Motory výbušné

Původní Ottův dvojčitý motor, model J

Dvojčitý motor modelu J opatřen jest dvěma vedle sebe umístěnými válci, jichž písty účinkují ojnicemi na společný hřídel s klikami o 180 stupňů odchýlenými.

Každý z válců pracuje ve čtyřdobí způsobem, jaký byl popsán u strojů jednoduchých.

Jelikož jsou kliky odchýleny o 180 stupňů, zpožďuje se ve druhém válci postup čtyřdobí o jednu periodu. Každý z válců má vlastní ventil napájecí. Nuceného pohybu dostává se ventilu výfukovému i napájecí pumpě.

Ventilový rozvod jest poněkud složitý. Oba výfukové ventily jsou uváděny v pohyb výstředníkem na hřídeli uloženým a řízeny blánou, která jest ve spojení s vzduchovodnou trubicí každého válce.

Výstředníky ovládají pomocí pák a bán výfukové ventily.

Rozvod pravého výfukového ventilu – pozorováno ze stanoviska před ventilem – provádí se způsobem u jednoválcového motoru vylíčeným.

Na rozvod levého výfukového ventilu účinkuje sice také měnící se napnutí blány a tlak panující ve vzduchovodném potrubí, ale mimo to ještě zařízení, jež jest odvislé od rozvodu pravého výfukového ventilu.

Ve vývrtu skříně, v níž jsou obě blány umístěny, nachází se pístec, puzený do výše pérem. Spodek pístce jest spojen s pravou částí skříně blánové tak, že při nastalém zředění vzduchu bývá stlačen dolů. Na pístci nachází se kolíček, který zapadá do srážky blánkové tyčinky, účinkující na levou blánku. Je-li blánka odchýlena, zachycuje kolík blánkovou tyčinku.

Souvislé vylíčení předešlého zařízení seznáme nejlépe sledováním period při spouštění stroje.

Dle postavení stroje před spouštěním nastává při natáčení setrvačníku ssací perioda buď v levém nebo v pravém válci.

Nastane-li prvá ssací perioda při natáčení setrvačníku v levém válci, naskytne se v obou válcích současně následovně vylíčený pochod, při čemž z příčinou zjednodušení popisu budíž znamením D označen postup pístu dolů, znamením H pak postup pístu vzhůru

Levý válec

Pravý válec

I. zdvih pístu
D - Perioda ssací

Nastává vychýlení blánky a zaklesnutí kolíčku do blánkové tyčinky

H - Perioda výfuková
II. zdvih pístu
H - Následkem odchýlení výronkové západky nastává perioda kompresní D - Následkem odchýlení blánky nastává snížení pístce a uvolnění blánkové tyčinky, následkem čehož výronková západka se vrací do lůžka - perioda ssací
III. zdvih pístu
D - Výbuch směsi H - Následkem vychýlení výronkové západky nastává kompresní perioda
IV. zdvih pístu
H - Výronková západka není více odchýlena, následkem čehož nastává perioda výfuková D - Výbuch směsi

Při stálém chodu stroje se vylíčené pochody opakují.

Nastane-li při natáčení setrvačníku prvá ssací perioda v pravém válci, jeví se postup period v obou válcích následovně.

 

Levý válec Pravý válec
I. zdvih pístu
H - Perioda výfuková D - Perioda ssací
II. zdvih pístu
D - Odchýlení blánky, následkem toho zaklesnutí kolíčku do blánkové tyčinky přivozuje periodu ssací H - Perioda kompresní
III. zdvih pístu
H - Perioda kompresní D - Výbuch směsi
IV. zdvih pístu
D - Výbuch směsi H - Perioda výfuku
V. zdvih pístu
H - Jelikož výronková západka trvá ještě v odchýlení, nastupuje opět perioda kompresní D - Snížením závěrového pístce uvolní se blánková tyčinka, následkem čehož výronková západka může zapadnouti do lůžka - perioda ssací
VI. zdvih pístu
D - Nastává expanse výfukových horkých plynů - perioda expansní H - Perioda kompresní
VII. zdvih pístu
H - Výronková západka není více odchýlena, následkem čehož nastane perioda výfuková D - Výbuch směsi

Ve vylíčeném případě, za něhož v pravém válci nastala prvá perioda ssací, vsunuty mezi pravidelnou periodu výbuchu a periodu výfuku levého válce kompresní a expansní zdvihy pístu.

Tímto způsobem přivozen týž postup period v obou válcích, jaký jevil se v prvním případu, kdy levý poprvé nassával. Sedmá perioda druhého případu souhlasí se čtvrtou periodou prvého případu.

V pokračování jeví se postup tak, že levý válec předstihuje o jednu periodu válec pravý.

Upravení rychlosti u dvojčitých motorů provádí se jako u strojů jednoválcových vypuštěním výbuchů, při čemž výfukové plyny následkem uzavření výfukových ventilů jsou komprimovány a expandovány.

Za tímto účelem jest rozvod prvého válce opatřen kývadlovým regulatorem, jehož působení bylo za příležitosti popisu mechanismu jednoválcového stroje popsáno. Levý válec jest v této příčině ovládán rozvodovým ústrojím pravého válce za působnosti závěrového pístce.

Jakmile začne v pravém válci při zrychleném pohybu motoru účinkovati kývadlový regulator, bývá pravidelná výfuková a ssací perioda nahrazena periodou kompresní a expansní.

Následkem nedostatku ssání v pravém válci neuvolní se v čas v blánové schráně pístec, kteý zadržuje blánkovou tyčinku, čímž nastane i v levém válci komprese a expanse výfukových plynů, pokud zmíněný oběh stroje nepřivodí v pravém válci výfukovou a ssací periodu.