Králodvorské železárny
Původní huť byla založena roku 1346 králem Karlem IV. Roku 1586 zakoupili huť Lobkovicové, kteří povolali roku 1595 do Králova Dvora francouzského hutního odborníka rytíře Jindřicha Kašpara ze Sarthu, který zde nechal vystavět první vysokou pec v Čechách.
Rozsáhlé přestavby nastaly poté, co hutě přešly do vlastnictví Fürstenbergů roku 1860 (Huť dostala název Karlo - Emilova). Bylo zrušeno tavení v dřevouhelných pecích a byly zavedeny vysoké pece koksové, byla vystavěna nová slévárna s modelárnou, mechanické dílny a další moderní provozy.
V roce 1880 byla huť prodána vídeňské Real Credit Bank, která založila k řízení všech hutních horních podniků Českou montánní společnost. Od té doby se začíná používat název Králodvorské železárny. Technický rozvoj pokračoval, závod byl elektrifikován, postaveny patnáctitunové Siemens-Martinovy pece, Thomasova ocelárna, dvě další vysoké pece, ale i závodní hotel a závodní nemocnice.
V roce 1905 byla dokončena válcovna na tenké plechy a zahájena výroba transformátorových a dynamových plechů, vystavena dnešní budova ředitelství, vodovod, další byty pro zaměstnance, atd. Byl také rozšířen prodej litinových odlitků vč. umělecké litiny.
Roku 1909 huť opět změnila majitele - stala se jím Pražská železářská společnost, která již vlastnila kromě jiného hutě a uhelné doly na Kladně a vápencové lomy v blízkém okolí. Ta také vybudovala po roce 1911 lanovku na dopravu železné rudy od dolů Krušná hora a Hrouda.
Po 2. světové válce Pražská železářská společnost zanikla a všechny její podniky, včetně Králodvorských železáren, byly zestátněny. Do organizační struktury Králodvorských železáren byl začleněn závod na výrobu galvanicky pokovené pásové oceli ve Velkém Šenově, nalézající se ve Šluknovském výběžku. V roce 1953 byla uvedena do provozu slévárna odstředivě litých trub, v roce 1963 byla zahájena výroba v nové slévárně tvarovek, v roce 1968 výroba plynule litých litinových profilů. V roce 1969 pak byla dána do provozu válcovna antikorozních ocelových pásů válcovaných za studena, v roce 1985 pak nová válcovna nízkouhlíkových ocelových pásů válcovaných za studena. Tradiční výrobní program - surové železo a plechy válcované za tepla - byl v 80. letech zastaven, postupně byl omezován i trubní program, až byl v roce 1994 také definitivně ukončen. Postupně byly demontovány i vysoké pece a trať na skládku strusky. Poslední odpich vysoké pece byl proveden 10. 3. 1987.
V letech 1989 až 1994 proběhla postupná přeměna státního podniku na akciovou společnost. Byl také dovršen proces vnitřní transformace na skupinu společností, Králodvorské železárny Válcovna za studena s.r.o., Králodvorské železárny Slévárna s.r.o., Králodvorské železárny ENERGO s.r.o., Králodvorské železárny MECHANIKA s.r.o., CONTIPROFILE s.r.o., Železárny Velký Šenov s.r.o. Do současnosti pak ještě přibyly Králodvorské železárny Služby s.r.o. a Kerval s.r.o. Kromě CONTIPROFILE s.r.o., která již má nového majitele, působí tyto společnosti dodnes.
Později došlo ke vzniku dalších samostatných společností: KD Foundry s.r.o. a Saint Gobain Slévárna s.r.o.
