Motory výbušné

Náhlé zastavení chodu motoru

Zastavil-li se motor náhle mezi chodem, může se tak státi u motorů plynových náhlým zmenšením tlaku v plynárně, nebo může nastati u motorů vytápěných jakýmkoliv palivem porucha záděrem ložiska nebo pístu ve válci, nebo také zanesením otvoru žíhací trubice.

Vznik příčiny prvé byl již na jiném místě podroben úvaze. Nejvýhodněji se mu čelí užitím dvou až tří kaučukových měchů.

Příznakem záděru ložiska neb pístu jest nesnadné natáčení setrvačníku u porovnání s odporem, jaký na neporušeném stroji při spouštění se jeví.

Zjištění vadného místa děje se zkoumáním všech ložisek, zda-li se nezahřála. bylo-li shledáno, že jsou ložiska studená, pak nastal záděr u pístu..

zanesení otvoru žíhací trubice nastává pravidlem u motorů petrolejových užitím nepřiměřeného paliva, přílišným mazáním a chlazením.

Chladí-li se příliš mnoho válec motoru málo zatíženého, tvoří se hlavně u nepřiměřeného paliva a nadbytečného mazání vrstvy vyloučeného uhlíku v podobě povlaku, jehož tloušťka roste, až konečně ve spojení s nadbytkem oleje a zbývajícího petroleje zúží otvor žíhací trubice.