Nučice
Kronikář Alois Bláha z Mezouně, důlní měřič z dolu Mayrau, o nálezu železných rud Františkem Herdou:
„Do roku 1845 - 1846 století spadá nález železné rudy v nučickém ložisku. K nálezu ložiska došlo nepřímo tím, že fursterberský báňský úředník František Herda při sledování ložiska sferosideritu od Zlíchova k Tachlovicům dostal se v květnu roku 1845 do lomu „Na Vinici“ u Nučic, kde se těžil štěrk pro silnici ke Karlštejnu. V těženém materiálu poznal železnou rudu, jejíž ložisko vysledoval na západ ke Krahulovu /vrch „Na stráži“/ a na východ k Jinočanům.
Pro průzkum rudního ložiska na lokalitě Vinice - Krahulov obdržel Herda na svoji žádost od distriktuálního báňského úřadu v Příbrami povolení ke kutání ze dne 17. listopadu 1845 čj. 1450, 1451, 1452 Cam. Herdův návrh na provádění kutacích prací v ložisku u Jinočan byl podle výměru vysoké inspekce ze dne 10.ledna 1847 č.47 bezpomínečně odmítnut. Kutací povolení v jinočanském prostoru získal pražský měšťan Jan Scholze od distr. báňského úřadu v Příbrami ze dne 5.června 1845 č. 690 Cam. Scholze své oprávnění přenechal Bendlmayerovi.
Při průzkumu ložiska „Na Vinici“ narazil Herda v nálezné šachtici asi 3m hluboké na ložisko železné rudy 3,5m mocné . Na Krahulově v průzkumných rýhách nalezl ložisko o mocnosti 3,5 - 5,9m. Potvrzení nálezu rud Na Vinici a Krahulově stalo se šetřením, při kterém byl sepsán ohledací protokol /Freifahrungsprotokoll/ ze dne 18. prosince 1845. V protokolu se uvádí, že František Herda požádal o ohledání nálezu rudy a o jeho propůjčení pro knížete Furstenberga dne 8.dubna 1845 č.414. Na tento nález byly propůjčeny pro lokalitu Na Vinici dvě dvojité dolové míry pod názvem Jiří I a II. a pro lokalitu Krahulov dvě dvojité míry Antonín a František. Na všechny tyto dolové míry byla vystavena distr.báňským úřadem v Příbrami propůjčovací listina ze dne 12. března 1846 č.327. V úředním zápise zjišťuje se pouze nález hnědele a nikoli chamositu.
Datum 12. března 1846 jest tedy dnem, kdy byla zahájena těžba nučických rud, která postupem doby z nepatrných začátků stoupla v pozdějších letech do nebývalé výše. Toto datum je potvrzeno i zjištěním v archivu Železorudných dolů a hrudkoven n.p., kde v dobrozdání furstenberského ředitele Mayera se uvádí, že v roce 1848 a 1849 bylo již používáno nučické a krahulovské rudy do rudní směsi pro zásyp do vysoké pece 15 - 18% z celkového množství sypaných rud. Železná ruda byla z Vinice a Krahulova dovážena povozy do hutí v Novém Jáchymově, kde byla skládána na haldu a ponechána určitou dobu ležet,aby nejprve zvětrala.
Při průzkumu ložiska jinočanského odkryl Scholze kuací šachticí železorudné ložisko o mocnosti 95 cm a Bendlmayer o mocnosti 3.8m. Oba nálezy byly úředně ohledány dne 26. února 1847 a vydány dvě propůjčovací listiny distr.báňského úřadu v Příbrami ze dne 27. února 1847 č. 24 a 25 na dvě dolové míry „Jméno Ježíš I a II.“
Poslední dolové míry za nučické ložisko byly položeny v roce 1915. Celkem bylo propůjčeno 59 dolových měr a přebytků.
Z počátku bylo dobýváno povrchově lomem a později hlubinou.
Původně dolový majetek náležel Furstenberským montánním závodům v Čechách. V roce 1876 byl prodán Vídeňské bankovní společnosti a v roce 1880 odkoupila tento dolový majetek za 2 240 000 zl. Česká montánní společnost. V roce 1900 byl dán dolový majetek České montánní společnosti a Pražské železářské společnosti pod jednu správu. V roce 1909 se obě společnosti spojily. V květnu r. 1945 byl z této společnosti vytvořen národní podnik Středočeské uhelné a železorudné doly n.p. Kladno. Při nové organizaci národních podniků byl ustaven národní podnik Železorudné doly n.p. Nučice a od r. 1958 Železorudné doly a hrudkovny n.p. Ejpovice.
Pražská železářská společnost těžbu nučických rud zmodernizovala. Dřívější dovoz železné rudy z dolů na stanici Rudná koňskými potahy nahradila na jaře roku 1883 postavením vlečky z dolu Vinice do stanice Rudná /Dušníky/ - když v roce 1857 postavila dráhu Kladno - Nučickou dráhu z Kladna do Hořelic v délce 25 km s odbočkou do Tachlovic. Dráha sloužila k odvozu železné rudy přímo z dolů do železáren.
V oblasti nučického železorudného ložiska byly založeny tyto doly:
- Důl č. I Vinice, později přejmenován na důl č. IV.západ
- Důl č. VI. Krahulov
- Důl č. II. Jinočany
- Důl č. III. Nučice
- Důl č. IV. východ Nučice
- Důl č. X. Ida
Mapa revíru
Důl č. I - Vinice
Těžba na dole Vinice byla zahájena v roce 1846. Důl byl až do roku 1919 nazýván jako důl Nučice a potom jako důl č.IV-západ.
