Parní nákladní vozy

eskoslovenský deník" přenesl nedávno zprávu o pokusu jízdy s parním nákladním vozem z Prahy do Mníšku a zpět. Takovéto vozy jsou již hojně rozšířeny v Anglii a jejich koloniích a i také v jiných státech a stojí asi 160 000 Kč. Anglická továrna pomýšlí prý na jejich výrobu v Československu pro celou okolní Evropu. Tyto parní vozy vytápějí se uhlím, dřevem, nebo koksem a spotřeba jejich je velmi nepatrná, rovněž náklady udržovací jsou malé. Tyto parní vozy mohou prý vézti náklad o 1 - 2 tuny větší než nákladní automobil. Možno jich používati bez vozu k parní stříkačce, pohonu různých strojů hospodářských, mletí vození dříví apod. Ministerstvu Národní Obrany bylo dáno k disposici pět těchto vozů. Vypadají zcela jako nákladní automobily, jenom že v předu proniká komín nad řidičem. paliva veze s sebou 2 - 3 q a vodu nůže načerpati kdekoliv (?). Tyto parní vozy nemají být konkurencí automobilům, nýbrž článkem mezi automobily a železnicí. Důležitost by měly po stránce strategické, poněvadž oproti automobilům bychom nebyli závislí na dovozu benzínu. Parní vozy mohou se upotřebiti i na železnici samotné, kde mohou jeti až 50 km rychlostí za hodinu a to s několika vagony pro 80 osob, při čemž náklad pro celý vůz činí za hodinu Kč 2,50.