Motory výbušné

Motor vyvinuje málo síly

Vyvinuje-li motor málo síly a jeví-li se výfuk táhl a dlouho trvající, spočívá příčina v zanesení potrubí výfukového sazemi nebo zbytky zuhelnatělého oleje.

V tomto případě není jiné odpomoci, než dokonalého vycídění potrubí, kteráž práce trvá dosti dlouho a působí mnoho obtíží.

Nemá-li potrubí dostatečného průměru z příčiny výše uvedené, nedostává se času všem spáleným plynům, aby z válce unikly a pozdější náplň se jimi znehodnocuje, hoří pomalu a dává málo síly.

Jiná příčina uvedeného zjevu záleží v přílišném napjetí péra ventilu napájecího, nebo v nedostatečné neb nepřiměřené jakosti paliva.

Prvá příčina poruchy upraví se uvolněním péra a ustavením ho na správný přívod petroleje, benzinu aj. tekutého paliva.

Druhá příčina má původ buď v přílišném množství nebo v nedostatečné množství silotvorných součástek v palivu. S tímto zjevem setkáváme se po užití paliva z jiného pramene, o němž nemáme dosti předchozích zkušeností. Napravení této chyby nastane přiměřenou úpravou směsi třaskavé.

Příčiny tyto vyskytují se u motorů vytápěných tekutým palivem, při čemž třeba vždy, než motor vyvinuje žádanou sílu, upraviti nejvýhodnější směs.

Další příčinou nedokonalého vyvinování síly může se státi netěsný píst, o němž již v předchozím oddělení bylo mluveno.

V tomto odstavci dostane se výše uvedenému nedostatku posouzení z jiného hlediska.

Původem zřídka pochodí tato závada v nedostatečném materiálu zúčastněných součástí stoje; pravidlem nastává okolnostmi později vzniklými.

Nejčastěji hřešívá se upřílišněním počtu obrátek, užívá-li se motoru jako rychloběžky, někdy proti výslovnému připomenutí konstruktéra.

Další příčinou bývá nedostatek čistoty, opomenuté mazání válce, nebo také mazání nepřiměřeným olejem, a konečně i nedostatečné chlazení.

Nikdy nemá motor překročiti předem ustanovený počet obrátek, neboť v tom případě přepínána jest zároveň výkonnost mazacího ústrojí, které nedodává potřebné množství oleje a obnažený kov tře se o kov, čímž jeden i druhý se ničí.

Zastaralý maz chová v sobě otřelé jemné částečky kovu a jiné ještě znečištění neméně ostré, kterým se stěny válce i těsnící kroužky pístu velice rychle poškozují.

Podobně zhoubně účinkuje nedokonalé chlazení. Rozehřáté silně stěny válce i píst pozbývají původní tvrdosti a snadno se otírají.

Na rozpálených stěnách olej zpočátku řídne a konečně zuhelnatí, čímž troucí se plochy ztrácejí kluzký povrch a více se opotřebují.

Menší vývin síly mohou zaviniti nedokonalé vypuzení spálených plynů, málo síly poskytující třaskavá směs, malé množství třaskavé směsi.

Příznaky prvé nepravidelnosti jsou suché stěny válce a dým z něho vystupující a protáhlý výfuk.

Větším množstvím zbytků spálených plynů znehodnocuje se správně upravená směs rozředěním, čímž spalování se stane nedokonalým a vleklým.

U druhé příčiny nastává nedokonale otevřeným kohoutem, nebo zaneseným potrubím plynovodným, nebo také zmenšením původního tlaku v potrubí. Směs tato se sice vzněcuje, ale hoří pomalu a vyvinuje málo síly.

V třetím případě jest složení směsi správné, ale nedostává se jí válci v přiměřeném množství. Příčinou toho bývá příliš napjaté péro ventilu napájecího.

Příznakem jest slabý neb nepatrný výbuch při vznícení.