Motory výbušné

Motory Gardnerovy

Palivem u těchto motorů jest svítiplyn, petrolej, benzol, benzin nebo líh. Motory jsou stojaté nebo ležaté.

Stojatých motorů této firmy užívá se hojně k pohonu lodnímu.

Motory tyto jsou určeny pro stanoviště účely, v nichž není třeba úzkostlivě šetřiti s tíhou stroje a jednotlivých jeho součástí, ze kteréž příčiny poskytují záruky stability, k čemuž přispívá značnou měrou i stejnoměrné rozdělení tíže na rámu.

Novinkou u nich není nižádná část stroje, každá z myšlének byla již známa, ale celek i části jsou účelně propracovány a tak udobeny, aby poskytly úplně spolehlivý a značně výkonný motor.

Veliká péče věnována přístupnosti každé části celku, jakož i snadnému rozebírání stroje a po případě k rychlému provedení nahodilé snad opravy.

Péče tato jeví se v tom, že pominuty veškeré složité ucpávky. Záhlaví válce, spojeno jest s válcem pouze kovem na kov, rovněž dosedání skříně ventilové na záhlaví válce postrádá jiného utěsnění.

Oba ventily, napájecí i výfukový, mají stejné průměry, ač skříň ventilu výfukového jest značně větší a hojně chlazena vodou.

Potrubí pro přívod chladící vody nachází se na straně ventilu výfukového, jemuž dostává se kolkolem znaného ochlazení vůči ventilu napájecímu, mírně ochlazenému pouze shora, jelikož spodní jeho části užívá se jako odpařovače.

K docílení snadného přístupu k hřídelům klikovému a rozvodnému u větších stojatých strojů slouží snadno odstranitelné oboustranné poklopy.

Oba hřídele mohou býti snadno odstraněny po uvolnění a odstranění příklopů ložiskových.

Ventil napájecí jest ovládán rozvodem tak, že se buď úplně otvírá nebo zavírá. Poslední případ měl by za následek utvoření se vakua po pístem a vnikání spálených plynů z trubice výfukové zpět do válce, kdyby nebylo užito zvláštního ventilu, který se účinkem začínajícího vakua samočinně otvírá a zevnímu vzduchu přístupu dovoluje.

Zaněcování řízeno jest regulatorem pomocí rukou ovládaného mechanismu, jímž může se dodati ve velikých mezích stroji mírnějšího nebo rychlejšího chodu.

Dodávání paliva stroji jest nucené a provádí se pumpou uváděnou v činnost výfukovým hřídelem rozvodným a výstředníkem.

Přívod paliva děje se měděnými trubicemi z hlavní nádržky do nádržky menší úplně automaticky.

Po naplnění této dalším přívodem paliva vzniklý tlak účinkuje na pojistný ventil, který se otevírá a přebytečnému palivu uvolňuje zpáteční cestu.

Ku každému válci náleží přívodná měděná trubice nutná jednak k náplni lamp, kterými se odpařovači dodává žáru, jednak k náplni napájecích aparátů.

Zahřívání odpařovačů může se díti teplem výfukových plynů jen v oněch případech, je-li motor chráněn spolehlivě před účinky větru a náhlé změny tepla, nebo je-li stále stejnoměrně zatížen. Ve všech jiných případech užívá se spolehlivějšího tepla lamp vyhřívacích.

O mazání tření podrobených míst jest postaráno cenrtifugálním přístrojem, který navlažuje čep klikový, a olejovou lázní, umístěnou na spodu skříně klikové.

Účinným spalováním paliva a pečlivým propracováním všech podrobností u jednotlivých článků stroje docílena vskutku velmi malá spotřeba paliva.

Chlazení provádí se rotační pumpou ovládanou rozvodným hřídelem pomocí výstředníku.

Uvádění motoru v činnost uskutečňuje se klikou řetězem za pomocí vačky jíž provádí se uvolnění výfukového ventilu u překonávání komprese.

Spotřeba paliva jeví se u motorů plynových malého modelu 0.75 m kostkových, u modelů velkých 0.424 m kostkových za koně a hodinu, u petroleje za podobného použití 0.5 kg a 0.28 kg, benzinu 0.45 kg až 0.25 kg.

Motory opatřují se zapalovadly žíhacím nebo magnetoelektrickým v obou případech účinkujících naprosto spolehlivě. U motorů přes 3 1/2 HP řídí se zaněcování třaskavé plynové směsi pomocí nuceného rozvodu.

Chod motorů upravuje citlivý regulator, působící nuceně současně na ventil napájecí a na pumpu čerpající palivo, čímž umožněna v širokých mezích působnost na počet obrátek.

Motory tyto provádí Bieberstein & Goedicke v Hamburku I.