České rudné hornictví v letech 1945 - 2000
Závod Staré Město pod Sněžníkem
V roce 1945 byl na Staroměstsku těžen grafit na dvou lokalitách, a to v Branné ve štolách Hubert a caroli a v Malém Vrbně ve štolách Alois, Vodní a Heřman. Po roce 1951 se průzkumně řešilo hloubkové pokračování těchto ložisek. Na Branné se postupovalo úpadnicemi a vrty. průzkum nebyl příliš pozitivní a tak byl provoz na této lokalitě zastaven v roce 1962. V Malém Vrbně byla prohloubena Nová jáma a založeno 2.patro na úrovni -50 m pod starými štolami. Také těžba na této lokalitě byla ukončena a důl v roce 1967 likvidován. Vedle malých průzkumných výsledků byla hlavním důvodem zastavení těžby její vysoká nákladnost způsobená složitými geologickými podmínkami, které dovolovaly pracovat jen s málo výkonnou dobývací metodou vyžadující 30 ař 50 m přípravných prací na 1 kt těžby.
Těžená surovina se zpracovávala v gravitačních úpravnách, vybudovaných na každé lokalitě. Koncem 50.let se zpracování soustředilo do Malého Vrbna, kde byla v roce 1962 gravitační úpravna rekonstruována na flotační.
Tím byla v polovině 60.let opuštěna koncepce hloubkového průzkumu stávajících lokalit. Současně se přijalo rozhodnutí provést regionální průzkum celé velkovrbenské grafitové série. Tento průzkum měl především ověřit dvě malá ložiska Velké vrbno a Kronfelzov, která ale měla výbornou kvalito a příznivé důlně-geologické podmínky pro dobývání. Od roku 1967 do roku 1978 tu bylo vytěženo celkem 34 kt s průměrnou kvalitou 40 % C. Díky těmto dvěma ložiskům nedošlo v oblasti Starého Města k přerušení těžby grafitu a byl současně získán čas potřebný k dokončení průzkumu a přípravě těžby na lokalitě Konstantin - Velké Vrbno, kde bylo uplatněno povrchové dobývání se skrývkovým poměrem 4,71 m3/t.
Investiční výstavba nového závodu proběhla v letech 1973 až 1982. Zahrnula nové odkaliště v Malém Vrbně, novou mlýnici a flotační halu s flotátory Davy, sociální a správní objekt a novou primární drtírnu na lokalitě Konstantin. V lomu bylo nasazeno rypadlo DM 101, vrtací soupravy LVE 70 a nákladní vozy Tatra.
Těžený grafit obsahuje 37,7 % C a 3,2 % S. Jedná se o amorfní grafit vhodný pro slévárenské účely.
Těžba na ložisku probíhá stále.