Železná ruda se z počátku těžila lomem, později hlubinným dolováním. V roce 1881 byla založena kolmá jáma 62m hluboká s těžním strojem. V roce 1884 bylo na dole postaveno deset pražících pecí a současně vybudována třídírna a drtírna rudy. V letech 1890 - 1909 byly postaveny nové pece se šamotovou vyzdívkou, které se tam nachází z části až do dnešní doby /POZN.AM. text je psán v r. 1961/. V roce 1920 byl důl začleněn pod závodní správu dolu č.X., kolmá jáma zasypána a těžba převedena na novou úklonnou jámu 246 m dlouhou. Těžba na dole Vinice byla zastavena v březnu roku 1961 a převedena nově vyraženým překopem na důl č.X. Tímto datem byly též odstaveny i pražící pece.
Důl č. II - Jinočany
Na dole č.II. Jinočany započato v roce 1856 s lomovým dobýváním železné rudy, které později přešlo na hlubinné dobývání. Důlní pole bylo otevřeno úklonnou jámou v ložisku 165m dlouhou s těžním strojem, která později byla nahrazena novou úpadní jámou 149 m dlouhou. V roce 1919 byla těžba dočasně zastavena a důl přešel pod správu dolu č.X.
Důl č. III - Nučice
V roce 1897 byla postaveny na dole č.III v Nučicích veškeré provozní budovy, rampa a k této zavedena traťová linie Kladensko - Nučické dráhy. Na dole byla postavena elektrická centrála, které zásobovala elektrickým proudem nučické doly a mořinské lomy. Před zastavením dolu v roce 1919 byla elektrická centrála zrušena. Od roku 1920 byl důl podřízen závodní správě dolu č.X.
Důl č. IV - Východ
Na dole č.IV - východ v Nučicích byla zahájena těžba v roce 1903. Důl byl otevřen k snadnějšímu vydobytí železné substance bývalé „Staré šachty“, kde se začalo s dobýváním v roce 1853. Důl byl spojen vlečkou z Kladno - Nučické dráhy přes důl č.III. K rampě vedla úzkokolejná elektrická dráha z dolu č.II. Jinočany. V roce 1919 byla těžba rudy zastavena a elektrická dráha zrušena. Provozní budovy byly zčásti demolovány, z části upraveny na byty pro zaměstnance.
Důl č. VI - Krahulov
Těžba na dole č.VI - Krahulov byla zahájena v roce 1846. Podzemí bylo otevřenou štolou, která v roce 1894 byla nahrazena novou štolou, kterou bylo ve 114m nafáráno rudní ložisko. O dva roky později bylo započato s hloubením nové úklonné jámy. V letech 1896 - 1897 postaveno deset pražících komorových pecí. Jejich počet byl do roku 1908 doplněn na 34 pecí.
V prosinci r. 1897 byla dána do provozu železnice z Rudné /Dušník/ do Berouna. Od této trati k peronu pražících pecí byla postavena vlečka v délce 543m. Od postavení vlečky byla posílána pražená ruda přímo do železáren v Králově Dvoře. V roce 1920 přešel důl pod správu dolu č.X. V tomto roce byla prohloubena těžní jáma na 40.patro, které se stalo hlavním těžním patrem nově otevřeného dolu č.X. V březnu r. 1933 byla zastavena těžba na dole č.VI - Krahulov a současně zastaveno pražení rudy.
Důl č. X - Ida
V roce 1915 až 1921 byla zahájena výstavba nového dolu původně pojmenovaného Ida - podle jména důlních měr a později byl pojmenován na důl č.X. Nučice. Důl byl situován asi uprostřed mezi dolem č.III. Nučice a č.VI. Krahulov. Pro vytěžení ložiska byla vyhloubena kolmá jáma v nadloží. Současně byly postaveny pražící pece. Důl byl centrálním dolem pod jehož závodní správu spadaly všechny ostatní nučické doly. Těžba byla zastavena k 1. dubnu 1964 a ku konci roku 1964 byl důl zlikvidován spolu se všemi přilehlými dolovými úseky. K likvidaci došlo po ekonomickém vyhodnocení těžby a zpracování rudy, kdy se došlo k závěru, že ložisko nelze dobývat hospodářsky odůvodněným způsobem tak, aby rudy byla racionálně vydobyta jak ukládá horní zákon.
Kutiště Drahelčice
Pozůstatky vlečky z Kladensko - nučické dráhy přes důl č. III k dolu č. IV
zachovaný úsek, odbočující z KND | ||
tudy vedla trať kolem dolu č. III | ||
první most | ||
druhý most | ||
nákladiště u dolu č. IV | ||
Pozůstatky úzkorozchodné dráhy mezi doly č. IV a č. II
Tato trať o rozchodu 450 mm a délce přibližně 1 km byla elektrifikována. V provozu byla do ukončení těžby na dole č. II.
počátek spojovací dráhy u seřadiště dolu č. IV | |||||
tudy vedla trať | |||||
konec trati na dole č. II | |||||
pod tratí jsou dva propustky | |||||
Ředitelství dolů
Závodní domy v Rudné - Hořelicích
Použité podklady: