VRÁTKY
Rozdělení podle použití na:
- vrátky těžní
- vrátky vlečné - zatahovací
- vrátky zajišťovací
- vrátky plenicí
Rozdělení podle provedení vrátku na:
- jednobubnové
- dvojbubnové
- s třecím kotoučem
Vrátek se skládá z rámu, na kterém je upevněn poháněcí motor s postranicemi. V postranicích je uložen navíjecí buben, na jehož jedné straně je čelní ozubení, do kterého se podle potřeby zasouvá pastorek. Zasouvací pastorek je na předlohovém hřídeli uložen posuvně a poháněn převody od motoru. Druhé čelo vrátku je opatřeno pásovou brzdou k zajištění vrátku.
Provedení vrátků
Jednobubnový vrátek je vhodný k jednočinnému těžení, například k těžení v šibíku s jednou klecí, k zatahování vozů po těžní chodbě, k dopravě v úklonných chodbách, při závěsné dráze a podobně. Tento systém je nepraktický z důvodů velkých časových prodlev při manipulaci s vozy.
Použití dvoububnových vrátků bylo uvedeno v kapitole o úklonných drahách.
Vrátky s třecím kotoučem mají stejné využití jako dvojbubnové vrátky. Tento vrátek má tvar bubnu parabolický se třemi nebo čtyřmi závity lana, čímž je vyvozeno dostatečné tření lana a otáčením bubnu se jeden konec lana přibližuje a druhý vzdaluje. Konstrukce těchto vrátků je jednodušší a nezabírá tolik místa.
Plenící vrátky se vyznačují velkou tažnou silou a malou rychlostí lana. Používají se při plenění výstuže v porubech.
Pojišťovací vrátky slouží k zajištění brázdičů nebo kombajnů apod. v úklonech porubů nad 17o. Vyznačují se samosvorností danou šnekovým převodem. Tento vrátek musí mít také zajišťovací rohatku se dvěma západkami.
Pro dopravu vozů ve svážných se dříve používaly obyčejné brzdové stroje, tvořené lanovými bubny, případně třecími kotouči, a pásovou brzdou.
Parametry starších vrátků, Ostroj Opava
Typ | VTS 132 |
VTS 232 |
VTS 118 |
Provedení | Jednobubnový těžní |
Dvoububnový těžní |
Jednobubnový zatahovací |
Pohon | Elektromotor vzduchový motor |
Elektromotor vzduchový motor |
vzduchový motor |
Tah v laně kg | 1300 |
1300 |
|
Délka lana m | 1200 |
2 x 1200 |
200 |
Rychlost m/s | 1,55 |
1,55 |
1,25 |
Parametry nových vrátků, Ostroj Opava
Typ | VVS 103B |
VVS 104 |
VVB 585 |
VTA 630 |
VTA 1000 |
VTA 2000 |
Použití | vlečný |
vlečný |
vlečný |
těžní |
těžní |
těžní |
Výkon elektromotoru kW | 5,5 |
5,5 |
13 |
40 |
||
Výkonvzduchového motoru k | 4 |
4 |
6 |
8 |
18 |
55 |
Brzda | čelisťová |
pásová |
2 pásové |
2 pásové |
pásová |
pásová |
Počet bubnů | 1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Střední tah v laně kp | 725 |
320 |
585 |
630 |
900 |
1600 |
Střední rychlost m/s | 0,36 |
0,70 |
0,87 |
0,70 |
1,20 |
1,84 |
Průměr lana mm | 8 |
8 |
10 |
10 |
14 |
18 |
Délka lana m | 65 |
180 |
100 |
200 |
250 |
390 |
Délka vrátku mm | 766 |
558 |
390 |
2000 |
2200 |
2500 |
Šířka vrátku mm | 401 |
680 |
980 1215 |
630 |
740 |
1400 |
Výška vrátku mm | 600 |
605 |
565 |
1115 |
1255 |
1430 |
Celková váha kg | 78 |
116 |
225 271 |
477 490 |
855 885 |
2625 2730 |
Vrátky | Vrátek VTS 132 |
Vrátek VTS 232 | |
Vrátek VTS 118 | |
Vrátek VVS 103 | |
Vrátek firmy Neptun Komárov | |
Brzdy | Pomocná brzda |
Brzdový stroj firmy Neptun Komárov | |
Brzdový stroj firmy Neptun Komárov |