Fotogalerie starých časů
A nyní současnost - únor 2007
Hlavní vrátnice a lávka přes trať | |||
Zadní vrátnice od osady Karlova Huť | |||
Plynojem na kychtový plyn | |||
Areál huti od silnice Beroun - Tmaň | |||
Válcovna za studena | |||
Válcovna AK pasů | |||
Bývalá stanice rudné lanovky od dolu Krušná hora | |||
Areál huti u trati Beroun - Zdice | |||
Saint Gobain - slévárna | |||
Železniční vlečky | |||
Pozůstatek úzkorozchodné trati na haldu..... | |||
.....a můstku do areálu huté | |||
Fotogalerie z prosince 2007
Provozovaná část železáren | Plynojem na kychtový plyn, dnes sklady | Zde stály vysoké pece č. 1 a 2 | |
Koleje "normální" i "úzké", stále používané | |||
Mašinkárna pro jednu "malou" lokomotivu BN 60 H, druhá stojí venku pod plachtou | |||
Přísady do pece je nutno přesně odvažovat | |||
Šrotiště a skládky materiálu | |||
Mechanika Králův Dvůr s.r.o. | |||
V halách sléváren KD Foundry s.r.o. ....... | |||
...... doprava surovin a přísad pro pece ...... | |||
...... provoz pecí (v době focení probíhala generální oprava) ...... | |||
...... licí pánve ...... | |||
...... odlévací haly ...... | |||
...... licí formy a kokily ...... | |||
...... vysoušecí a temperační pece ...... | |||
...... opracování forem pro lití válců | |||
I tyto tabulky zde byly kdysi odlity | |||
Potrubí stokrát jinak | |||
Využívané objekty v železárnách | |||
A s využívanou částí železáren se rozloučíme plastikou montérů | |||
Chátrající a rozpadající se část železáren ...... | |||
...... budova příslušenství vysokých pecí č. 1 a 2 - viz též fotografie z dávných časů výše (foto 1, foto 2) ...... | |||
...... nové zásobníky surovin a příprava vsázky do vysokých pecí ...... | |||
...... velín přípravy vsázky ...... | |||
...... přesyp pásových dopravníků ...... | |||
...... zázemí personálu vysokopecního provozu | |||
Fotogalerie z prosince 2009
Dušan Čapek ze Společnosti Barbora při rozhovoru s výrobním ředitelem ing. Jiřím Šimsou | |||
kolejová doprava | |||
šrotiště a příprava materiálu do pecí | |||
slévárna v plném provozu | |||
odpich pece | |||
licí pánev | |||
příprava nové vsázky do pece | |||
další pec s nasypaným šrotem | |||
licí hala | |||
ovládání pece | |||
čekají na přetavení | |||
další slévárna je mimo provoz - snad se taky rozjede | |||
v areálu železáren | |||
zde stály vysoké pece | |||
Fotogalerie z prosince 2010
nádraží Králův Dvůr | |||||
hlavní vrátnice | |||||
rudné zásobníky a příprava vsázky | |||||
příslušenství bývalých vysokých pecí číslo 1 a 2 | |||||
plynojem na kychtový plyn | |||||
archiv | |||||
překládací rampa - přesyp do vagonů | |||||
železniční doprava v areálu | |||||
v areálu hutí - slévárna KD foundry s.r.o. | |||||
válcovna za studena KWW s.r.o. | |||||
válcovna AK pasů, KWW, část objektů využita pro jinou výrobu (pásové dopravníky, Kešner a.s.) | |||||
kontilití - UCB Contiprofile - výroba ukončena | |||||
objekty využívané firmou Rocktech s.r.o. | |||||
slévárna 2 - Saint Gobain s.r.o. | |||||
teplárna | |||||
pozůstatek koncové stanice lanovky z Krušné hory | |||||
zbytky úzkorozchodné trati na haldu a přesyp strusky do cementáren | |||||
kolonie Výšiny - ředitelský zámeček, závodní hotel, vily úředníků a dělnická kolonie | |||||
v Králově Dvoře, městě hutníků a cementářů | |||||
Fotogalerie z prosince 2013
archiv | |||||
zde bývala cihelna | |||||
plynojem na kychtový plyn | |||||
součást cihelny, dnes sídlo firmy Rocktech s.r.o. | |||||
v areálu huti | |||||
příprava vsázky do pecí | |||||
hutě od železniční trati | |||||
propustek pod tratí, kdysi náhon | |||||
Válcovna AK pasů | |||||
Válcovna za studena | |||||
teplárna | |||||
koncová stanice rudné lanovky | |||||
ředitelství, kanceláře, podnikový hotel, dělnická kolonie z doby PŽS | |||||
vrátnice | |||||
dělnické paneláky z 50. let | |||||
K železárnám patřila unikátní úzkorozchodná železnice pro odvážení odpadů a strusky na haldu nad berounským seřaďovacím nádražím. V provozu byla po celou dobu v parní trakci. Dodnes je po ní v terénu množství pozůstatků.
zde býval most přes silnici Králův Dvůr - Tmaň | |||||||
za přemostěním | |||||||
most nad vlečkou cementárny | |||||||
v dalším úseku se zachovaly kolejnice | |||||||
lom Břidla, pozůstatky násypek | |||||||
první přesyp strusky pro cementárnu | |||||||
nad lomem Břidla | |||||||
druhý přesyp strusky pro cementárnu | |||||||
poslední úsek stoupání | |||||||
zde bývalo rozvětvené kolejiště pro vyklápění odpadů | |||||||
Použité materiály: