KOMPRESORY

Kompresory se používají pístové, křídlové, šroubové a rotační (turbokompresory). Vzduch stlačený na tlak 5 až 7 at se používá pro pohon pneumatických důlních strojů, tlak 180 až 200 at se používá pro pohon vzduchových lokomotiv.

Pro pohon pístových kompresorů se používají asynchronní motory, u mobilních kompresorů pro práce v lomech také naftové motory. Regulace dodávky vzduchu se u malých kompresorů reguluje občasným vypínáním stroje. U stabilních zařízení středního výkonu se používá nejčastěji regulace občasným chodem naprázdno při otevřených sacích ventilech. Plynulé regulace dodávaného množství vzduchu se dosahuje tím, že se při každém stlačovacím zdvihu mění opožděným zavíráním sacího ventilu počátek komprese. U rotačních kompresorů se případně provádí regulace odpouštěním části vzduchu do atmosféry. Pokud je zařazeno několik kompresorů paralelně, lze výkon regulovat vypínáním některých strojů.

K příslušenství kompresorů patří chladiče stlačeného vzduchu (hlavně u vícestupňových), odlučovače vody a oleje, sací filtry, pojistné ventily, manometry a další.

Před pneumatický stroj se řadí olejovače vzduchu pro mazání těchto strojů. Je to v podstatě rozprašovač, který vpouští olej do hadice, spojující rozvod tlakového vzduchu se strojem.