Motory výbušné

Tlumiče

Výfukové plyny unikají s hlukem z potrubí výfukového a obtěžují jím i zápachem okolí. Z této příčiny svádějí se tyto plyny do zvláštních nádob spolu s kondenzovanou vodou.

Nádoby tyto umísťují se blízko motoru a spojují se trubicí nejen mezi sebou, ale také s výfukem. Trubici dostává se sklonu od motoru k nádobě.

Pokud se tlumení výbuchů týče, zakládá se činnosti tlumičů v náhlém zvětšené objemu výfukových plynů při přechodu z trubice do nádoby.

Nádoba tlumící musí býti dosti veliká, aby mohla pojmouti větší množství kondensované vody, spláchnutého oleje a nespáleného petroleje, jedná-li se o motor petrolejový. Vyprazdňování nádoby děje se kohoutem, umístěným u dna, ale nad podlahou povýšeným, aby se mohla pohodlně pod ním postaviti nádoba vyklízecí.

Dokonalého utlumené výbuchů dociluje se postavením několika tlumících nádob za sebou, spojených delší úzkou trubicí. Vnitřek nádob přepažuje se sítem, čímž ruší se částečně hlučné unikání výfukových plynů.

O nebezpečí, vznikajícího z nádoby tlumící pro okolí následkem znaného vyhřátí výfukovými plyny, bylo učiněno upozornění na jiném místě.

Tvar tlumičů i jejich vnitřní zařízení bývá různé. Někteří konstruktéři volívají jednoduchý válcový zevnějšek a uvnitř ukládají výše zmíněnou drátěnou síť, jiní přidržují se taktéž válcové podoby, ale vnitřek její opatřen jest řadou nalévkovitých poklopů, jichž vrchol vzhůru obrácený jestseříznut v otvor postupně se zmenšující.