DŮLNÍ LOKOMOTIVY

Rozdělení důlních lokomotiv:


Elektrické trolejové důlní lokomotivy

Důlní trolejové lokomotivy mohou být vybaveny trakčními motory na stejnosměrný, střídavý nebo pulzní proud. Trakční proud se přivádí trolejovým drátem, odebírá se pantografovými nebo tyčovými sběrači. Jako zpětný vodič slouží kolejnice, které musí být v místě spojů propojeny měděnými lanovými spojkami.

Lokomotivy jsou vybaveny hlavní elektrodynamickou brzdou a pomocnou brzdou mechanickou. U nejtěžších typů se používají i brzdy elektromagnetické, působící na kolejnice.

Trolejové vedení je rozděleno na samostatné izolované úseky, které jsou samostatně napájeny z měnírny tak, aby úbytek napětí v soustavě nepřekročil 30 %.

Trolejové vedení musí být umístěno v dostatečné výšce nad temenem kolejnic, a to 1,8 m v chodbách, které neslouží jako cesty pro běžnou chůzi lidí, 2,0 v chodbách určených pro chůzi, 2,2 v blízkosti jam, nárazišť, sýpů a ústí štol.

 

lokomotiva TLD 3,5 lokomotiva TLD 6,5 lokomotiva TLD 10

Parametry důlních lokomotiv řady TLD

Staré označení

TLD 3,5

TLD 6,5

TLD 10

Nové označení

EE 11

EE 30

EE 50

Jmenovitý výkon motoru kW

11

2 x 12,5

2 x 23

Trakční napětí V

250

220

220

Maximální jízdní rychlost km/hod.

5,5

12

12

Celková váha t

3,5

6,5

10

Maximální tažná síla kp

850

1300

2500

Rozchod mm

450 - 600

520 - 700

550 - 700

Délka lokomotivy mm

3300

4790

4800

Šířka lokomotivy mm

760

1062

1062

Výška lokomotivy mm

1500

1500

1500

Rozvor mm

820

1150

1150


Elektrické akumulátorové důlní lokomotivy

Zdrojem energie pro trakční stejnosměrné sériové motory je olověný nebo alkalický akumulátor, umístěný na lokomotivě. Akumulátory se nabíjejí ve stanici vybavené nabíjecími stoly se zařízením pro usnadnění výměny baterií (přesuvné nebo zvedací rampy).

Trakční napětí je v rozmezí 40 - 120 V.

Lokomotivy se vyrábějí v provedení pro normální prostředí nebo pro prostředí výbušné. Akční rádius je dán kapacitou baterie.

lokomotiva Metallist B 346 lokomotiva ALD 2

Základní parametry akumulátorů

Typ Olověné akumulátory Alkalické akumulátory
Váha kg / kWh 30 - 45 30 - 45
Energetická účinnost % 75 - 80 60 - 65
Životnost roků 2 - 3 8 - 10

Parametry důlních lokomotiv řady ALD

Staré označení

ALD 2

ALD 4

ALD 10

Nové označení

AE 3 D

AE 11 D

AE 43 D

Jmenovitý výkon motoru kW

3

2 x 4,5

2 x 17

Trakční napětí V

40

80

110

Druh akumulátorů

olověné

olověné

olověné

Kapacita akumulátorů Ah

320

300

600

Maximální jízdní rychlost km/hod.

4

6

10

Celková váha t

2,1

4

10

Rozchod mm

450 - 600

450 - 600

600

Délka lokomotivy mm

2155

3100

4350

Šířka lokomotivy mm

1140

900

1050

Výška lokomotivy mm

1500

1600

1600

Rozvor mm

750

900

1200


Motorové důlní lokomotivy

Motorové důlní lokomotivy se vyrábějí s mechanickým přenosem trakční síly (BND) nebo hydraulickým přenosem (DH). Vyrábějí se v nevýbušném provedení. Jsou vybaveny mechanickou brzdou. Pro motorové lokomotivy adhezní tíhy nad 10 Mp je navíc předepsána tlaková vzduchová brzda.

