Elektrické kladkostroje
Snaha po zlevnění průmyslových výrobků směřuje dnes k tomu, aby doprava materiálu, polotovarů i výrobků dála se pokud možno nejkratší a nejrychlejší cestou za nejmenší účasti lidské síly. Proto zmizely už velké mostové jeřáby, kde 3 až 4 dělníci zvedali těžká břemena rychlostí několika cm za minutu, ale při menších zatíženích a zvedacích výškách, jakož i při lehčím provozu je ruční pohon, díky menším nákladům pořizovacím, ještě dosti užíván. Dnešní nepříznivá konjunktura nesvádí podnikatele k tomu, aby uvažovali o zdokonalení svých transportních zařízení, naopak nutí je k úsporám, ale jelikož je dnešní doba nesporně přechodná, bude nutno dříve anebo později sáhnouti k revisi a zdokonalení těchto zařízení.
Mezi pomocné transportní pomůcky patřil od počátku tovární výroby ruční kladkostroj, který je podnes používán, ale s rozvojem elektřiny pociťovány byly jeho nedostatky, t. j. malý výkon. Byl proto opatřen elektromotorem, a tak vznikla celá řada nejrůznějších, více méně dokonalých konstrukcí, z nichž některé se zásadně liší. V obchodě jsou kladkostroje celé litinové nebo ocelolitinové, ale také výrobky, nemající ani součásti ze šedé litiny. Některé sledují pokud možno malou výšku a jsou jinak dosti rozložité, jiné jsou kompendiésní ve všech směrech. Ke zdvihání je užito lan, pasů (Amerika) i řetězů (Gallových, Brown - Boweri). Převody jsou čelní (většinou planetové) nebo hlemýžďové, zvedací rychlosti dosti různé. Některé výrobky jsou určeny k zavěšení na oko, jiné výhradně k pojíždění. Brzdy bývají buď tlakové (hodí se pro menší nosnosti) anebo mechanické, ovládané současně s kontrolérem nebo zvláštním brzdovým magnetem. Tyto poslední je možno říditi z libovolného místa, případně je možno použití kočky co elektrické dráhy.
Kladkostroj vyhovující našim poměrům musí míti možnost nejširšího upotřebení. Značná zvedací rychlost i výška, zvláštní pojížděcí ústrojí ruční nebo elektrické, aby tvořil jeřábovou kočku, separátní úprava kontroléru,a by bylo možno též řízení z klece, nebo užití co elektrické dráhy, čelní ozubené převody, podmiňující dobrou účinnost, kompendiésní uspořádání, trvanlivost a jistota jsou základními požadavky.
Do nedávna nebylo firmy na území ČSR, která by se zabývala výrobou kladkostrojů, byly k nám dováženy německé výrobky "Demag". Proto chopily se loni výroby kladkostrojů Českomoravské elektrotechnické továrny Fr. Křižík, akc. spol. v Praze - Karlíně, které dnes uvádějí na trh svoje výrobky tří velikostí a provedené s okem anebo s ručním nebo elektrickým pojížděním. Ve spojení s jednoduchým mostem tvoří pak kočka celý pojezdný jeřáb, čímž se značně rozšíří upotřebení kladkostroje. Zvláště upravený kontrolér dovoluje řízení z klece nebo jiného stanoviště.
Na obr. 1 a 2 je pohled na takový kladkostroj v činnosti ve Výzkumném ústavě čs. průmyslu cukrovarnického v Praze na Vořechovce. Je to velikost o nosnosti 2000 kg, kladkostroj je opatřen ručním pojížděcím ústrojím.
Po stránce konstruktivní je celek uspořádán v železném plechovém bubnu, ze kterého vyčnívá pouze část motoru na jedné straně a uzavřená brzda s příslušným elektromagnetem a vypínačem na straně druhé. Na povrchu bubnu jsou dva výřezy pro vyvedení lan, která procházejí zvláštními smykadly, aby nevyskakovala z ryh lanového bubnu. Hřídel motoru, uložený ve třech kuličkových ložiskách, prochází celým kladkostrojem a nese na svém konci brzdící kotouč a pasovou brzdu, vše neprodyšně uzavřeno. Převod od motoru na lanový buben je proveden čelními koly s Maagovým ozubením, je planetový, symetrický, složený z deseti ozubených koleček, zařazených do tří převodů. Tímto uspořádáním využitkuje se racionelně malý prostor v části bubnu a dosáhne se dobré účinnosti při velikém převodu, který je u tohoto tvaru asi 1:130. Kola rychle běžící jsou ze speciální ocele a jsou z plna řezána. Ozubené věnce jsou zhotoveny z nejlepší elektro-ocele a zabírají vždy do kol kovaných. Prostor s převody je úplně uzavřen a z části zaplněn olejem. Mimo motorový hřídel běhá v kuličkových ložiskách hřídel bubnový, a střední hřídele planetové jsou uloženy v bronzových ložiskách, samočinnědobře mazaných. Hák je otočný na kuličkovém ložisku; břemeno visí na čtyřech lanech a je zvedáno v ose kladkostroje. Lana navíjejí se plechový buben s vyztuženými ryhami. Výměna lana je velmi snadná a rychlá. Nejnižší a nejvyšší poloha háku, která je přednastavitelna, je pojištěna koncovým vypínačem. Opětné zapnutí provedeme zatažením za řetízek.
Vyjma brzdícího kotouče a lanových kladek není užito v namáhaných částech šedé litiny. Pojezdná kola jsou rovněž z lité ocele.
Porovnáme-li provedení elektrického kladkostroje s normálním jeřábem, shledáme, že malá váha a kompendiésní uspořádání kladkostroje podmíněno je přesným provedením a použitím nejlepšího materiálu. Trvanlivost jeho jest zvětšena ještě tím, že všechny ozubené převody jsou v olejové lázni a že ložiska jsou většinou kuličková.
Zkušenosti získané v cizině svědčí o velice rozsáhlém užití kladkostroje v technické praksi. Kde se nehodí kladkostroj s jednoduchým závěsem, tam vyhoví s pojížděním ručním nebo elektrickým anebo co jeřáb. Také jako elektrická dráha prokáže jistě dobré služby.
Obsluha jest velmi jednoduchá. Kromě občasného dotažení Staufferových maznic u ložisek motoru a krom výměny oleje v bubnu za měsíc nebo za dva měsíce nevyžaduje kladkostroj pozornosti.
Uvedené výrobky Křižíkových závodů charakterisovány jsou tím, že mají dva stupně rychlosti na separátním kontroleru, při čemž druhý stupeň pracuje vždy bez předpjatého odporu, tedy co nejhospodárněji, dále že mají třífásový motor kroužkový nebo stejnosměrný motor seriový, brzdu ovládanou elektromagnetem tak jako u normálního jeřábu a řiditelnou bezpečně z libovolného stanoviště a převody úplně uzavřené v olejové lázni.