Motory výbušné

Netěsnosti výfukového ventilu

Netěsný neb porouchaný výfukový ventil bývá příčinou porušení pravidelného chodu z příčin konstruktivních i z nedostatečného ošetřování stroje.

Nejčastěji již při konstrukci nebývá brán zřetel na časté poruchy v chlazení výfukového ústrojí, následkem čehož zvýšená temperatura uplatňuje se nevýhodně na spirálovém péru, které pozbývá pružnosti. Přiměřeným chlazením a dodatečným utažením péra nebo i jeho výměnou dociluje se nápravy.

I přílišné spoléhání se na samočinné otvírání a zavírání ventilu může přivoditi časté poruchy ve správné jeho funkci. Nejvýhodnější odpomocí v této příčině jest nucené ovládání ventilu výfukového.

pokud nedostatečné nebo i nedbalé obsluhy se týče, spadá na její účet poškození dosedacích ploch ventilu a uváznutí ventilu.

Obět tyto vady povstávají zanesením ústrojí ventilového, poslední také zdrsněním vedení ventilového následkem zrezivění po delší zahálce motoru.

Zanesení ventilových dosedacích ploch jeví se výbuchy ve výfuku a chvěním hřídelíku výfukového. Odpomoc zjednáme vyjmutím ventilového kužele a bedlivým obroušením vadných ploch.

Stane-li se ventil výfukový nehybným následkem zdrsnění hřídelíku i dosedacích ploch, netěsní dokonale. Příčina tato vyskytuje se u motorů plynových.

Následkem této vady uniká třaskavá směs ještě před zanícením do výfuku, nebo se po zanícení spaluje výbuchem taktéž ve výfuku a v obou případech ubírá motoru síly, někdy tolik, že nelze jej uvésti v chod.

Odpomoci dostává se této vadě navlažením hřídelíku i celého ventilu několika kapkami petroleje, nikoli však oleje. Rozdíl mezi oběma mazadly v tomto případě záleží v prchavosti petroleje, který po zhřátí se ventilu výfukového vymizí, aniž by zanechal rušivých stop, kdežto olej zuhelnatí a zbytky jeho usazují se mezi jemně vybroušenými plochami a vadí správnému dosedání.