Praha 2
Vinohradská vodárna
Korunní 66
Věžová vodárna byla postavena roku 1882 v návaznosti na výstavbu pozemních vodojemů na Floře, do kterých byla zpočátku přiváděna voda z Podolí, od roku 1913 pak z Káraného. Věřový vodojem byl navržen Antonínem Turkem a Josefem Franzlem v novorenesančním stylu. K věži vodojemu přiléhá kotelna a strojovna. Roku 1914 byl nahrazen parní stroj pro čerpání vody elektrickým čerpadlem. Vodárna sloužila svému účelu do roku 1962, náýsledně byla přestavěna na administrativní a kulturní zařízení (mimo jiné zde sídlí knihovna).
Měšťanský pivovar
Korunní 98
Stavba pivovaru byla zahájena roku 1891. Stavbu provedla firma V. Nekvasil. Stavba byla provedena jako trojdílná - ke střední varně a strojovně s kotelnou přiléhala z jedné strany sladovna a z druhé strany chladírna, spilka a sklepy. Pivovarskou technologii dodala firma Novák a Jahn, strojní zařízení Ringhoffer a elektrovýbavu dodal závod Františka Křižíka.
Vlastní výroba piva byla ukončena roku 1942, dále byla provozována pouze sladovna a distribuční sklady. Roku 2000 pivovar vyhořel a původně byl určen k demolici. Roku 2004 byla zahájena rekonstrukce objektů na obchodní, kancelářské a obytné prostory.
Nádraží Vyšehrad
Svobodova 2
Nádraží Vyšehrad na Pražské spojovací dráze bylo postaveno v roce 1905 podle projektu architekta Balšánka. Sloužilo osobní dopravě.
V současné době probíhá rekonstrukce značně zchátralé budovy pro komerční účely. Při tom byly zbořeny některé unikátní objekty.
Železniční trať je zde značně vytížena, je zde výhybna a odbočení ze směru od Prahy Smíchova na Hlavní nádraží nebo Prahu - Vršovice.
stav nádraží v červenci 2008 | |||
Stavědlo 1 - stav v létě 2011 | |||
na trati panuje čilý ruch | |||
zařízení stavědla pamatuje hodně dávné časy | |||
Česká grafická unie - Polygrafia
Svobodova 1
Původní stavba grafického závodu Unie byla zahájena už v roce 1898, hlavní budova byla vybudována v letech 1906 - 1907 podle projektu Františka Zvěřiny stavební firmou Nekvasil.
V současné době (2008) probíhá přestavba pro komerční účely.
Vozovna Vinohrady
Korunní 110
Podle projektu Františka Křižíka byla vybudována Městská elektrická dráha Královských vinohrad, která byla uvedena do provozu 25. 6. 1897. Součástí byla i vozovna pro 25 vozů. V letech 1949 - 1972 sloužila údržbě trolejbusů. Dned jsou zde dílny Dopravního podniku.
Truhlárna a kulisárna
Korunní 123
Trafostanice
Nitranská 7
Trafostanice Elektrických podniků hl. m. Prahy byla postavena roku 1924 podle projektu L. Kysely. V současné doně je zde dispečink Pražské energetiky.
Vinohradská tržnice
Vinohradská 20
Tržnice vznikla přestavbou původní továrny na mlýnské stroje podle projektu A. Turka v letech 1901 až 1903. Strojní zařízení pro chlazení dodala První českomoravská továrna na stroje, elektromotory dodala firma Duda.
Po požáru roku 1986 měla být tržnice zbourána, ale nakonec se ji podařilo obnovit a funguje do současnosti.