. s., 3 elevatory s 9 k. s., 9 parních vrátků s 45 k. s., 26 různých strojů pohonných s 1013 k. s., 4 výtahy s 68 k. s., 3 dmychadla s 185 k. s., 27 různých jiných strojů s 87 k. s. a 2 parní buchary se 16 k. s.
Napáječek jest 25 s 55 k. s.
Mimo stroje parní má závod v provozu ještě jeden vodosloupný stroj o 40 k. s., 2 turbíny se 24 k. s. a 3 vodní kola s 28 k. s.
V mechanické dílně, kovárně a kotlárně jest 60 obráběcích strojů, 4 různé přístroje a 3 aparáty, dále 2 pojezdné a 1 otáčivý jeřáb, 2 vyhřívací peci, 14 výhní, 2 buchary, zkušební trhací stroj Pfaffův na max. zatížení 80.000 kg. V továrně na drátěná lana jest 28 pletacích a 3 srážecí stroje, 2 stolice na šití plochých lan, 2 stroje na zkoušení pevnosti drátu, různé zkušební aparáty, pojezdový jeřáb a jiné pomocné přístroje.
V truhlárně jsou 2 rámové pily, dále 1 okružní, 1 pásová a 1 lupenková pila, stroj hoblovací, stroj vrtací a dlabací, stroj na výrobu šindele, soustruh a různé menší přístroje.
Na lázské pile jest 1 rámová a 1 okružní pila a některé přístroje pomocné.
V mechanické dílně bylo zpracováno 3939,44 q různého železa a jiných kovů (mimo ocel na vrtáky). Výlohy za zpracování 1 q suroviny činily 98,47 K. Cena výrobků činila 3.156.716,80 K.
V továrně na drátěná lana bylo zpracováno 150.249 kg různých železných a ocelových drátů a 8656,73 kg vložek. Vyrobeno bylo 874 kusů lan, o délce 182.336 m.
Dříví (špalků a kmenů) bylo zakoupeno 1022.22 m3 za průměrnou cenu 249,76 K za 1 m3. V Lázu zpracováno 429 špalků a 1292 kmenů.
Z dopravních prostředků jest uvésti 2 nákladní automobily, benzinovou lokomotivu, normální vlečku z příbramského nádraží na huť, celkem 2,8 km dlouhou, druhou normální vlečku z nádraží na vojtěšskou šachtu, v délce 1,55 km, pak úzkokolejnou koňskou dráhu z Březových Hor na huť, dlouhou 2 km a různé menší úzkokolejné dráhy, mezi jednotlivými manipulacemi březohorskými, kde se používalo dříve částečně i benzinové lokomotivy.
Telegrafní vedení na povrchu jsou 27 km dlouhá, s 19 Morseovými aparáty. Telefonní síť má na povrchu délku 24 km a spojuje 11 hlav., 3 přepínací a 33 jednoduchých hovoren. S tím spojený důlní telefon na Březových Horách má 2 ústředny a 22 hovoren, vedení jest 3,1 km dlouhé. Domovní telefon v báňském ředitelství má 10 hovoren.
K elektrickému osvětlování slouží 1715 jednoduchých a 53 skupinových žárovek a 11 dynam s 135,4 kW.
V mechanické dílně provádějí se veškeré opravy strojního zařízení a pracovního náčiní celého závodu, vyrábějí všechny potřebné stroje pro úpravny a zhotovují též veškeré parní kotle, menší parní stroje a různé železné konstrukce pro celý závod.
Továrna na drátěná lana jest mimo podobnou, avšak mnohem menší továrnu šťávnickou, nejstarší v celé republice.
Jelikož byl závod před zavedením parního pohonu odkázán hlavně na sílu vodní, věnována byla již původně, hlavně však za rozkvětu závodu na počátku 19. století značná pozornost zakládání větších rybníků, které by hromadily vodu pro motory a pro úpravny. Nejstarší z těchto údolních přehrad jest rybník u Vysoké Peci, který dnes nemá již pro závod důležitosti. Při vzedmutí 5,75 m pojme 273.000 m3 vody. Byl stavěn v létech 1768 - 1770. Důležitý pro závod jest však rybník Vokačovský, který pojme při vzedmutí 5,057 m okrouhle 171.000 m3 vody. V rybníku tom se ostatní přítoky vod soustřeďují a odtud podle potřeby rozdělují.
Hlavní vodní reservu poskytuje však rybník lázský, zřízený právě před 100 léty. Pojme 822.026 m3, při stavu vody 13,275 m. O 30 m výše leží rybník "Pilka", vystavěný o 30 let později a smutně v technických kruzích proslulý protržením hráze hned po dokončení stavby. S rybníkem lázským jest spojen zděnou strouhou. Měl při stavu vody 18,96 m pojmouti 1.498.432 m3. Teprve po velké vodní katastrofě roku 1897 byla hráz aspoň částečně tak dalece upravena, že rybník pojme nyní 705.400 m3, při stavu vody 10,9 m.
Hráze jmenovaných přehrad jsou pěchované. Veškeré rybníky jsou navzájem mezi sebou a s manipulacemi v Bohutíně a na Březových Horách spojeny zděnou vrchní strouhou celkem 20,07 km dlouhou. Závod spotřebuje nyní hlavně pro úpravny a k napájení kotlů 7 - 8 m3 vody za minutu.
Cena veškerých realit činila koncem r. 1922 2.109.685 K, cena mobilií 2.178.727 K.
V uvedeném roce bylo u odboru stavebního a strojního zaměstnáno 194 dělníků a dělnic, z nichž je 131 vyučených řemeslníků.