Litoměřice
Město na dvou železničních tratích
"Polabská dráha" společnosti Rakouské severozápadní dráhy - Litoměřice dolní nádraží / Litoměřice město / Litoměřice tunel
Provoz na jednokolejné trati byl zahájen 1. 1. 1874. Z důvodu velké vzdálenosti nádraží (Litoměřice dolní) byla u města vybudována nová zastávka Litoměřice město (neodpovídá té dnešní), otevřena pro cestující veřejnost byla 20. 5. 1884. Třať dále podcházela město jednokolejným, přes 300 m dlouhým tunelem.
Po druhé světové válce byla celá trať zdvojkolejněna, elektrifikována a přesunuta do souběhu s Labem. Tím zanikla část trati i se zastávkou Litoměřice město, zastávka tohoto jména je však i dnes na rekonstruované trati. Tunel také ztratil svoje využití, sloužil jako sklad Ovoce zelenina Terezín, dnes je v části výstavní galerie a část slouží jako sklady. Před tunel je symbolicky postaven krátků úsek trati s železničním vagonem.
Sveročeská transverzálka společnosti Ústecko - teplické dráhy - Litoměřice horní nádraží
Celá transverzálka vedla z Teplic Šanova přes Lovosice, Litoměřice, Českou Lípu, Mimoň do Liberce. Úsek Lovosice - Litoměřice byl dán do provozu 18. října 1898.
Měšťanský pivovar - Kalich
Právovárečné měšťanstvo se ustavilo roku 1720. Ppivovar byl dostavěn až v roce 1739. Provoz byl prvně přestavěn v roce 1765 pražským stavitelem Jägerem za 2552 zlatých. V té době se pivo ještě stále vařilo v "městském" pivovaru v Pokraticích. Již tehdy však pivovar nesl název Bürgerliches Brauhaus - Měšťanský pivovar. Roku 1831 dosáhlo právovárečné měšťanstvo výsady, které umožňovaly prodávat v Litoměřicích pouze pivo, vařené ve zdejším pivovaru. Nejradikálnější technické změny doznal litoměřický pivovar v roce 1869. Byl zaveden parní provoz. Roku 1892 byly vybudovány nové sklepy, pořízen nový chladící železniční vagón, kterým bylo litoměřické pivo expedováno do různých států Evropy i Ameriky. Pivovar se udržel v provozu až do 30. listopadu 2002, kdy byla výroba zastavena. Následně bylo technologické zařízení všetně unikátních komponent rozřezáno a šešrotováno. Dnes jsou zde sklady.
Mlýn Odkolek - Unimills a.s.
Moderní mlýn vznikl na přelomu 19. a 20. století na místě bývalého městského mlýna na Střeleckém ostrově. Dnes se jedná o největší provoz v České republice. Pracuje s výkonem až 300 tun semleté pšenice za 24 hodin.
-------------------
Želetická ulice
Objekty původně snad patřily cukrovaru, dnes je zde jen několik ruina hypermarket.
Tyršův most přes Labe
Most byl vystavěn v letech 1906-1910
Sklady hospodářské jednoty
Použité podklady: