Nové spojení - tunely Vítkov
Stavba ”Nové spojení Praha hl.n., Masarykovo n. – Libeň, Vysočany, Holešovice“ (dále jen „Nové spojení“) je dopravní liniovou stavbou umístěnou v intravilánu hlavního města Prahy, sloužící potřebám dálkové, příměstské a městské osobní železniční dopravy. Stavba je navrhována pro dosažení základních cílů přestavby železničního uzlu Praha tj. pro osobní dopravu zkapacitnit přívodní železniční tratě do žst. Praha hl.n. ze směrů Praha Libeň, Praha Vysočany a Praha Holešovice, zapojit žst. Masarykovo n. do systému příměstské a městské železnice a následnou resp. současně probíhající modernizací západní části žst. Praha hl.n. završit přestavbu pražského železničního uzlu.
Z výše uvedených důvodů je tedy nutno mezi žst. Prahou hl.n a Masarykovým n. na jedné straně a odbočkou Balabenkou a žst. Praha – Libeň na druhé straně vybudovat nová traťová spojení v rychlostních parametrech 80 – 100 km/h. Obsahem stavby „Nového spojení“ jsou tři nové úseky dvojkolejných tratí Praha – Turnov (v úseku Praha hl.n. – Balabenka, společně pro směr Praha hl.n. - Holešovice), Praha hl.n.- Praha Libeň a Česká Třebová – Praha (v úseku Balabenka –Sluncová) a traťová spojka tratí Praha – Turnov, a Praha – Česká Třebová (v oblasti Balabenka – Sluncová). Navržené řešení stavby je i v souladu s koncepcí modernizace vybraných železničních tratí Českých drah, neboť „Nové spojení“ spojuje I., III. a IV. železniční koridor. Takto vybudované kapacitní železniční spojení umožní také začlenění železniční dopravy do systému integrované hromadné dopravy hlavní města Prahy a jejího okolí a vytváří předpoklady pro omezení individuální automobilové dopravy v centru města.
Na základě dokumentace E.I.A. z roku 1996 bylo rozhodnuto vést trati Praha Libeň – Praha hl.n. a Praha – Turnov v km v úseku mezi Trocnovskou ulicí a oblastí Sluncová horou Vítkovem dvěma dvojkolejnými tunely. Důvodem tohoto řešení je minimalizovat dopad železniční dopravy na obyvatelstvo a „urbanizovanou krajinu“. Oba dvojkolejné tunely budou ražené s hloubenými úseky v blízkosti portálů. Délka jižního tunelu, budovaného firmou Metrostav, je 1364 m, z toho 1251 m ražených. Délka severního tunelu, budovaného firmou Subterra, je 1317 m, z toho 1150 m ražených. Oba tunely jsou řešeny jako dvojkolejné, s plochou výrubu 108 m2. Severní a jižní tunel budou od sebe vzdáleny od 30 do 60 m. a pod Národním památníkem na Vítkově projdou v přibližné hloubce 40 m. Odvoz rubaniny ze stavby je řešen po železnici, na západním portále s překládáním pomocí dopravních pásů.
Mapová dokumentace
Fotografie ze stavby tunelu a přilehlých částí
rubrika bude doplňována v průběhu výstavby
Západní portál - nad Masarykovým nádražím u Vojenského muzea
Východní portál severního tunelu
Východní portál jižního tunelu
odtěžování zářezu před budoucím portálem | |||
kotvení opěrné stěny | |||
příprava na slavnost svaté Barbory | |||
první metry tunelu | |||
technika v akci | |||
Tunel | |||
Transport formy pro betonáž definitivního ostění mezi východními portály - 29. 3. 2007
Sklad trhavin u východního portálu
Stavba v noci
Odvoz rubaniny
Zázemí stavby u východního portálu
Trocha podvečerní romantiky
Podklady a použité materiály: