DŮLNÍ LOKOMOTIVY
Rozdělení důlních lokomotiv:
- elektrické
- trolejové
- akumulátorové
- kombinované
- motorové
- s mechanickým přenosem
- s hydraulickým přenosem
- vzduchové
Elektrické trolejové důlní lokomotivy
Důlní trolejové lokomotivy mohou být vybaveny trakčními motory na stejnosměrný, střídavý nebo pulzní proud. Trakční proud se přivádí trolejovým drátem, odebírá se pantografovými nebo tyčovými sběrači. Jako zpětný vodič slouží kolejnice, které musí být v místě spojů propojeny měděnými lanovými spojkami.
Lokomotivy jsou vybaveny hlavní elektrodynamickou brzdou a pomocnou brzdou mechanickou. U nejtěžších typů se používají i brzdy elektromagnetické, působící na kolejnice.
Trolejové vedení je rozděleno na samostatné izolované úseky, které jsou samostatně napájeny z měnírny tak, aby úbytek napětí v soustavě nepřekročil 30 %.
Trolejové vedení musí být umístěno v dostatečné výšce nad temenem kolejnic, a to 1,8 m v chodbách, které neslouží jako cesty pro běžnou chůzi lidí, 2,0 v chodbách určených pro chůzi, 2,2 v blízkosti jam, nárazišť, sýpů a ústí štol.
Parametry důlních lokomotiv řady TLD
Staré označení | TLD 3,5 |
TLD 6,5 |
TLD 10 |
Nové označení | EE 11 |
EE 30 |
EE 50 |
Jmenovitý výkon motoru kW | 11 |
2 x 12,5 |
2 x 23 |
Trakční napětí V | 250 |
220 |
220 |
Maximální jízdní rychlost km/hod. | 5,5 |
12 |
12 |
Celková váha t | 3,5 |
6,5 |
10 |
Maximální tažná síla kp | 850 |
1300 |
2500 |
Rozchod mm | 450 - 600 |
520 - 700 |
550 - 700 |
Délka lokomotivy mm | 3300 |
4790 |
4800 |
Šířka lokomotivy mm | 760 |
1062 |
1062 |
Výška lokomotivy mm | 1500 |
1500 |
1500 |
Rozvor mm | 820 |
1150 |
1150 |
Elektrické akumulátorové důlní lokomotivy
Zdrojem energie pro trakční stejnosměrné sériové motory je olověný nebo alkalický akumulátor, umístěný na lokomotivě. Akumulátory se nabíjejí ve stanici vybavené nabíjecími stoly se zařízením pro usnadnění výměny baterií (přesuvné nebo zvedací rampy).
Trakční napětí je v rozmezí 40 - 120 V.
Lokomotivy se vyrábějí v provedení pro normální prostředí nebo pro prostředí výbušné. Akční rádius je dán kapacitou baterie.
Základní parametry akumulátorů
Typ | Olověné akumulátory | Alkalické akumulátory |
Váha kg / kWh | 30 - 45 | 30 - 45 |
Energetická účinnost % | 75 - 80 | 60 - 65 |
Životnost roků | 2 - 3 | 8 - 10 |
Parametry důlních lokomotiv řady ALD
Staré označení | ALD 2 |
ALD 4 |
ALD 10 |
Nové označení | AE 3 D |
AE 11 D |
AE 43 D |
Jmenovitý výkon motoru kW | 3 |
2 x 4,5 |
2 x 17 |
Trakční napětí V | 40 |
80 |
110 |
Druh akumulátorů | olověné |
olověné |
olověné |
Kapacita akumulátorů Ah | 320 |
300 |
600 |
Maximální jízdní rychlost km/hod. | 4 |
6 |
10 |
Celková váha t | 2,1 |
4 |
10 |
Rozchod mm | 450 - 600 |
450 - 600 |
600 |
Délka lokomotivy mm | 2155 |
3100 |
4350 |
Šířka lokomotivy mm | 1140 |
900 |
1050 |
Výška lokomotivy mm | 1500 |
1600 |
1600 |
Rozvor mm | 750 |
900 |
1200 |
Motorové důlní lokomotivy
Motorové důlní lokomotivy se vyrábějí s mechanickým přenosem trakční síly (BND) nebo hydraulickým přenosem (DH). Vyrábějí se v nevýbušném provedení. Jsou vybaveny mechanickou brzdou. Pro motorové lokomotivy adhezní tíhy nad 10 Mp je navíc předepsána tlaková vzduchová brzda.
