Motory výbušné

Regulování chodu stroje

Zvláštní konstrukce motorů nedovoluje, aby se k vyrovnávání chodu stroje užilo regulátorů užívaných při parních strojích. U těchto jest zdrojem síly pára o stále stejném složení, vyvinovaná ve zvláštním kotli, odkud ve větším neb menším množství proudí pod píst. Omezením jejího přívodu do stroje ubírá se tomuto síly a mírní se zvýšená jeho rychlost.

Na jiném místě praveno, že motor výbušný chová veškerou sílu sám v sobě a každou změnou ve složení třaskavé směsi rázem přestává funkce jeho ústrojí, takže tímto způsobem nelze účinně hospodárně a naprosto uspokojivě řešiti otázku regulace.

Zkoušek v této příčině podniklých bylo nespočetně. Každá čelnější strojírna snažila se, aby tuto otázku řešila jiným způsobem a z této snahy vznikla řada konstrukcí regulátorů, z nichž nejčelnějšími zástupci setkáváme se při popisu motorů jednotlivých strojíren.

Celkem užívá se většinou ku zmírnění chodu motoru výpustí v napájení, ač i novější konstruktéři užívají rdousení v přívodu hotové směsi třaskavé pod píst, při němž dostává se motoru jen tolik síly, kolik jí zatížení stroje vyžaduje.

S oběma druhy setkáváme se při zmíněném popisu motorů. Některá strojírna využívá toho neb onoho způsobu dle jakosti paliva k vytápění užitého.