Lomy Amerika - Mořina
Využití vápenců z Českého krasu se dá vydatovat pravděpodobně již do doby železné. Vápenec byl využíván jako struskotvorná přísada při hutnění chudých železných rud - potvrzují to nálezy starých, tzv. vlčích pecí nedaleko Chrustenic.
Od dob Jana Lucemburského a Karla IV. značně stoupala obliba českokrasových vápenců i v architektuře, nejprve jako stavební a dekorační materiál, později i na štuky a omítky. Nelze však ještě mluvit o těžbě, jednalo se spíše o nárazové olamování skalních výchozů a sbírání volných kamenů. Vápno se pálilo ve vápenných milířích, později v malých šachtových pecích.
Rozmach těžby nastal současně s rozvojem železářství. Objev a otvírka ohromných zásob železné rudy v oblasti Nučic a Chrustenic společně s rozvojem těžby uhlí na Kladensku daly podnět k výstavbě kladenských hutí s moderními vysokými pecemi Pražskou železářskou společností. Jako struskotvorná přísada byly využívány nejprve vápence z oblasti Tachlovic, později se těžba přenesla na Holý vrch a Mořinu. První kutací povolení pro oblast Mořiny dostal Gottfried Bächer 4. prosince 1890 a těžbu zahájil hned v roce 1891. 3. dubna 1889 prodal Bächer kutací povolení Pražské železářské společnosti, která lomy napojila na svou Kladensko-nučickou dráhu.Dobývalo se nejprve pomocí ručního vrtání a nakládání, od roku 1908 se začaly zavádět v lomech pneumatické mechanismy. Po roce 1930 byla zahájena výstavba moderní úpravny s drtiči a třídiči kameniva. Těžba probíhá na Mořině, na Holém vrchu, Tetíně a později i na Čeřince.
V období 2. větové války vzniklo několik projektů na otvírku nových ložisek a propojení důlní dráhy z Mořiny do lomů Hostim.
Po znárodnění v roce 1945 byly lomy začleněny do národního podniku Středočeské uhelné a železorudné doly Kladno. V letech 1964 - 1977 byly lomy zařazeny jako samostatný závod pod Rudné a nerudné doly Ejpovice, n. p. V roce 1965 byla zastavena těžba v oblasti Amerik a zvýšila se těžba v lomu na Čeřince. Po zrušení RND Ejpovice byly lomy začleněny do n. p Rudné doly Příbram. V té době se těžil vápenec pro stavební účely a byla zavedena doplňková výroba omítek a umělé dlažby. V roce 1993 byl závod privatizován. Získaly jej ČEZ a. s. Praha a začlenily jej do organizační struktury pod názvem Lomy Mořina a. s. V roce 1994 vstoupil do společnosti Lomy Mořina a. s. Českomoravský cement a. s. s 49 % akciovým podílem. Nová společnost byla zapsána do obchodního rejstříku 25. 5. 1994 pod názvem Lomy Mořina s. s r. o. Vápenec je v současnosti využíván pro odsířování tepelných elektráren, pro výrobu cementu v cementárně Radotín, jako saturační činidlo pro cukrovary a nevhodná surovina je používána jako stavební kamenivo.
A takhle to vypadá dnes |
|||
Bývalý přístup do lomů | Původní nákladiště | ||
Lomy Mořina s.s r.o. |
|||
Výstavba skladu trhavin v roce 1991 |
|||
Ve skladu trhavin |
|||
V podzemí lomu Mexiko |
|||
V systému 3. patra úseku Západ |
|||
Úpadní chodba z "peronu" na dno "Mexika" - mezi 3. a 5. patrem | |||
Lom Mexiko | |||
V systému 3. patra úseku Východ | |||
3. patro v prostoru lomu Velká Amerika | |||
Vrátek mezi 2. a 3. patrem na úseku Východ | |||
V systému 3. patra úseku Západ | |||
Torzo odlučovače vody na vzduchovém potrubí | |||
Popílkem zasypaný lom XII | Průzkumná šachtice - pinka | ||
Pozůstatek úpadní štoly | |||
U úpadní štoly stála vrátkovna a technologické objekty | |||
Lom Modlitebna | |||
Dopravní štola 2. patra | |||
Brzdový vrátek z 2. na 3. dopravní patro | |||
Liščí lom a dopravní štola 2. patra | |||
Lokomotivní remíza v dopravní štole 2. patra | |||
z některých starých štol zůstaly jen propadlé portály | |||
dobývací technika | |||
v areálu závodu | |||
úpravna vápence | |||
železniční doprava | |||
Pozor! | |||
noční fotosérie pořízená při přípravě oslav 150 let KND | |||
"na nárazišti po šichtě" | |||