Lokomotiva je vybavena několika systémy pro zvýšení bezpečnosti provozu v dolech s nebezpečím výbuchu plynů. Vodou chlazený motor má vodou chlazené i výfukové potrubí, ústící do výfukové skříně s vodní lázní, kde se teplota výfukových plynů sníží pod hranici 70oC. Sací a výfukové potrubí je navíc opatřeno kuličkovými nebo destičkovými chrániči proti prošlehnutí plamene. Dále je na stanovišti strojníka zabudován sněhový hasící přístroj s rozvodem hasícího média k motoru a převodovce.
Bezpečnostní předpisy připouštějí použití naftových lokomotiv na neplynujících i plynujících dolech, na plynujících i v chodbách se separátním větráním (minimální vzdálenost od čelby 20 m), i v chodbách s povolenou odchylkou pro obsah metanu, ale jen při obsahu metanu ve větrech do 1,5 %.
Parametry motorových důlních lokomotiv řady BND a DH
Typ | BND 15 |
BND 30 |
DH 30 D |
DH 35 D |
DH 70 D |
Přenos síly | mechanický |
mechanický |
hydraulický |
hydraulický |
hydraulický |
Jmenovitý výkon motoru k | 16 |
30 |
28 |
28 |
72 |
Objem nádrže l | 25 |
35 |
37 |
37 |
50 |
Maximální jízdní rychlost km/h | 10 |
14 |
14 |
12 |
18 |
Celková váha t | 3,8 |
6,3 |
5,5 |
5,5 |
10,5 |
Maximální tažná síla kp | 1120 |
1500 |
1400 |
1200 |
2500 |
Rozchod mm | 450 - 620 |
430 - 620 |
450 - 620 |
450 - 620 |
480 - 650 |
Délka lokomotivy mm | 2850 |
3775 |
3980 |
4080 |
5400 |
Šířka lokomotivy mm | 800 |
900 |
900 |
900 |
950 |
Výška lokomotivy mm | 1400 |
1480 |
1500 |
1500 |
1650 |
Rozvor mm | 775 |
1000 |
900 |
900 |
1150 |
Vzduchové důlní lokomotivy
Vzduchové důlní lokomotivy jsou vybaveny pístovými nebo řadovými rychloběžnými vzduchovými motory. Zásoba vysokotlakého vzduchu o tlaku do 200 at je v nádrži, která tvoří podstatnou součást lokomotivy. Z nádrže se vzduch přivádí s redukovaným tlakem k motoru.
U pístových motorů se využívá dvojnásobné expanze (ve vysokotlakém a nízkotlakém válci), u řadových motorů expanze v jednom stupni.
Tlakové nádrže lokomotivy se plní ve stanicích, napájených ze samostatného vysokotlakého rozvodu. V důlním provozu se plní nádrž jednou, případně i dvakrát během jednoho jízdního cyklu.
Přehled vzduchových důlních lokomotiv řady BVD a V
Typ | BVD 20 |
BVD 35 |
BVD 40 |
V 40 D |
V 70 D |
Jmenovitý výkon motoru k | 20 |
35 |
50 |
40 |
70 |
Objem vzduchové nádrže l | 900 |
900 |
1290 |
1160 |
1160 1680 |
Maximální jízdní rychlost km/h | 12 |
18 |
14 |
18 |
18 |
Celková váha t | 6,5 |
10 |
10,2 |
10 |
12,2 |
Maximální tažná síla kp | 1800 |
1700 |
2500 |
2500 |
2500 |
Rozchod mm | 450 - 600 650 - 750 |
520 - 600 |
450 - 600 |
450 - 600 |
450 - 600 600 - 750 |
Délka lokomotivy mm | 4300 |
4300 |
5220 |
5650 |
5650 |
Šířka lokomotivy mm | 900 1050 |
1100 |
950 |
940 |
940 1100 |
Výška lokomotivy mm | 1500 |
1600 |
1610 |
1680 |
1680 |
Rozvor mm | 940 |
1000 |
1143 |
1150 |
1150 |