Parní stroje, parní turbíny, parní kotle
Pístnice
Pístnice hotoví se z kujného železa nebo z ocele. Jeden její konec spočívá v pístu, druhý v křížové hlavě, část mezi oběma konci probíhá ucpávkou. U větších strojů s těžkým pístem prochází pístnice i ucpávkou v zadním víku válce a tím odlehčuje píst a chrání ho před jednostranným opotřebením. Rovněž u strojů se dvěma válci za sebou, ku př. u strojů tandemových, nebo kde se za válcem nachází vývěva ku kondensaci páry, užívá se pístnice oběma víky parního válce procházející. Prodloužená část pístnice, zadním víkem procházející, může v případě, kde se jedná pouze o jediný válec, býti menšího průměru. Spojení pístu s pístnicí uskuteční se obyčejně kuželem, jehož hlava zajistí se šroubem a matkou proti uvolnění přiměřeně pojištěnou. Konicita kužele obnáší 1:10 celé délky, kužel se do souhlasně udobeného otvoru bedlivě zabrousí, aby se stýkal celým pláštěm s vnitřní plochou otvoru. Průměr pístnice závisí na velikosti zdvihu, na tlaku páry a na průměru válce; obyčejně brává se při tlaku 4 atmosfér na průměr pístu 1/9 až 1/7 průměru parního válce, při tlaku 8 atmosfér 1/6, při 12 atmosférách až i 1/5. Pístnice vzdoruje tlaku páry pevností vzpěrnou, a pokud se týče ohýbání a stlačení brává se bezpečnost u strojů ležatých neb stojatých jednoduše účinkujících 8 až 11kráte větší, u strojů pak dvojnásobně účinkujících 15 až 22krát větší. Pístnice průchozí, oběma víky procházející, namáhány jsou jednak vlastní silou, jednak váhou pístu na prohnutí, ze kteréž příčiny se u některých konstrukcí užívá pístnice prohnuté vzhůru. Tíhou pístu se pístnice srovná a mezi chodem píst nadlehčuje, čímž jednostranné vyběhání válce a pístu se omezuje na nejmenší míru. Zařízení toho se užívá jen u pístnic procházejících oběma víky válce. Postup při opracování pístnic jest následují: Na soustruhu vytočí se pístnice spolu se závitem, rovněž matka šroubová pro pístnici i se závitem, vyvrtá se otvor pro klín, klín se ohobluje a přesně zapustí. Vrtání otvoru pro klín, jeho hoblování a zapuštění koná se u větších strojů teprve později při montáži stroje. Mazání pístnice děje se mazničkou, umístěnou na rámu v prostoru mezi křížovou hlavou a válcem, při čemž olej kape přímo na níže položenou pístnici. U strojů tandemových umístí se maznička mezi oba válce. Je-li válec mazán velmi dobrým olejem válcovým, může zvláštní maznička pro mazání pístnice odpadnouti.