Nádraží Praha - Bubny
Provoz na prvním úseku Severní státní dráhy z Prahy do Lovosic byl zahájen již v roce 1850, tehdy však vlaky místem dnešního bubenského nádraží pouze projížděly. V roce 1868 byla prodloužena trať Buštěhradské dráhy z Brusky (Praha - Dejvice) do Buben, kde se napojila na Severní státní dráhu a vlaky po ní mohly pokračovat na pražské (dnešní Masarykovo) nádraží.
Nádraží v Bubnech bylo zbudováno v letech 1866 - 1875. Jeho součástí se staly i dílny pro opravy vozidel a kruhová výtopna. Železniční stanice nesla po svém zprovoznění název Bubna, později Bubny a od roku 1941 současný Praha - Bubny. Aby se odlišil areál Buštěhradské dráhy od Společnosti státní dráhy, byl užíván pro část spadající k trati na Kladno název Bubny - horní nádraží a pro část obsluhující trať do Kralup a Lovosic název Bubny - dolní nádraží, později Bubny - nákladové nádraží.
Z nádraží vycházela řada vleček. Nejrozsáhlejší byla vlečka do holešovického přístavu, na kterou se napojovala řada továren a skladových areálů. Tato vlečka byla byla po dostavbě nádraží Praha - Holešovice na začátku 80. let 20.století přepojena právě na toto nádraží. Její zánik se datuje k povodni roku 2002, kdy bylo zrušeno nákladové nádraží v holešovickém přístavu. Dnes jsou stále ještě v ulicích patrné zbytky kolejí, které zdánlivě vedou odnikud nikam. A i tyto stopy pomalu mizí díky nové "hypermoderní" výstavbě.
Další vlečka vedla do městských jatek, dnešní holešovické tržnice. Její konec spadá do přelomu 70. a 80. let 20. století.
Jediné dnes používané vlečky jsou do bývalé holešovické elektrárny, dnes teplárny, a na druhé straně nádraží vlečka firmy ŽOS ATECO s.r.o., do železničních opraven.
Budoucnost nádraží není růžová, je spíše černá. Většinu pozemků odkoupila společnost Orco Property Group, která plánuje super hyper multi nové městské čtvrti plné kanceláří a bytů, které určitě nebudou pro mladě rodiny.
Pojďte se podívat, kterak se nádraží měnilo běhen několika let.
Mapa nádraží s vyznačením bývalé vlečky do holešovického přístavu
Fotosérie z 14. 12. 2006
Fotosérie z 21. 9. 2007
Fotosérie z 26. 2. 2008
Fotosérie z 9. 4. 2008
pozůstatek vlečkové koleje do holešovického přístavu a továren | |||
dílny ŽOS ATECO | |||
bývalé drážní objekty..... | |||
.....jsou postupně likvidovány za účelem budování zářných zítřků | |||
Fotosérie z 30. 3. 2009
Fotosérie z 29. 1. 2010
Fotosérie z března 2013
Fotosérie z května 2013 - Železniční opravny a strojírny, ATECO
Použité podklady: