Strojírny Českomoravská - Kolben - Daněk v Praze Vysočanech a Libni
Strojírny ČKD vznikly postupným sloučením První českomoravské továrny na stroje v Libni, Elektrotechnické akciové společnosti, dříve Kolben a spol. ve Vysočanech a Akciové společnosti strojíren, dříve Breitfeld, Daněk a spol. v Karlíně.
První českomoravská továrna na stroje v Libni byla založena poblíž nádraží roku 1871. Vyráběla zařízení pro strojírenství, cukrovarnictví, hornictví a hutnictví, stavby mostů, topení a větrání.
Kolbenova elektrotechnická továrna ve Vysočanech byla založena 29. října 1896 vynálezcem Emilem Kolbenem a průmyslníkem Karlem Bondym. Vyráběla kompletní sortiment elektrických strojů - generátory, elektromotory, transformátory a další.
Strojírna Breitfeld - Daněk a spol. v Karlíně vznikla roku 1872 sloučením strojírny Breitfeld a Evans, založené roku 1832 a Daňkovy strojírny, založené roku 1854. Výrobní program zahrnoval parní kotle, parní stroje, zařízení pro úpravu vody, pro pivovary a další obory. Fotogalerie této strojírny bude zařazena samostatně, protože je samostatně, mimo areál ČKD Libeň - Vysočany.
Sloučení Elektrotechnické akciové společnosti, dříve Kolben a spol. s První českomoravskou továrnou na stroje proběhlo roku 1921, Akciová společnost strojíren, dříve Breitfeld, Daněk a spol byla připojena roku 1827. Od té doby nesl koncern jméno ČKD.
V březnu 1945 byl podniknut velký nálet na strojírnu, který poškodil dvě třetiny budov a minimálně polovinu strojního zařízení.
Po druhé světové válce nastal prudký rozvoj společnosti a výstavba nových výrobních prostor mezi Libní a Vysočany. Součástí tohoto rozvoje bylo i vybudování nového systému vleček, které byly zaústěny do nádraží Praha Libeň a Praha Vysočany. Bylo vybudováno i nové , tak zvané Východní nádraží, které bylo projektováno na obrat 400 vozů denně. Zároveň zde byla i zkušební kolej ČKD Lokomotivky. Z tohoto nádraží byly kromě areálu ČKD obsluhovány i vlečky spalovny odpadků, Barvy - laky, Spofa, Praga a další.
Po roce 1989 nastal postupný rozpad ČKD, část výroby byla zastavena, některé provozy prošly privatizací nebo krachem. Dnes je v provozu jen malá část původních výrobních prostor. Provozy Lokomotivka, Mostárna společně se závodem Praga byly zbourány za účelem výstavby hokejové haly, na vlečku napojená spalovna odpadků dosloužila roku 1997 a roku 2003 byla také zbourána. Haly původní Kolbenovy elektrotechnické továrny jsou částečně zbourané a část jich zůstala opuštěná a chátrá. Podobně dosloužila i celá vlečka - až do roku 2003 byl zachován provoz alespoň na části trati, kde byly obsluhovány sklady, později byl provoz zastaven pro rozkradení kolejového materiálu. Dnes je v provozu krátký úsek vlečky z Vysočan do areálu ČKD, kde sídlí kovovýroba a část vlečky od Libně k areálu firmy GJW, která se zabývá stavbami a rekonstrukcemi tratí.
V roce 2004 vzniká holding ČKD Praha s těmito společnostmi: ČKD PRAHA DIZ, a.s., ČKD NOVÉ ENERGO, a.s., ČKD ELEKTROTECHNIKA, a.s., POLOVODIČE, a.s., ETT ENERGETIKA, a.s. a FINERGIS, a.s.
Fotogalerie z března 2007
Areál závodu vpravo od Kolbenovy ulice (směrem do města)
výrobní haly a provozy | |||
vlečka od nádraží Praha Vysočany | |||
co zbylo z Kolbenovy elektrotechnické továrny | |||
pozůstatky úzkorozchodné trati | |||
depresivní imprese | |||
Tovární areál vlevo od Kolbenovy ulice
Tovární areál v Libni, vpravo od Poděbradské ulice
opuštěné haly | |||
některé haly právě procházely rekonstrukcí | |||
trafostanice | haly po rekonstrukci | ||
někde se stále vyrábí | |||
Vlečkový okruh a Východní nádraží
Fotogalerie z března 2008
Areál závodu vpravo od Kolbenovy ulice (směrem do města)
Tovární areál vlevo od Kolbenovy ulice
Retenční a usazovací nádrže
Objekty ČKD Trakce
Energomosty
Předávací koleje u nádraží Libeň - dnes už mimo provoz i koleje využívané kdysi GJW Praha
Podvečer na Kolbence
Fotogalerie z května 2008
Bývalý areál ČKD Slévárna
Areál ČKD Elektrotechnika zevnitř
Kolbenova elektrotechnická továrna | |||
chladící věž | |||
čerpací stanice chladící vody | |||
pozůstatky kolejové dopravy | |||
nový provoz ČKD Elektrotechnika | |||
další výrobní haly | |||
vrátnice | |||
postřehy | |||
Fotogalerie z října 2008
Fotogalerie z března 2009
Fotogalerie z jara 2010
Použité materiály: