Motorové lokomotivy
Práce techniků 19. století, směřující k zlepšení dopravy, omezovala se většinou na zdokonalení parní železnice. V posledních desetiletích přicházely však nové impulsy rozmachem elektrotechniky a úspěšným zdokonalováním výbušných motorů.
Používání elektřiny při provozu drah jest omezeno na okruh dosahu elektrické centrály. Tím větší úspěch měly výbušné motory, které, použity v automobilu a letadle, přivedly oba obory k rozšíření nikdy netušenému.
Tento velký úspěch výbušného motoru nemohl tudíž ujíti pozornosti železničních techniků. Tak našel motor své nové pole působnosti zhotovením motorové lokomotivy, která v poslední době pro svoje velké přednosti je stále více používána místo dosavadní lokomotivy parní. To platí zejména o polních drahách, kde motorová lokomotiva našla své místo; jest opravdu ideálním tažným strojem.
Všem účastníkům světové války jsou polní dráhy dostatečně známy, neboť byly jedním z hlavních spojovacích prostředků, umožňujících dopravu do bitevního pole. Na lehké, na rychlo položené koleji pojížděly malé, úhledné, při tom však dostatečně silné lokomotivy, bez hluku a kouře, vždy pohotové k činnosti. Řízeny byly vojáky, kteří obyčejně teprve několik dní před tím, po prvé ve svém životě, podobnou lokomotivu spatřili.
Veliké požadavky, které se kladly ve válce na polní dráhy, byly dobrou školou pro konstruktéry motorových lokomotiv; není divu, že doznaly stroje v těchto letech značného zdokonalení. Od té doby datuje se také všeobecné jejich zavádění v průmyslu, hospodářství a hornictví. Normálně rozchodové lokomotivy této soustavy výhodně se osvědčily při posunování vagónů.
Na některé přednosti motorových lokomotiv bylo již poukázáno. Před parními vynikají tichým chodem, bezdýmností a naprostým vyloučením nebezpečí ohně. Nejhospodárnější výhodou jejich jest okamžitá pohotovost k jízdě bez předchozího zatápění, neboť v přestávkách činností není spotřeba paliva žádná. Zásobu paliva (benzinu nebo benzolu) na celý den pojme lokomotiva do jediné nádržky. Spotřeba jeho řídí se dle síly stroje a obnáší 1 až 6 kg za hodinu při stálé, nepřetržité jízdě; váha tato jest poměrně malá, takže výlohy za dopravu paliva jsou nepatrné a nevznikají tím ztráty výkonnostní jako u jiných strojů. K obsluze není potřeba zkoušeného řidiče, každý dělník naučí se několika hmatům při ovládání stroje nutným za krátký čas.
Při nákupu těchto lokomotiv nesmí se ovšem zapomenouti, že uspokojivě pracují pouze ony, při jichž konstrukci bylo využito veškerých vymožeností techniky a zkušeností posledních let.
Hlavním požadavkem motorové lokomotivy jest volnoběžný, silně stavěný specielní motor s velkým obsahem chladící vody a pohodlným čištěním, solidní zpracování poháněcího ústrojí z nejlepšího materiálu a správně zvolené spojovací a rychlostní zařízení. Přenos síly od motoru na soukolí nesmí se díti přímo, nýbrž jako u parní lokomotivy ústrojím tyčovým. Tím je umožněno pérové uložení soukolí, jakož i dostatečná volnost jejich při nárazech. Použití osvědčeného zapalovače, splynovače a dobrého mazacího zařízení jsou další podmínky dobrého chodu, nutno při tom též posuzovati celkovou, spec. použití odpovídající stavbu stroje.
Splňuje-li motorová lokomotiva všechny tyto podmínky, pak - ale pouze tehdy - jest zaručeně výborným, všem požadavkům provozu vyhovujícím dopravním prostředkem.
Takovým možno nazvati motorovou lokomotivu, která pod jménem "Montania" vyráběna jest největším podnikem pro stavbu polních drah, firmou Orenstein a Koppel v Praze v Havlíčkově ul. čís. 9 sídlící. Firmě této podařilo se po mnohaletých drahých pokusech a po úsilovné vědecké a praktické práci vystavěti stroj, který zaujme svojí jednoduchostí, při tom však velkou výkonností, spolehlivostí a výborným zpracováním. Jest přirozeno, že tento prvotřídní výrobek získal rázem obliby a velikého rozšíření, neboť vyhovuje všem - I největším požadavkům naň kladeným. Lokomotivy "Montania" staví uvedená firma ve třech typech: 1. pro polní dráhy, 2. pro dráhy důlní, 3. normálně rozchodové lokomotivy posunovací.
Podotknouti ještě dlužno, že snaha této firmy pro úplné využití motorových lokomotiv v hospodářství dala vzniknout lokomotivě, jíž možno upotřebiti k pohonu hospodářských strojů prostým nasazením řemenice.