POPIS STROJOVNY

Stávající strojovna umístěná v objektu muzea není původní stavbou lomového provozu. Během těžby byla strojovna a dílna umístěna v samostatném objektu, který stál vedle budovy úpravny a byl stržen při likvidaci lomu. Zbytky této stavby, což je vlastně jen podlaha a části obvodového zdiva, byly částečně odhaleny a je tak dobře patrné původní umístění strojů včetně přestaveb. Původně byla totiž strojovna poháněna stacionárním dieselovým motorem, v pozdější době pak motorem elektrickým. Výměna těchto strojů je dobře patrná na podlaze strojovny, např. změnou tvaru a typu dlaždic na místech původních zařízení. Tyto stroje poháněly dva kompresory Flottman a v dřívější době také generátor. Přenos síly byl prováděn pomocí kožených řemenů na transmisní hřídel zavěšenou pod stropem strojovny. Z ní pomocí dalších řemenů byly poháněny jednotlivé stroje.

Budova strojovny měla ve své východní části také dílnu a kovárnu, vybavenou potřebným strojním zázemím. Tato část budovy je dnes zcela překrytá přeložkou obecní cesty do lomu.

Současná strojovna je budována jednak jako součást expozice a jednak jako zdroj elektrické energie a stlačeného vzduchu pro provoz skanzenu. Srdcem této strojovny je stacionární motor Gerhard Adam ze stejnojmenné strojírny sídlící v Oskavě-Bedřichově na severní Moravě. Zdejší strojírna byla založena v roce 1905 jako pobočka vídeňské firmy Gerhard Adam Machinenfabrik Vien a od roku 1937 byla strojírnou samostatnou. Mateřská firma vznikla v roce 1864, tedy tři roky poté, co Nicolaus August Otto sestrojil první spalovací motor. Strojírna se specializovala především na výrobu stacionárních motorů s výkonem od 4HP do 150HP, spalujících naftu, benzín, benzol, generátorový plyn a další média. Mimo to strojírna vyráběla parní lokomobily, oračky a také automobily vlastní konstrukce.

Náš motor má výkon 8HP při 500ot/min a k pohonu spaluje naftu. Startuje se roztáčecí klikou, když se před tím do hlavy motoru zasune zapálený doutnák, který nahrazuje u dnešních dieselových motorů žhavicí svíčka. Motor je chlazen oběžným kapalinovým chlazením, které je podporováno vodní pumpou od firmy Ignác Lorenz. Teplota motoru se při zátěži pohybuje okolo 70 stupňů Celsia, tedy přesně v rozmezí hodnot doporučovaných výrobcem. O konstantní otáčky se stará odstředivý regulátor, který je spojen výstředníkem se vstřikovacím čerpadlem a reguluje množství nafty dodávané do jednobodového vstřiku. Součástí stroje je také mazací mlýnek, který dopravuje olej do pístního a ojničního čepu.

Převod síly je jako v původní strojovně pomocí plochých kožených řemenů na transmisní hřídel, kde se volbou průměrů jednotlivých řemenic volí otáčky připojených zařízení. V našem případě je to generátor 220/380V, 10KW, vyrobený mezi světovými válkami firmou Elektromaschinenfabrik Reichmann Langgrün - Lichtenstadt.

Po dokončení strojovny bude přes mramorové rozvaděče připojen do sítě společnosti.

Na zbylé větvi transmisní hřídele bude umístěno dynamo 220V , 6,2KW od firmy Křižík, které bude používáno k dobíjení akumulátorové lokomotivy Metalist a baterií v objektu.

Mimo to je možno ve strojovně vidět několik stacionárních motorů od firem Ignác Lorenz - Kroměříž, Benz&spol - Třebíč nebo Slávia - Bratři Paříkové. Tyto stroje se poměrně často obměňují, takže návštěvník může spatřit zajímavou řadu těchto strojů od začátku 20.stol. do II. Světové války. Tyto stroje jsou vesměs funkční a slouží k ukázkám pohonu přídavných strojů, jako okružní pila, pojízdný generátor a další.

V další části strojovny je možno spatřit soustruh od firmy Johan Műller - Vien ze začátku 20.století, poháněný plochými řemeny. Rekonstrukce tohoto stroje ještě není dokončena, v budoucnu bude poháněn elektromotorem AEG ze dvacátých let.

Dalším strojem je sloupová vrtačka firmy František Waverka z roku 1925, taktéž poháněná plochými řemeny. I tento stroj ještě není pevně umístěn, ale je zcela kompletní a plně funkční.

V rohu strojovny je dílna s vybavená původním ručním nářadím, ruční stojanovou vrtačkou a kovadlinou s nářadím. Je zde také možné spatřit různé typy kompresorů, staré hasicí přístroje a další technické zajímavosti.

Jako poslední jsou pod střechou strojovny umístěny staré bicykly, které také reprezentují technický vývoj a um našich předků. Za zmínku stojí např. model Čs Wafenwerke z roku 1930, vybaven kompletní elektroinstalací firmy BOSCH a třístupňovou přehazovačkou firmy Fichtel&Sachs s ovládáním pomocí táhel, která je kombinována s nábovou brzdou Torpedo. Celý bicykl je plně funkční.

Celý komplex strojovny a jejího zařízení se snaží podat návštěvníkům ucelený obraz o technickém vývoji těchto zařízení, kdysi tak nezbytných k funkci jakéhokoliv podnikání , avšak dnes již prakticky zapomenutých. Jsme rádi že můžeme jména těchto kdysi slavných firem opět uvést k životu a podělit se s Vámi o radost při pohledu na jejich bezvadnou funkci i po mnoha letech od jejich vzniku.

 

Tomáš Kačírek, hlavní strojník


Demontáž motoru firmy Gerhard Adam ve mlýně v Havlíčkově Borové

motor v původním mlýně motor v původním mlýně částečně demontovaný motor

Opravy motoru a jeho osazení ve strojovně

vybrušování setrvačníku motoru motor je osazen na svém novém místě

Další součástí strojovny je transmisní hřídel

demontáž transmisní hřídele demontáž transmisní hřídele transmisní hřídel je zabudována ve strojovně

Oběh chladící vody zajišťuje pumpa firmy Ignác Lorenc

pumpa na svém původním místě pumpa po opravě příprava k definitivní montáži ve strojpvně pumpa v provozu

Od transmisní hřídele je poháněn generátor

oprava generátoru generátor v plném provozu starý mramorový rozvaděč
štítek z generátoru

Současný stav motoru a poháněných zařízení v roce 2002

celkový pohled na strojovnu celkový pohled na strojovnu celkový pohled na strojovnu
pohled na motor pohled na odstředivý regulátor a vstřikovací čerpadlo pohled na mazací mlýnek

Motor se startuje dvojmužně

nastartovat stroj je práce pro celé chlapy

Další vybavení strojovny a dílny

stav dílny v roce 2001 dílna po přestavbě 2002 dílna po přestavbě 2002
tablo na nářadí firmy Ignác Lorenc starý hasící přístroj dílenské zátiší dílenské zátiší kompresor

Obráběcí stroje

soustruh firmy Johann Müller ze začátku 20. století vrtačka firmy František Waverka z roku 1925