DŮLNÍ VOZY
Vozy s pevnou korbou
Korba těchto vozů je pevně uchycena k podvozku. Vyprazdňuje se překlopením celého vozu ve výklopníku. Tyto vozy vyráběné podle ČSN 28 1713 označují jako jednotný důlní vozík - JDV a vyrábí je Mostárna Frýdek Místek.
Dvojkolí těchto vozů se vyrábí výlučně s kuželíkovými ložisky. Nárazník je ocelolitinový, opatřený tvrdou pryžovou vložkou pro tlumení nárazů a snižující hlučnost při jízdě. Korba je svařovaná z pěti hlavních dílů. Dno je z plechu tloušťky 6 mm a vyšší kvality. Čelo korby je rovné s křížovým výstužným prolisem a s dvěma prolisy pod držáky pro ruce. Metalizací vnitřku korby je zvýšena životnost. Pro dopravu nekonečným lanem nebo řetězem je možnost vybavit vůz ložiskem lanové vidlice.
Pro dopravu užitkového nerostu k plnící stanici skipu se používají velkoprostorové vozy řady VPV. Tyto vozy se vyprazdňují spřažené v soupravě speciálními rotačními výklopníky během jízdy celé soupravy konstantní rychlostí 0,22 m/s. Spřáhla těchto vozů jsou otočná a tvoří osu rotace vozu při vyklápění.
Samovýsypné vozy
Samovýsypné vozy mají některou část korby otvíratelnou. Při vyprazdňování se odklápí čelo nebo dno korby, anebo jedna, případně obě bočnice. Odklopení se provádí ručně nebo automaticky ve výsypných stanicích. Bočně nebo spodem výsypné vozy se mohou vyprazdňovat i za jízdy.
Z vozů řady JDV vznikly vozy s otvíratelným čelem pro ruční dopravu rubaniny a ruční vysýpání do sýpu. Používá se hlavně na dobývkách, vozy se vyrábějí pro obsah 0,5 m3. Bočně výsypné vozy vycházející z řady JDV jsou určeny pro dopravu zakládkového materiálu do porubů..
Dříve se pro dopravu rubaniny používaly vozy s korbou upevněnou na kolébce. Po odjištění pojistky bylo možno korbu překlopit do stran.
Konstrukce samovýsypných vozů se samočinným vyprazdňováním je obvykle robustní a zvyšuje vlastní váhu vozu. Proto se uplatňuje spíše při větších užitných objemech. Velmi rozšířen je systém Grandby, používaný v rudném i nerudném hornictví. Souprava vozů se vyprazdňuje při průjezdu vlaku výsypnou stanicí nad zásobníkem. Vodící kulisa nad zásobníkem naklopí korbu a zároveň odjistí bočnici.
Vozy výsypné spodem mají otevíratelné dno korby, skládající se z několika sekcí. Dvojkolí vozů některých systémů jsou pevně spojena se dnem a odklápějí se zároveň s ním. U nás vyrábějí tyto vozy Vítkovické železárny pod označením VSV.
Parametry důlních vozíků řady JDV
Označení |
Objem |
Šířka |
Výška |
Délka |
Rozvor |
Hmotnost |
m3 |
mm |
mm |
mm |
mm |
kg |
|
JDV 0,54,0 |
0,54 |
670 |
1030 |
1400 |
400 |
385 |
JDV 0,56,0 |
0,56 |
670 |
1080 |
1400 |
400 |
395 |
JDV 0,56,1 |
0,56 |
670 |
1,3 |
1500 |
450 |
400 |
JDV 0,63,0 |
0,63 |
670 |
1130 |
1400 |
400 |
400 |
JDV 0,63,1 |
0,63 |
670 |
1080 |
1500 |
450 |
405 |
JDV 0,67,0 |
0,67 |
670 |
1180 |
1400 |
400 |
405 |
JDV 0,75,0 |
0,75 |
750 |
1230 |
1400 |
400 |
410 |
JDV 0,75,1 |
0,75 |
800 |
1080 |
1500 |
400 |
420 |
JDV 0,80,0 |
0,8 |
800 |
1080 |
1650 |
375 |
450 |
JDV 0,80,1 |
0,8 |
670 |
1180 |
1650 |
400 |
440 |
