Pokrok v hospodářství
Válka a těžká doba poválečná byly hospodářství přísnými učiteli. Nedostatek a drahota pracovních sil a síly tažné nutily k vyhledávání nových a nových prostředků a ku náhradě lidské a animální síly a otevřely tím strojnímu průmyslu nové pole činnosti. Proto vykazuje obor dopravních prostředků v posledních létech neobyčejný pokrok. Kde jen poněkud možno, děje se odvoz obilnin, řepy a ostatní sklizně polními drahami; používá se jich ve stájích, v cihelnách, pro dopravu melasy, dříví, kamene rašeliny. Tam, kde podobný provoz jest intensivnější, používá se lehkých lokomotiv motorových, u nichž není nebezpečí ohně a které mohou jezditi i po nejslabších kolejích, takže není nutna žádná nákladná stavba. Provoz jest levný, protože se benzin, benzol atd. spotřebuje jen tehdy, když jest stroj v pohybu; není tu žádného úředně zkoušeného topiče, obsluha jest jednoduchá, konstrukce přehledná, masivní a lehká. Vše to platí však jen pro stroje dokonalé, důkladně vyzkoušené a osvědčené. Na vedlejším obrázku jest znázorněna motorová lokomotiva tvaru "Montania S 5!; tento stroj, v současné době nejmenší skutečná lokomotiva svého druhu, byl uveden na trh firmou Orenstein a Koppel, sp. s r. o., v Praze-II., Havlíčkova 9. Firma, opírajíc se o své dlouholeté zkušenosti při výrobě polních drah a lokomotiv nabyté, poznala, že jedině jednoduchý a lehce ovladatelný stroj může se v hospodářství uplatniti, a tak vznikla lokomotiva "S 5". Má stojatý výbušný motor dvouválcový, dvě rychlosti, 4 a 8 km za hodinu, váží jen asi 2000 kg, jest dvouosá a jezdí tedy i na kolejích nejlehčích profilů. Motor jest vystrojen samočinným vodním chladičem. Další přednosti: stálá pohotovost k jízdě, jednoduchá obsluha, takže není třeba žádného zvláštního řidiče, malá spotřeba látek pro pohon a mazání, žádné nebezpečí ohně a obtěžování kouřem, mnohostranné použití, rozchod 500 - 700 mm. Pouhým nasazením řemenice možno poháněti jí hospodářské stroje. Firma dodává ovšem i motorové stroje silnější, až do 60 HP, mimo to i lokomotivy parní od 10 - 500 HP. Doplní-li hospodář zařízení polní dráhy a podniku podobnou lokomotivou, jakož i příslušnými překlopnými, plošinovými meb lesními vozy, nepochybujeme, že pozná v brzku láci a všechny ostatní výhody mechanisace dopravy.