Motory výbušné

Rozvod

Rozvodem upravuje se přiměřeně náplň válce výbušnou směsí, její zanícení a odstranění plynů spálením směsi povstalých.

Pravidlem užívá se u nás motorů čtyřdobých. Z té příčiny jest třeba, aby veškeré částice stroje, jež po čtyřdobí v činnost motoru na rozvodu závislou zasáhnou, byly přiměřeně ovládány.

Nejspolehlivěji dosáhne se v této příčině cíle, učiní-li se pohyb rozvodových součástí závislým na pohybu pístu a hlavního hřídele.

Čtyřdobí vyžaduje dvojího otočení setrvačníku a hlavního hřídele a pokud jsou na něm závislé pohyby součástek rozvodných, jejichž činnost uplatňuje se pouze jednou za tuto dobu, provádí se převod z hlavního hřídele na hřídel rozvodný soukolím, jehož průměry kol či počet zubů jsou ve vzájemném průměru jako 1:2.

Různí konstruktéři provedli převod z hlavního hřídele na hřídel rozvodný i na součástky rozvodu rozmanitým způsobem, při čemž vždy tanula jim na zřeteli usnadnění a zdokonalení mechanismu, kteráž v praxi byla nestejnoměrně oceňována.

Všeobecně zaváděná ozubená kola konická mnohým úplně vyhověla, v některých případech však bylo namítáno, že převod děje se hlučně následkem přerušovaného kontaktu mezi zuby soukolí.

V této příčině dostalo se odpomoci zavedením převodu koly šroubovými, u nichž jednak docíleno dokonalejšího kontaktu zubů a lehkého chodu, v poslední příčině nerušeným mazáním přivozeného tím, že kola se pohybovala v oleji.

Jakkoliv obvyklý převod 1:2 vyhovoval dokonale, přece sáhnuto také ku převodu 1:4, při níž účinkoval rozvodný hřídel na rozvodné součásti v poměru 1:4, to jest každým otočením působil na ně dvakráte.

V každém případě dlužno však míti na zřeteli, že rozmnožením mechanismu u stroje se celku nijak výhodně neposlouží, není-li ovšem k němu vskutku závažných příčin.

Nelze upříti, že ozubená kola zprostředkují nejjednodušším a nejpohodlnějším způsobem převod, pokud poměr jich poloměrů nebo počet jich zubů nepřekročí jistou mez.

U motorů výbušných poskytuje užití ozubených kol nemalou výhodu, že možno jimi přímo působiti na převodný hřídel, zatížený značným množstvím různých mechanismů, jichž v praxi k činnosti výbušných motorů jest nezbytně třeba.

Zmíněná výhoda má však v zápětí i nedostatek, jevící se v hlučnějším chodu, který bývá stupňován nedokonalým opracováním jednotlivých zubů a také nikdy nepřesným upevněním na hřídeli.

I za dokonale provedeného opracování ozubených kol a bezvadného jich namontování nastává časem následkem opotřebení značnější mezera mezi zuby, která bývá příčinou hlučných nárazů a neklidného chodu. Vada tato stupňuje se za dalšího chodu okolností, že nejvyšší námaha soustřeďuje se vždy na tutéž partii zubů, které přirozeně dříve se značněji opotřebí, než ostatní. Za příklad budiž uveden účinek vačky na ventil výfukový, jenž roste poměrně s velikostí motoru. V tomto případě při uvolnění stál téže partie zubů nastává příliš znatelný náraz vačky na ústrojí výfukového ventilu a může býti příčinou i jeho nepřesné funkce.

Vada tato obchází se u ozubených kol zavedením ozubí šroubového, jež se dokonalým převodem osvědčuje u motorů velikých.

Uložení a provedení rozvodných zařízení na motoru tvoří často podstatnou část zvláštní konstrukce stroje, která se různě od jiných odlišuje. V řadě podrobných obrazů motorů i jich součástek jednotlivých strojíren jest patrné vždy zařízení rozvodu a není tudíž nutno, aby přehledným obrazem bylo zvláště znázorňováno.

Pokud se týče opětného sestavování ozubených kol při rozvodném zařízení, jmenovitě při opravě nebo čištění motoru, dlužno dbáti toho, aby vždy byla uložena kola tak, by zuby jejich zabíraly vzájemně do sebe v původním uložení, jinak by účinek jich na dotyčné součásti stal se pochybným a ovládání jich bylo by nesprávné.