DŮLNÍ VOZY

 

Vozy s pevnou korbou

Korba těchto vozů je pevně uchycena k podvozku. Vyprazdňuje se překlopením celého vozu ve výklopníku. Tyto vozy vyráběné podle ČSN 28 1713 označují jako jednotný důlní vozík - JDV a vyrábí je Mostárna Frýdek Místek.

Dvojkolí těchto vozů se vyrábí výlučně s kuželíkovými ložisky. Nárazník je ocelolitinový, opatřený tvrdou pryžovou vložkou pro tlumení nárazů a snižující hlučnost při jízdě. Korba je svařovaná z pěti hlavních dílů. Dno je z plechu tloušťky 6 mm a vyšší kvality. Čelo korby je rovné s křížovým výstužným prolisem a s dvěma prolisy pod držáky pro ruce. Metalizací vnitřku korby je zvýšena životnost. Pro dopravu nekonečným lanem nebo řetězem je možnost vybavit vůz ložiskem lanové vidlice.

Pro dopravu užitkového nerostu k plnící stanici skipu se používají velkoprostorové vozy řady VPV. Tyto vozy se vyprazdňují spřažené v soupravě speciálními rotačními výklopníky během jízdy celé soupravy konstantní rychlostí 0,22 m/s. Spřáhla těchto vozů jsou otočná a tvoří osu rotace vozu při vyklápění.

menší důlní vozík větší důlní vozík

 

Samovýsypné vozy

Samovýsypné vozy mají některou část korby otvíratelnou. Při vyprazdňování se odklápí čelo nebo dno korby, anebo jedna, případně obě bočnice. Odklopení se provádí ručně nebo automaticky ve výsypných stanicích. Bočně nebo spodem výsypné vozy se mohou vyprazdňovat i za jízdy.

Z vozů řady JDV vznikly vozy s otvíratelným čelem pro ruční dopravu rubaniny a ruční vysýpání do sýpu. Používá se hlavně na dobývkách, vozy se vyrábějí pro obsah 0,5 m3. Bočně výsypné vozy vycházející z řady JDV jsou určeny pro dopravu zakládkového materiálu do porubů..

jednostranně výsypný vozík

Dříve se pro dopravu rubaniny používaly vozy s korbou upevněnou na kolébce. Po odjištění pojistky bylo možno korbu překlopit do stran.

důlní výklopný vozík

Konstrukce samovýsypných vozů se samočinným vyprazdňováním je obvykle robustní a zvyšuje vlastní váhu vozu. Proto se uplatňuje spíše při větších užitných objemech. Velmi rozšířen je systém Grandby, používaný v rudném i nerudném hornictví. Souprava vozů se vyprazdňuje při průjezdu vlaku výsypnou stanicí nad zásobníkem. Vodící kulisa nad zásobníkem naklopí korbu a zároveň odjistí bočnici.

Vozy výsypné spodem mají otevíratelné dno korby, skládající se z několika sekcí. Dvojkolí vozů některých systémů jsou pevně spojena se dnem a odklápějí se zároveň s ním. U nás vyrábějí tyto vozy Vítkovické železárny pod označením VSV.

Parametry důlních vozíků řady JDV

Označení

Objem

Šířka

Výška

Délka

Rozvor

Hmotnost

 

m3

mm

mm

mm

mm

kg

JDV 0,54,0

0,54

670

1030

1400

400

385

JDV 0,56,0

0,56

670

1080

1400

400

395

JDV 0,56,1

0,56

670

1,3

1500

450

400

JDV 0,63,0

0,63

670

1130

1400

400

400

JDV 0,63,1

0,63

670

1080

1500

450

405

JDV 0,67,0

0,67

670

1180

1400

400

405

JDV 0,75,0

0,75

750

1230

1400

400

410

JDV 0,75,1

0,75

800

1080

1500

400

420

JDV 0,80,0

0,8

800

1080

1650

375

450

JDV 0,80,1

0,8

670

1180

1650

400

440

JDV 0,80,2

0,8

750

1030

1750

425

440

JDV 0,80,3

0,8

670

1180

1650

450

440

JDV 0,80,4

0,8

750

1130

1600

450

435

JDV 0,85,0

0,85

800

1280

1350

400

410

JDV 0,85,1

0,85

750

1030

1900

425

460

JDV 0,85,2

0,85

850

1130

1450

500

420

JDV 0,90,0

0,9

850

1280

1350

400

425

JDV 0,90,1

0,9

750

1230

1600

400

450

JDV 0,90,2

0,9

750

1230

1550

425

440

JDV 0,90,3

0,9

800

1130

1650

450

445

JDV 0,95,0

0,95

850

1280

1450

400

445

JDV 0,95,1

0,95

850

1340

1350

400

435

JDV 0,95,2

0,95

800

1130

1750

450

460

JDV 0,95,3

0,95

750

1180

1750

475

460

JDV 0,95,4

0,95

750

1230

1650

500

455

JDV 1,00,0

1

850

1340

1400

400

445

JDV 1,00,1

1

750

1180

1850

500

480

JDV 1,00,2

1

800

1080

1850

500

470

JDV 1,06,0

1,06

850

1280

1550

400

460

JDV 1,06,1

1,06

850

1280

1600

400

470

JDV 1,06,2

1,06

850

1180

1600

450

455

JDV 1,06,3

1,06

750

1340

1600

475

465

JDV 1,06,4

1,06

850

1280

1600

475

470

JDV 1,12,0

1,12

900

1230

1600

425

465

JDV 1,12,1

1,12

800

1340

1550

450

460

JDV 1,12,2

1,12

900

1280

1600

450

475

JDV 1,25,0

1,25

900

1340

1600

450

480

JDV 1,25,1

1,25

950

1340

1600

450

485

JDV 1,25,2

1,25

900

1340

1600

500

480

JDV 1,40,0

1,4

1000

1230

1600

475

485

JDV 1,40,1

1,4

950

1340

1800

500

515

JDV 1,40,2

1,4

950

1340

1850

500

525

JDV 1,40,3

1,4

1000

1340

1600

500

495

JDV 1,50,0

1,5

1000

1340

1800

450

525

JDV 1,50,1

1,5

1000

1230

1900

500

530

JDV 1,60,0

1,6

1120

1425

1600

450

565

JDV 1,80,0

1,8

1120

1425

1800

500

600

Parametry samovýsypných vozů VSV, Vítkovické železárny

Označení vozu

 

VSV 5,6

VSV 3,15

VSV 1,8

objem vozu

m3

5,6

3,15

1,8

šířka vozu

mm

1330

1110

950

výška vozu

mm

1600

1470

1300

délka vozu

mm

4170

3200

2500

otevření dna při výsypu

mm

700

600

550

rozchod

mm

750

480 - 600

600

rozvor

mm

1600

1300

1100

průměr kola

mm

350

350

350

hmotnost

kg

2280

1364

900

maximální kusovitost materiálu

mm

300

300

250

 

Speciální vozy

Jedná se o:

a další vozíky nebo podvozky, upravené pro potřeby jednotlivých dolů.

vůz pro dopravu osob DVO 12
důlní sanitní vůz DVS 4

Důlní vozy Menší důlní vozík
  Větší důlní vozík
  Bočně výsypný vozík
  DVO 12
  DVS 4
  Výklopný důlní vozík