Lokomotiva je vybavena několika systémy pro zvýšení bezpečnosti provozu v dolech s nebezpečím výbuchu plynů. Vodou chlazený motor má vodou chlazené i výfukové potrubí, ústící do výfukové skříně s vodní lázní, kde se teplota výfukových plynů sníží pod hranici 70oC. Sací a výfukové potrubí je navíc opatřeno kuličkovými nebo destičkovými chrániči proti prošlehnutí plamene. Dále je na stanovišti strojníka zabudován sněhový hasící přístroj s rozvodem hasícího média k motoru a převodovce.

Bezpečnostní předpisy připouštějí použití naftových lokomotiv na neplynujících i plynujících dolech, na plynujících i v chodbách se separátním větráním (minimální vzdálenost od čelby 20 m), i v chodbách s povolenou odchylkou pro obsah metanu, ale jen při obsahu metanu ve větrech do 1,5 %.

lokomotiva BND 15
lokomotiva BND 30 lokomotiva BND 30

Parametry motorových důlních lokomotiv řady BND a DH

Typ

BND 15

BND 30

DH 30 D

DH 35 D

DH 70 D

Přenos síly

mechanický

mechanický

hydraulický

hydraulický

hydraulický

Jmenovitý výkon motoru k

16

30

28

28

72

Objem nádrže l

25

35

37

37

50

Maximální jízdní rychlost km/h

10

14

14

12

18

Celková váha t

3,8

6,3

5,5

5,5

10,5

Maximální tažná síla kp

1120

1500

1400

1200

2500

Rozchod mm

450 - 620

430 - 620

450 - 620

450 - 620

480 - 650

Délka lokomotivy mm

2850

3775

3980

4080

5400

Šířka lokomotivy mm

800

900

900

900

950

Výška lokomotivy mm

1400

1480

1500

1500

1650

Rozvor mm

775

1000

900

900

1150


Vzduchové důlní lokomotivy

Vzduchové důlní lokomotivy jsou vybaveny pístovými nebo řadovými rychloběžnými vzduchovými motory. Zásoba vysokotlakého vzduchu o tlaku do 200 at je v nádrži, která tvoří podstatnou součást lokomotivy. Z nádrže se vzduch přivádí s redukovaným tlakem k motoru.

U pístových motorů se využívá dvojnásobné expanze (ve vysokotlakém a nízkotlakém válci), u řadových motorů expanze v jednom stupni.

Tlakové nádrže lokomotivy se plní ve stanicích, napájených ze samostatného vysokotlakého rozvodu. V důlním provozu se plní nádrž jednou, případně i dvakrát během jednoho jízdního cyklu.

lokomotiva BVD 20 lokomotiva BVD 35, starší provedení

Přehled vzduchových důlních lokomotiv řady BVD a V

Typ

BVD 20

BVD 35

BVD 40

V 40 D

V 70 D

Jmenovitý výkon motoru k

20

35

50

40

70

Objem vzduchové nádrže l

900

900

1290

1160

1160 1680

Maximální jízdní rychlost km/h

12

18

14

18

18

Celková váha t

6,5

10

10,2

10

12,2

Maximální tažná síla kp

1800

1700

2500

2500

2500

Rozchod mm

450 - 600 650 - 750

520 - 600

450 - 600

450 - 600

450 - 600 600 - 750

Délka lokomotivy mm

4300

4300

5220

5650

5650

Šířka lokomotivy mm

900

1050

1100

950

940

940 1100

Výška lokomotivy mm

1500

1600

1610

1680

1680

Rozvor mm

940

1000

1143

1150

1150


Důlní lokomotivy Lokomotiva TLD 3,5
  Lokomotiva TLD 6,5
  Lokomotiva TLD 10
  Lokomotiva Metallist B 346
  Lokomotiva ALD 2
  Lokomotiva BND 15
  Lokomotiva BND 30
  Lokomotiva BND 30
  Lokomotiva BVD 20
  Lokomotiva BVD 35