JDV 0,80,2 |
0,8 |
750 |
1030 |
1750 |
425 |
440 |
JDV 0,80,3 |
0,8 |
670 |
1180 |
1650 |
450 |
440 |
JDV 0,80,4 |
0,8 |
750 |
1130 |
1600 |
450 |
435 |
JDV 0,85,0 |
0,85 |
800 |
1280 |
1350 |
400 |
410 |
JDV 0,85,1 |
0,85 |
750 |
1030 |
1900 |
425 |
460 |
JDV 0,85,2 |
0,85 |
850 |
1130 |
1450 |
500 |
420 |
JDV 0,90,0 |
0,9 |
850 |
1280 |
1350 |
400 |
425 |
JDV 0,90,1 |
0,9 |
750 |
1230 |
1600 |
400 |
450 |
JDV 0,90,2 |
0,9 |
750 |
1230 |
1550 |
425 |
440 |
JDV 0,90,3 |
0,9 |
800 |
1130 |
1650 |
450 |
445 |
JDV 0,95,0 |
0,95 |
850 |
1280 |
1450 |
400 |
445 |
JDV 0,95,1 |
0,95 |
850 |
1340 |
1350 |
400 |
435 |
JDV 0,95,2 |
0,95 |
800 |
1130 |
1750 |
450 |
460 |
JDV 0,95,3 |
0,95 |
750 |
1180 |
1750 |
475 |
460 |
JDV 0,95,4 |
0,95 |
750 |
1230 |
1650 |
500 |
455 |
JDV 1,00,0 |
1 |
850 |
1340 |
1400 |
400 |
445 |
JDV 1,00,1 |
1 |
750 |
1180 |
1850 |
500 |
480 |
JDV 1,00,2 |
1 |
800 |
1080 |
1850 |
500 |
470 |
JDV 1,06,0 |
1,06 |
850 |
1280 |
1550 |
400 |
460 |
JDV 1,06,1 |
1,06 |
850 |
1280 |
1600 |
400 |
470 |
JDV 1,06,2 |
1,06 |
850 |
1180 |
1600 |
450 |
455 |
JDV 1,06,3 |
1,06 |
750 |
1340 |
1600 |
475 |
465 |
JDV 1,06,4 |
1,06 |
850 |
1280 |
1600 |
475 |
470 |
JDV 1,12,0 |
1,12 |
900 |
1230 |
1600 |
425 |
465 |
JDV 1,12,1 |
1,12 |
800 |
1340 |
1550 |
450 |
460 |
JDV 1,12,2 |
1,12 |
900 |
1280 |
1600 |
450 |
475 |
JDV 1,25,0 |
1,25 |
900 |
1340 |
1600 |
450 |
480 |
JDV 1,25,1 |
1,25 |
950 |
1340 |
1600 |
450 |
485 |
JDV 1,25,2 |
1,25 |
900 |
1340 |
1600 |
500 |
480 |
JDV 1,40,0 |
1,4 |
1000 |
1230 |
1600 |
475 |
485 |
JDV 1,40,1 |
1,4 |
950 |
1340 |
1800 |
500 |
515 |
JDV 1,40,2 |
1,4 |
950 |
1340 |
1850 |
500 |
525 |
JDV 1,40,3 |
1,4 |
1000 |
1340 |
1600 |
500 |
495 |
JDV 1,50,0 |
1,5 |
1000 |
1340 |
1800 |
450 |
525 |
JDV 1,50,1 |
1,5 |
1000 |
1230 |
1900 |
500 |
530 |
JDV 1,60,0 |
1,6 |
1120 |
1425 |
1600 |
450 |
565 |
JDV 1,80,0 |
1,8 |
1120 |
1425 |
1800 |
500 |
600 |
Parametry samovýsypných vozů VSV, Vítkovické železárny
Označení vozu |
VSV 5,6 |
VSV 3,15 |
VSV 1,8 |
|
objem vozu | m3 |
5,6 |
3,15 |
1,8 |
šířka vozu | mm |
1330 |
1110 |
950 |
výška vozu | mm |
1600 |
1470 |
1300 |
délka vozu | mm |
4170 |
3200 |
2500 |
otevření dna při výsypu | mm |
700 |
600 |
550 |
rozchod | mm |
750 |
480 - 600 |
600 |
rozvor | mm |
1600 |
1300 |
1100 |
průměr kola | mm |
350 |
350 |
350 |
hmotnost | kg |
2280 |
1364 |
900 |
maximální kusovitost materiálu | mm |
300 |
300 |
250 |
Speciální vozy
Jedná se o:
- vozík klanicový s pevnými nebo sklopnými klanicemi
- vozík klanicový teleskopický
- vozík plošinový
- vůz sedlový
- vůz na přepravu cívek
- vůz na přepravu výbušnin
- vozík nádržkový
- vůz fekální
- vůz pro dopravu mužstva
- sanitní vůz
- podvozek pro dopravu palet
- vozík nářaďový
- vůz s transformátorem
- vozík s kompresorem
- vozík se vzdušníkem
- vozík s čerpadlem
a další vozíky nebo podvozky, upravené pro potřeby jednotlivých dolů.
Důlní vozy | Menší důlní vozík |
Větší důlní vozík | |
Bočně výsypný vozík | |
DVO 12 | |
DVS 4 | |
Výklopný důlní vozík |